Svetsa/modda gjutjärnsgrenrör ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
foppa
Lite mer laddtryck

Svetsa/modda gjutjärnsgrenrör ?

Inlägg av foppa »

Har ett turbogrenrör från en rak 6a, som jag vill kapa bort 1 och 6 avgaskanaler på och svetsa igen så att det blir ett 4 cyl grenrör!

Det finns ju speciella pinnar till elsvesten att köpa för att svetsa i gjutjärn med, men jag undrar vad kan man använda för material att lägga igen hålen med, kan man svetsa ihop vanligt svartstål med gjutjärn eller finns det lämpligare material?

Någon som har erfaraenhet av detta?

mvh/Mathias
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Det finns spec tråd. Kommer inte ihåg vad den heter. Brukar dock inte bli så bra ändå. Värm grenröret innan svets, Skaffa tryckluftsbilmejsel som du "bilar" Hammrar ut svetsen du precis lagt. Annars drar den ihop sig å spricker.
Brandt
Forumsberoende

Re: Svetsa/modda gjutjärnsgrenrör ?

Inlägg av Brandt »

foppa skrev:Har ett turbogrenrör från en rak 6a, som jag vill kapa bort 1 och 6 avgaskanaler på och svetsa igen så att det blir ett 4 cyl grenrör!

Det finns ju speciella pinnar till elsvesten att köpa för att svetsa i gjutjärn med, men jag undrar vad kan man använda för material att lägga igen hålen med, kan man svetsa ihop vanligt svartstål med gjutjärn eller finns det lämpligare material?

mvh/Mathias
Finns gjutjärns elektråder att köpa.

Så här gick jag tillväga när jag svetsade ihop svartstål med gjutjärn (gjorde om en turbo för sep. wg):

Värmde upp gjutjärnet (avgashuset) till 450 grader. Tog en gjutjärns elektråd, och knackade bort slagget på, sen svetsade jag på ett svartståls rör med tiggen. Och där efter la jag in det i ugnen i 450 grader. Och stängde av ugnen och lät det ligga där tills den var sval = 4 timmar.
Detta är den bästa metoden, men det går ju säkert med pinne också, men risken finns ju att det spricker då.
http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=9147

Är ju samma princip, som du tänkt att göra.

Mvh Brandt
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
foppa
Lite mer laddtryck

Inlägg av foppa »

Brandt skrev:
foppa skrev:Har ett turbogrenrör från en rak 6a, som jag vill kapa bort 1 och 6 avgaskanaler på och svetsa igen så att det blir ett 4 cyl grenrör!

mvh/Mathias
Finns gjutjärns elektråder att köpa.

Så här gick jag tillväga när jag svetsade ihop svartstål med gjutjärn (gjorde om en turbo för sep. wg):

Värmde upp gjutjärnet (avgashuset) till 450 grader. Tog en gjutjärns elektråd, och knackade bort slagget på, sen svetsade jag på ett svartståls rör med tiggen. Och där efter la jag in det i ugnen i 450 grader. Och stängde av ugnen och lät det ligga där tills den var sval = 4 timmar.
Detta är den bästa metoden, men det går ju säkert med pinne också, men risken finns ju att det spricker då.

Mvh Brandt
Fint, tackar för det svaret, då vet jag att det kan gå då!

Får se om jag hinner fixa detta i helgen, får väl återkomma med resulatet!

mvh/Mathias
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

foppa skrev:
Brandt skrev: Finns gjutjärns elektråder att köpa.

Mvh Brandt
Fint, tackar för det svaret, då vet jag att det kan gå då!

Får se om jag hinner fixa detta i helgen, får väl återkomma med resulatet!

mvh/Mathias
Går att svetsa med rostfri pinne med :wink:
men se till och sträcka svetsen ordenkligt!!
svetsa inte mer än ett par cm i taget! 1cm per mm gods brukar man säga
men ja brukar köra 2-3 cm i taget på 5mm gods och sen slå på sveten med en slagghacka eller liknande... sen är det bara och slipa ur och göra lika dant hela vägen :twisted: jobbigt? ja! men de går :lol:
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Skriv svar