Mazda RX-4 Dragracing Team Back in black.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Tackar för de värmande orden :thumbright: Vi kommer bromsa nu på Lördag i RotoTesten för att sortera ut värmeproblemet samt så klart justera motorn för max effekt :twisted: Om vi får tid komer vi även att koppla in det tredje far trailing tändstiftet som styrs av ett Megasquirt samt edis. Den 4 skiviga Le Mans motorn hade 700 hk och 3 stift vilket blir 350 hk på en 2 rotors, ska väl inte vara något problem att kräma ur :lol: Ska bli intressant att se var motorn peakar nu då vi har ett nytt kortare primärrör nu samt Gene Berg 54an har 46.5 mm halsringar mot 48 mm sist. Vi bromsade sist 316 hk@9100 rpm 16/1 2005 i Per Eriksons bromsbänk :!: Det är länge sen... :roll:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Nu har jag letat bilder på bilen men hittar inga... Har ni en sån anonym räser? :)
Skit ballt projekt.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Det finns några bilder som Schumis Örebro tog i Kjula Söndag. Finns på Zatzy under Dragracing Mälardalen Open,1:a inlägget "Schumis foto" dragracing 4.e sidan...puuh

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Inlägg av magnaten »

fin glykolpöl ni hällde ut på startplattan =(
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Bild
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Inlägg av magnaten »

måste ju bara inlägga att bilen såg mkt bättre ut när den var orange, mattsvart börjar kännas uttjatat
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Liten Update. Vi har bromsat bilen på RotoTesten och funnit en del buggar som gjort att vi måste konstruera bygga om vissa detaljer i avgas samt insugssystem. Motorn lämnade inte i närheten av de 316 hk den var bänkad till i Borlänge bänken. Bilen är iaf taggad till 9.0s :thumbright: Micke flyttar även bak tank och batteri för viktfördelningen samt mjukare fjädrar bak står på DoIt listan. Vi kommer bänka igen på RotoTesten för att hitta tillbaka till 300+ hk sen får vi se om det finns någon tävling kvar i September :?

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Back in 2009 med en liten Update :D Micke har byggt nytt avgassystem, nu 3" full längd samt 1 Apple dämpare :thumbright: Även backpulsfickor har lagts in i konan mellan grenrör och avgassystem, coatat är det också. Sen har han pressat nya 50 mm fullradie trattar samt byggt en alu Airbox över 54 mm Gene Bergarn. Luft tas in i fronten via en "grytvolym" i glasfiber med anslutande 7" slang till air boxen. Batteri och tank är tillbaka flyttat till sin rätta plats d.v.s bakom bakaxeln. Drivaxlar och spole kollade, var ok. Vad som återstår är den justerbara stången som pressar ut bromsbackarna mot trumman...vi har åkt lite bakbromslöst så att säga :doh: Till sist så ska det bli en bromsning igen på Rototesten, med förhoppningsvis bättre resultat än sist :hihi: Bilder? Finns i min Canon kamera och det finns intresse från mig och Micke att lägga ut dem här på Sävar! Bara jag tar mig tid att förstå allt det där med uppladdning m.m :wink:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Gör ett test så här på morgonen. Funkar det kommer det mer bilder ikväll på en RX-4. [/img]Bild
Bild :lol:
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Några bilder till. Hoppas på mindre format...Bild
Bild

/Lasse[/img]
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Hur gör man i Photobucket för att få mindre klickbara bilder :?: "Undrar oförstående"

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

lasse wankel skrev:Hur gör man i Photobucket för att få mindre klickbara bilder :?: "Undrar oförstående"

/Lasse
du klickar på "link options" som står under bilden i photobucket, kryssa i rutan för "clickable thumbnail" sen kopierar du den länken sen ;)
men enligt mig är det skönare att ha stora bilder direkt :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

ser ju bra ut.

svårt att kommentera när man inte har en susnig hur man optimerar en wankelmotor :)

En fråga, har man alltid en 90 graders böj på insuget? Blir det inte bättre flöde med ett rakt rör, som på en ottomotor?

Avgasporten, kör man alltid ovalport? Ingen som gör den mera fyrkantig för att snabbare öppna area? Kanske det inte fungerar så. :?:


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

troligtsvis flödar det väl bättre med raka rör.
men Wankelåkarna brukar köra stående förgasare.

Avgasportarna... är nog samma bekymmer som på 2taktare.
man skonar 'kolvringarna'(tätningarna) med mera ovalt utseende.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Neej, förminska inte bilderna! Skitjobbigt att vara tvungen att klicka upp dem för att se ord.
Perfekt i den storleken :thumbright:

Mer bilder, bilen såg ju grym ut. Motorn förstår jag inte mycket av, men det skulle vara intressant att se..
Skriv svar