Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Angående mappning och Vanos, får man tänka på att det finns två versioner.

Dels enkel vanos som enbart har en on/off funktion = enkel att få att fungera med de flesta eftermarknadssystem. Lämnar man den i off så är den i "högeffektsläge", dvs då fungerar den bäst på varv! :twisted:

Sen har vi dubbelvanos som är helt variabla, här är det inte så många system som klarar att kontrollera idag.

Det finns lite experimentkod till MS-2 för dubbelvanos vet jag iaf. En del av de större systemen har stöd för det.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
storken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av storken »

Ok men då hänger jag med lite bättre.
Men din bmw värkar ju bli väldigt hård förövrigt. :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Nu är skruvarabstinensen galet hög!!

Har hämtat ut lite roliga saker idag: vev-/ramlager, packningar, kamkedjor, plastigage och en elfläkt som topping!

Bild

Väntar dock på knastrena till kolvbultarna, bmw-meken här i stan skulle inte beställa något förrän nästa vecka så jag får avvakta ett tag till med ihopmonteringen.
Tror dock jag måste till garaget ikväll och greja lite känner jag, ska ta lös lite saker på gamla motorn och tvätta av som t.ex. tråg och pump.

Förövrigt känner jag två belåtna volvoåkare, jag glömde das launch control (läs lunch kontroll, några var kvar på grönbete) i ett rödljusrejs på väg hem från jobbet. Så det tyska brukshäststallet fick se sig smiskade i en uppgörelse som dök upp like sent from above..:)

Hejs!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Svårt att beskriva känslan av en provkörning då bilen stått still i drygt 8 månader, samt fått lite av en ny insida nu (samt slöare motor med haha). Bilen är dock bara lite lätt uppstartsmappad av Backeliten så jag fick nöja mig med att bara puttra lite runt garaget idag.

En liten jämförelse hur det såg ut i Juli ifjol mot nuläget:
BildBild

Massa kupéljud och alldeles tokstumt med stolarna som åkt i, grymt kändes det iaf! :)
(tejpade lyktor skedde under någon oseriös stund i garaget, ska bort)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

hehe, som andra vackra tyskor så gör sig även denna mycket bättre med en mindre tyger på väl valda delar.. :)

Komme du ihåg å kolla nå på tryckplattan å de förresten ?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jamen visst! =)

Tyvärr glömde jag helt bort det, jag höll på galet länge för att få igång bilen efter en massa skiftade batterier hit o dit innan jag till slut bestämde mig för att låna det från touringen. Måste ha varit kortis i dom andra för efter det funkade det på engång (startmotorn).

Men jag ska ner i morgon så då kollar jag upp det. Kan skicka några bilder till dig senare om du vill?

Hoj!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

haha, ser lite rejsigare ut invändigt i år :thumbright:
blir jäkla läckert..
törs du rulla upp den på en våg nu sen när den är startad å klar då? vore kul att se vad en e34 med utan massa trams kan tänkas väga.. :wink:
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

lord_nordkvist skrev:haha, ser lite rejsigare ut invändigt i år :thumbright:
blir jäkla läckert..
törs du rulla upp den på en våg nu sen när den är startad å klar då? vore kul att se vad en e34 med utan massa trams kan tänkas väga.. :wink:

Håller med fullständigt ;) riktigt jävla najs blev det nu! Att dom inte byggde e34orna sådär original? :doh:
höhö.
Nu ska jag fortsätta öla! Hoppas man får en film sen när den är ordentligt mappad! skål allesammans!
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

Ser ju riktigt fräscht ut invändigt med allt "onödigt skit" borta :thumbright:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe tack för alla kommentarer :)

Hade tänkt väga den senare men jag vet faktiskt inte om man kommer bli så imponerad över vikten nu i och med buren som väger en del :S
Turbosakerna som ska dit senare gör nog en 50kg ytterligare skulle jag tro..

Men en saker säker, en hel del onödigt skit är numera borta, tömt o glömt eller hur vare nu igen! =P

Kändes riktigt bra efter idag då man fick en del små skitsaker gjorda, sånna som inte tar speciellt lång tid men bara är dryga att göra. Monterade dit den nya fläkten så nu sitter det dubbla elektriska kylfläktar där. Sedan ägnade jag mig åt att dra lite el samt montera in kupéfläkten (delade den från resten av värmepaketet) som nu även den är inkopplad.
Knäckte till en liten aluminiumplåt som jag monterade under brädan med två vippbrytare som får duga så länge. Ska nog borra in en mindre diod av något slag på denna så man har koll på att elfläktarna verkligen är igång/har ström under drift. Men nu funkar alla fläktar i bilen utom den som borde sitta på grenröret =)

Sedan monterade jag in säkerhetsbältena i bilen, så nu är bilen så gott som klar för besiktning men lite mappning återstår. Tänkte ringa Bilprovningen på måndag och se hur det ser ut med tider framöver.

Ska skriva ut lite nya märkningar med, Biltemamätarna som inte funkade riktigt bra ska få lämna plats åt Autometer istället.
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Vilket krångel det blev, bokade tid för besiktning nyss. Närmaste tiderna var 28/4 för reggning av bur och 11/5 för kontrollbesiktning av bilen. Om jag inte kommer över någon avbokad tid så kommer det innebära dryg väntan på att få stoppa i nya motorn :?

Aja, får gott om tid på mig i alla fall.. :roll:
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Ingen fara, det kan fixa sig ändå :lol:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Ett hett tips är att gå in på www.bilprovningen.se och kolla om nån avbokat nån tid !

Brukar komma in avbokningar rätt ofta så håll koll!
Lite enklare än att ringa dit varje gång! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Får tacka för tipsen, men har jag tur kanske det löser sig på ett annat vis.. :)

Efter en del isoleringstalk med kollegan Nordström idag bestämde jag mig för att åka och kika på lite burisolering, skulle bara kolla så jag o Chille åkte på Beijer först där de tog 76kr/m för deras, men de var på metersbitar.. Så vi åkte på rörshoppen istället där vi hittade 2m pipor med isolering för 45kr/m typ, så de va ju bara att handla :)

Nu är alltså buren klädd:

Bild
Bild

Hej svejs!

Eller okej bonusbild på Chilles projekt, sjufyranoll 2,5 16v turbo!

Bild
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck

Inlägg av EsabMan »

Perfekt då kan du det där med isolering.
Hör av mig när huset ska tillägsisoleras :)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Skriv svar