Homemade "broms" bänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Homemade "broms" bänk

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Satt å funderade med en polare att det skulle vara bra att ha en mappningsbänk till för att ställa in bilen å testa lite olika grenrör etc etc. Svåra med att bo här i kalla norden är ju att vägarna är inte de aldra bästa för största delen av året. Om det inte regnar så är det ishalka.
Det finns ju X antal bänkar här runt om i Vasa trakten men ingen är så bra kompisar att man skulle få komma dit å testa utan att pengar slås i bordet. Nå efter lite smygläsande och fantasi så bestämde vi oss att bygga ihop en bänk. Nå allt gick ju enkelt förutom vad rullarna skulle byggas av. Första testet blev att testa med gamla lastbils bromstester rullar men dessa hade allt för stort kast för att ens testa med. Så då blev det lite mer funderande och när vi va på lokala järnskroten snubblade vi över dessa.

Polaren fixade till och bearbetade lager hållare och jag hjälpte till med svetsen. Ifall dessa fungerar bra blir det att lägga till mätutrustning så man får effekter även mätta. Men huvudsyftet är att ha en mappningsbänk.


Bild

Bild
Bild

Bild

Själv är man ännu en förgasar trimmare så man har inhandlat innovates bredbandslamda och skall koppla till ännu mapsensor så man får laddtrycket in loggat.



Bild

Nå här är lite vadsom händer här i Roliga vasa..
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

:thumbright:
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Trevligt jag har med finderat på bygga liknande som ni. Kommer inte ihåg nu men det fins ett par ställen i usa som säljer program och hårdvara till rullar så ni kan få ut effekt kurva för runt 2000kr.

är det statorer från motorer?? hur mycket väger de styck?
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

sikko skrev:Trevligt jag har med finderat på bygga liknande som ni. Kommer inte ihåg nu men det fins ett par ställen i usa som säljer program och hårdvara till rullar så ni kan få ut effekt kurva för runt 2000kr.

är det statorer från motorer?? hur mycket väger de styck?
Jo de e just från elmotorer. Det va kasserade statorer. Hade blivit fel axel på dem men som tur hade dom hunnit med balanseringen. En vild gissning är att dom väger runt 1000kg styck så total massan borde ligga runt 2000kg

Polaren hade hittat ett kitt med givare å hård/mjukvara för runt 600$. Måste surfa efter å se ifall man skulle hitta billigare..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Fan vad fränt, ska klart följas :thumbright:
Tur att skrotpriset inte är så högt nu då, skulle varit spännande att komma och vilja köpa när skrotvärdet låg över 2kr/kg :wink:

Var ju inget man slängde i kofferten direkt alltså :doh:

Vad ska ni bromsa med?
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

j björk skrev:Fan vad fränt, ska klart följas :thumbright:
Tur att skrotpriset inte är så högt nu då, skulle varit spännande att komma och vilja köpa när skrotvärdet låg över 2kr/kg :wink:

Var ju inget man slängde i kofferten direkt alltså :doh:

Vad ska ni bromsa med?
Till en början skall vi köra utan broms. Innertian i rullarna gör ju att motorn belastas vid acc..

Idag provkördes bänken för första gången. En gammal "slutkörd" Ford Sierra 1.8 fick ta jungfrufärden. Testade dra några repor och det ser lovande ut att bänken kommer å fungera bra. Inga vibrationer kom fast max hastigheten va runt 150km/h. Men klart vid 200 knutar är det helt annat bara vi får en bil som klarar av det..
Testet med forden från 1000rpm till 5000rpm så tog det ca 30s. Så bänken borde lämpa sig bra till att bänka upp till 400hk tycker man. Försökte få bänken testad med turbo bil men enda vi fick tag i så pajjade vxl lådan just framför bänken. Så inget testande med turbo ännu. Börjar luta att man måste slänga ihop snabbt en turbo motor så man får det testat :hihi:

Budjeten på bygget har absolut inte varit hög fast rullarna blev köpta med det höga skrotjärns priset...

Ifall ngn har bra tipps på billiga mät program till innertia bänken så får man gärna slänga fram.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Den här kanske? http://www.dyno46.com/
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

fränt bygge! :thumbright:

har ni kollat vad forden som ni körde svepet med har för
tid 1000-5000 rpm ute på vägen? om det liknar verkligheten
så är det ju samma för bilar med mer effekt(det ska ju gå fortare bara
precis som i verkligheten!) begänsningen
borde ju bli fästet på rullarna!

/Fredde
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

fredde_vit_pv skrev:fränt bygge! :thumbright:

har ni kollat vad forden som ni körde svepet med har för
tid 1000-5000 rpm ute på vägen? om det liknar verkligheten
så är det ju samma för bilar med mer effekt(det ska ju gå fortare bara
precis som i verkligheten!) begänsningen
borde ju bli fästet på rullarna!

/Fredde
Nej för föret på vägarna har varit lite dåligt senaste dagarna. Så årkar väll inte forden varva ut till 5000 på landsväg :hihi:

Men man kan ju testa acc på en lägre växel så är ju resultaten bra jämförbara för luftmotståndet skulle ha en mindre inverkan på reusltatet.

Måste erkänna att de va lite svårt att sluta le igår efter första lyckade "bromsningen" för motståndet i rullarna va bättre än vi förväntat oss.


Har inte kollat på formler för beräkningarna så noga men med bondförnuft så borde ju dubbla motoeffekten ta hälften av tiden.. Så då är man ner i 15s med ca 180hk å då igen 360hk på 7.5 och 720 på ca 3s..
Men klart det är många faktorer som spelar in. Medel effekten från 1000-5000rpm är ju inte 80hk så inget att grunda effektmätningar på. Men det borde ge bild hur långt dessa rullar borde räcka..
För viktigaste är ju att kuna mappa bilen. Ifall det tar 2s att dra fullt i 4 så är det inte mycket att mappa med.

Men måste nu först få det testat med turbo bil så man ser hur laddtrycket kommer med.. Nå måste leka lite till så man lär sig.
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Lite uppdate i bromsbänks bygget.
Efter lyckade testningar med bänken visade det sig att bänken fungerade bra. Då började vi planera hurdant mätsystem som skulle anpassa sig bäst. Efter funderingar med en bekant data nisse kom vi underfun att alla billiga mätprogram grundar sig på ganska billiga komponenter. Nå vi gav fria händer till honom att bygga ihop ett mätsystem. Så framöver blir det väll mätsystem som klarar av att mäta effekt +8 analoga och 4 digitala ingångar.
Men som alltid tar ju sånthär lite tid så vi bestämde oss att köpa ändå ett billigt mätprogram som vi kan använda tillsvidare för att mäta effekter. Mätnogranheten är kanske inte det absolut bästa men duger fint för mappning. Mera om detta mätsystem hittar ni på www.dynomec.com



Så lite bilder
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

På bilderna har vi lillebrors ekonomi bygge med "orginal" 1600. Motorn är byggd på skrot som hittats runt i knutarna. Enda Trimdelarna är folkrace kamaxeln, dubbla dellortorna och turbon. Här har ja några bänknings papper. Första är från början av kvällen å den sista från slutet av kvällen. Så lite gick det att hitta med endast att flytta tändningen å leka med laddtrycket..
Bild
Bild
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Riktigt fint bygge hoppas ni får ihop nån bil som kan visa hur mycket den klarar!:thumbright:

Ligger det i tanke att pröva en bil med runt 400hk på eran och sedan en "riktig bänk"?
Diesel
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Evileyer skrev:Riktigt fint bygge hoppas ni får ihop nån bil som kan visa hur mycket den klarar!:thumbright:

Ligger det i tanke att pröva en bil med runt 400hk på eran och sedan en "riktig bänk"?
Ja vi har testat med en 450hk bil så "bromsningen" hålls endå passlit lång för att kuna göra inställningar och se skillnader.

Denna 450hk bil blev bromsad även i TATEK bänken men vi hann inte få bromspapper så vi kunde jämfört bänkarna med varandra..

Problemet var att bilägaren hade bara max motor effekten dom bromsat och vi fick ut hjulhästar. Men utifrån dom så rördes det på rätt tiotal teoretiskt åtm..
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Låter ju jävligt bra ändå! Är ju perfekt som mappnings bänk då som ni tänkt! :thumbright:
Diesel
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

frääääsigt me egen mappning/broms bänk :D
:thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Ja nu börjar bänken vara inställd. Klart man får alltid räkna med ca 5-8hk kast beroende på hur man spänner fast bilen..

Men man skall ju alltid komma ihåg att man inte mäter absolut värden med en bänk utan de e ett verktyg för att ställa in en motor.

Men under dessa veckor fick vi bänken "officiell" så den duger till bänkningspapper för ändrings besiktningar.

Nu återståd det bara att få egen en motor byggd själv så man får börja mappa å ställa in

Hittade även en filmsnutt från youtube på escorten som blev bänkad för ett par veckor tillbaka
http://www.youtube.com/watch?v=KfjuNF8gApM
(videon är inte upplagd av mig utan bilägaren)
Skriv svar