Nu är ju säsongen här igen och nya dumma planer smids.
Jag vart ju lite missnöjd med att ha avgassystemet mynnande ut mot tanken och sen över motorn i riskzon för klockspelet när man ramlar av, för det handlar ju om när och inte om...
Sen blir tyngdpunkten onödigt hög också och det är väldigt påtagligt på en sån här maskin. Den var ju direkt livsfarlig när man släppte av på gasen i 80km/h. Började kasta i arslet och det vart tungt att balansera maskinen i takt med kroppen. Min kropp är i underläge både i vikt och styrka. Sen kan jag egentligen inte köra så bra heller, men jag vill och det borde räcka
Men dåliga idéer finns det ju gott om, så lösningen var ju enkel. Jag spegelvänder motorn, vänder cylindrar och kolvar 180 grader så är det klart. Då får jag förgasaren fram och avgassystemet bak, blir både lägre och lättare!
Lyfte cylindrarna och det ser ju för lätt ut! Bara att fräsa ur lite för att kompensera spolkanalernas position. Markerade vart det ska fräsas.
Gjorde samma på cylindrarna också fast det inte är så viktigt där på grund av flödesriktningen.
Sen efter en halvtimme var det klart. Fast det var ju lite för lätt så jag var tvungen att ge mej på att porta kanalerna lite också. Jag höjde foderkanten mot kanalerna en del och snyggade till kanalerna. Det var redan urfräst en del tidigare så jag tog inte så mycket. Den sjuka varvvilligheten kan ju förklaras av att det frästs en del tidigare
Mopednostalgin infann ju sej omgående så att "jacka" kolven kändes tvunget också.
Urfräsningen matchar insugskanalens form.
Kommer så klart mer bilder senare.