Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack, mantorp blir det nog inte ännu på ett tag, måste få ordning på oljeläckage och sådant först.

Vill nog ha kört en del mer med den innan också, och fått till mappen skapligt.

Jag bor på landet, här kan det dyka upp lite konstigheter ibland.
Så jag hoppas att folk är vana :hihi:

Ett av de större oljeproblemen verkar vara vevhusventlationen, så den ska ändras.

Bild

Härpå satt det ett filter direkt på burken förut, nu har det blivit ett 38mm rör istället.

Bild

Ett par ämnen till vevhusburk. Jag tog den större.

Jag kapade ett rör till överdel och tog fel del av röret så den blev lite lägre än tänkt. :roll:

Ja ja, en oljeavskiljarplåt:

Bild

En till oleavskiljarplåt:

Bild

..Och ett lock.

Bild

Ni får säga till om det blir tjatigt med 300 bilder på en burk..
För det är inte slut ännu :hihi:

Ett par stussar till filter:

Bild

Ganska mycket slöseri på material (svarvat ur solid 50mm) men hade inget rör, och vänta går bort..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

När ingen säger något får ni en till bild på burken:

Bild

Bara en kran i botten som saknas, hade ingen gängtapp hemma till den.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ju alltid roligt med bilder på hemsnidade burkar och mojänger :thumbright:

På en köpt burk räcker det väl med en bild.

Men på en hemsmidad lägger man ta me tusan ut så många bilder man vill !! :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

"Lönnmördar edition" av burken blev riktigt bra, behöver sån här inspiration om jag ska göra något mer avancerat än en slang ner under motorn bara.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Det har sina fördelar att bo lite utanför stan.
Likadant hos mig, man behöver ju inte vara så noga vid kortare provturer. 8)

Bra att den är körbar igen, med eller utan front. :hihi:

Apropå bilderna, alltid kul att se olika tekniska lösningar på bild, så keep them coming.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Här har det ramlat in en massa kommentarer helt plötsligt :thumbright:

Missat tidigare om jag ska kolla lagren nu, tror jag väntar lite.
Jag tänkte pilla lite med oljepumpen samtidigt, kommer inte riktigt överrens med oljetrycket.
Men jag har inte riktigt utvärderat ordentligt så jag vet hur jag ska göra.


Ang. provkörningen, kom fram till att på en sträcka av ca 5km hö ifrån mig har jag kört sönder motorn på pv:n, kört i diket med pv:n och kört i diket med en mustang (rådjur på vägen)..

Den här gången tog jag vä istället :hihi:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

j björk skrev: kom fram till att på en sträcka av ca 5km hö ifrån mig har jag kört sönder motorn på pv:n, kört i diket med pv:n och kört i diket med en mustang (rådjur på vägen)..

Den här gången tog jag vä istället :hihi:
lät ju minst sagt klokt!

vad är ofunkis med oljetrycket?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag å polaren va på studiebesök hos mr. björk i går, kan bara tiläga att allt är otroligt välbyggt,
finns ta mej fasn inte en grej på denna bilen som han inte byggt om eller byggt helt själv.

otroligt hur mycket tid som måste vara nedlaggt :thumbright:
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jepp

Inlägg av calle Bengtsson »

´jag beundrar svetsarna på burken ser super fint :)

Hoppas du får alltr att funka som du vill :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack tack, det har dock sina sidor ibland med allt för mycket special..

Det största problemet med oljetrycket är att jag får allderles för högt tryck kall.
Jag måste varmköra ett par min. på tomgång för att inte skjuta oljefiltret.
Det i samband med att jag måste varva till skapligt för att generatorn ska börja ladda är ganska störande :doh:

Helst skulle man väl ha en annan fjäder till reduseringen, tror inte den kan öppna ordentligt när den är så mycket chimsad.
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Inlägg av Knuts »

jag har i smyg följt med detta projekt och måste säga att dehär är en jäla rå bil 8) Hoppas allt funkar nu efter allt trubbel :thumbright:
10 seconds.....

Mathias Knuts
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack, jag också :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Efter lite sedvanligt strul har en till hyfsat lyckad provkörning genomförts.
Dock fick jag inte laddtrycksstyrningen att fungera, men det kan nog ha att göra med att magnetventilen fortfarande inte var inkopplad :doh:

Trodde jag gjorde det i samband med att jag sänkte föreskrivet laddtryck i sprutet, men så var det visst inte..

Nu (eller snarare nyss) såg det ut så här:

Bild

Hade fortfarande ett oljeläckage i bak/vä sida på toppen.
Kunde inte riktigt konstatera var, men tyckte att det måste vara vid kamcarriern.
Så det blev till att skruva isär och göra om.

När jag provkörde tänkte jag inte släppa utan dra ur den på 3:an och se hur det gick med laddtryck osv. (trodde ju att regleringen var inopplad)
Det blev ganska spännande.. Måste få på några bättre bakhjul.

Det börjar liksom släppa bortåt 6000varv, sedan släpper det bara mer.
Och det går inte alltid så rakt..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

vad är "högt" oljetryck i det här fallet? >10 bar?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Hej Jonas, Snackade med Leffan i garaget i dag, han hade vart ute hos Hacke och Åsa och nästan blivigt rammad av en Pv som verkade väldigt stygg.... Undrar just vem det kunde vara :hihi:

Hoppas allt lirar nu! Så ses vi på Mantorp på torsdag va?

PELLE//
Skriv svar