P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Har börjat med hjulhusen och sparklådorna borde nog bli färdig me bägge sidorna den här veckan, har gjort färdigt alla plåtar till dem och fått svetsa lite. Skulle igentligen blivit färdiga med dem förra helgen under sportlovet men man var lite för långsam :roll: .

Catchtank som jag har hunnit göra här tidigare i vintras:

Bild

Bild
Senast redigerad av P Mäki den ons jan 29, 2014 11:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

En kul busbil med andra ord :hihi:

ser bra ut, tummen upp :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Har äntligen fått ihop sparklådorna på båda sidorna och har nu plats för lite större hjul utan att det tar i någonstans, har hunnit skaffa på mig 4st fälgar som jag ska testa på bilen, måste dock ha annan bultcirkel för att de ska passa (ett senare bekymmer :roll: ). Har också hunnit me att helsvetsa lite på de ställen där jag tidigare bara hade punktat.

Har nu börjat fundera lite på bakvagnen och har lite planer på vad som
ska göra åt den men än så länge håller jag mina teorier för mig själv... 8)

Här bilder på de färdiga sparklådorna:

Bild

Bild

Det var allt för nu iallafall.
Senast redigerad av P Mäki den tor jan 30, 2014 12:00 am, redigerad totalt 2 gång.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

ser ut som ett trevlig projekt det här :)

kvaliten på plåtjobbet är det inget fel på!
:thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Trevligt projekt, med fint hantverk :thumbright:

Kommer följas !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Dags för en updatering, var ett tag sen senast.

Har börjat med bakdelen av bilen. Började lite försiktigt med att ta ur bensintanken och kapa bort reservhjulsbaljan, tog sen och slipade bort lite färg och sånt.

Men jag kom fram till att nu när vinkelslipen ändå var igång så var det ju lika bra att kapa ur hela bagagets golv (då sket sig planen att använda orginaltanken, den läckte ju ändå så det var ju lika bra).

Då började det än en gång spåra ur :lol: . Kunde inte hålla kapen i styr så hjulhusen kapades bort efter lite insperation från ett annat 02:a bygge som syns här på forumet, (en viss exc med oljefat hjulhus). Jag som tänkte låta bli att röra dem :doh: :wink: till en början. Blir även för mig att använda ett 200l oljefat för att göra de nya hjulhusen utav.

Den nya bakvagnen kommer att bli en stel bakaxel med 4-link upphängning och ev. wattlänk (vi får se vad det blir med tiden). Började med att titta efter grejer för att bygga en bra delad bakaxel med stabila grejor men jag tyckte kostnaden rusade iväg lite för mycket (svårt att punga ut med allt för mycket pengar när man inte har så mycket till inkomst :roll: ). Blir troligtvis en volvoaxel (den passar bra utan att behöva kortas av), har tittat också efter grövre grejer, Ford 9" axlar o.dyl men även de är lite mer kostsamma.

Jag tror att en volvoaxel med en bra diffspärr kommer räcka ganska så långt för mina effektbehov.

Har köpt färdiga 4-link plattor från en här på forumet:
Bild
Senast redigerad av P Mäki den mån feb 03, 2014 6:42 pm, redigerad totalt 2 gång.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Bilen som den står nu:

Bild

Bild
Senast redigerad av P Mäki den mån feb 03, 2014 6:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Hehe, Denna urspårning var ju oväntad :roll: Hehe Fint när det finns plats för lite däck också! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Coffen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tor apr 02, 2009 7:32 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Coffen »

ser ut som ett vettigt projekt :P
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

jag skulle dra upp hjulhusen högre i chassiet om jag var du.
jag gjorde mina nästan upp till sidorutan på min gamla touring, med 31 tum höga däck var det på gränsen att både ha bra fjädringsväg och låg bil.
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

madmagnus skrev:jag skulle dra upp hjulhusen högre i chassiet om jag var du.
jag gjorde mina nästan upp till sidorutan på min gamla touring, med 31 tum höga däck var det på gränsen att både ha bra fjädringsväg och låg bil.
Ja, det är ju alltid bra med mer plats, men för mig tror jag att det räcker med dessa hjulhus. Men man vet ju aldrig i framtiden när man får för sig att slänga på plats nå riktiga storsulor, då står man där med skägget i brevlådan och tänker varför man fan inte gjorde dem större när man var igång :lol:


Iallafall så har jag tänkt börja med bilen nu igen, har varit ett lååångt!!! uppehåll så nu är det dags att sparka igång projektet igen!

Enda som jag har gjort under mitt uppehåll är att blästra fälgarna som ska sitta på bilen, ett par gamla BMW M5 fälgar som jag snott från fd bruksbilen även bromsarna har jag tagit från 525:an som jag ska försöka få ditt.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
bmw-02
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre sep 22, 2006 8:06 am
Ort: kiruna

Grymm

Inlägg av bmw-02 »

Fan vilket Coolt bygge! nu blir man sugen på å börja alltså! :lol:

Ska följas.
Bmw 1600-2-1974
Bmw 1600-2-1969
Bmw 1600-2-1972 reserv bil (papper säljes)
Bmw 525i-1992 (såld)
Bmw 325i-1993 Cupè(till salu)
Volvo 142-1970
Golf Gtd-1983
Vw 1303s-1975(till salu)
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Äntligen har man kommit igång igen! Ett helt år har gått och inte mycket har gjorts på bilen... Men nu har man fått tummarna ur ..... och fått insperationen tillbaka :thumbright:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

HÄRLIGT! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Inlägg av P Mäki »

Dax för en liten update!.............

Har hunnit svetsa fast hjulhusen gjorda av oljefat för ganska så länge sen men bestämde mig här för nån vecka sen att kapa bort dem igen eftersom höger sidas hjulhus blev som så snet på nå jävla sätt :thumbdown: ... och plåten från oljefatet var som ganska så mjuk så den var inte alls rolig att hålla på me...... men nog skulle man ha fått till det om man inte hade varit så slarvig när man mätte upp hur man skulle kapa dem :doh:

Jaja. iaf har jag hunnit kapa bort allt kvarvarande org. golv och tunnel och gjort eget! Kom på för ett tag sen att kardanen kommer ju börja röra sig upp och ner i höjdled nu med stel bakaxel... så går det när man gör saker för första gången, man tänker inte på allt! gör om gör rätt :thumbright:

Nya tunneln och golvet:

Bild

Bild

Som ni kanske har sett så använder jag ganska blanka plåtar?!, om man jämför dem mot en vanlig plåt så ser man skillnaden tydligt!!! några har faktiskt trott att de är RF men det är det inte... dock så är den mycket styvare än "vanlig" plåt, märks tydligt när jag har bockat och klippt den för hand. vet faktiskt inte själv riktigt vad det är för nåt :hihi: ,men bra är den!

Har även hunnit köpa på mig lite roliga grejer under mitt uppehåll som ska användas till framtiden! bl.a pedalställ och fuelcell..... :) Nu åter till THE GARAGE!!!
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Skriv svar