trimma 524td e28

En plats för olje-brännare!
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

trimma 524td e28

Inlägg av suddis »

vill ha lite tips på hur jag kan trimma min dieselbil, typ vad räcker orginal turbon till? vad pallar diesel pumpen till? håller på svetsar en 3tums downpipe för att få lite bättre flöde på avgaserna.

vill ha lite tips på vad jag kan gör med den.
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

orginalprylarna i en sån motor ska väl klara kring en 180hk i alla fall, motorn mår nog bra av att få en IC! :)
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

Inlägg av suddis »

ic är överskattat på en diesel :P byter då hellre till en liten större turbo så det blir mindre mottryck=mindre värme å slippa motera ic :D
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Varför montera en större turbo,om pumpen ändå inte klarar av att pumpa bränsle för mer än 180-200hk,menar att den laddar ju bara senare,varför skulle det vara mindre effektivt med intercooler på diesel än på en bensin,har hört flera som monterat intercooler på traktorer o andra entreprenadmaskiner o fått mer kraft ur motorn o lägre bränsleförbrukning.
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

Rasmus 85 skrev:Varför montera en större turbo,om pumpen ändå inte klarar av att pumpa bränsle för mer än 180-200hk,menar att den laddar ju bara senare,varför skulle det vara mindre effektivt med intercooler på diesel än på en bensin,har hört flera som monterat intercooler på traktorer o andra entreprenadmaskiner o fått mer kraft ur motorn o lägre bränsleförbrukning.
håller med annars så skulle de ju inte sitta en jätte intecooler på lasbilar tex...
180zx..

joel lindell
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

IC ska definitivt finnas på diesel, bordee finnas t.o.m på ug motorer :hihi:
Jag vill inte ta ner humöret men vet med erfarenhet att bmw:s 2,4 dieseln håller inte länge ihop om man börjar plocka ut hästar på alvar, men en liten upptagning är alltid välkommen. :thumbright:
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

Inlägg av suddis »

hehe okej då får införskaffa mig en fet ic å stoppa dit :P var kan man hitta trim till en sån motor har letat med hittar inte.
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
joakim_86
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 06, 2009 12:24 pm
Ort: pedersöre

Inlägg av joakim_86 »

du bör vara väldigt nogran med att int belasta den kall för topplocket har en benägenhet att spricka
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

joakim_86 skrev:du bör vara väldigt nogran med att int belasta den kall för topplocket har en benägenhet att spricka
och inte köra den för varm för då blir den skev :D bra grejer det där.

och att intercooler är överskattat på en diesel är det dummaste jag hört. IC och högt laddtryck är det som gäller = bra kylning
Väl mött,
Viktor
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

Inlägg av suddis »

vart kan man köpa uppgraderingskit till pumpen? och nån som vet vad det kostar?
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

suddis skrev:vart kan man köpa uppgraderingskit till pumpen? och nån som vet vad det kostar?
Prova först att köra med pumpen max ställd o ladda på 1,5 bar de ska ju nog räcka en bit iallafall :)
wccc.fi är ett forum
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

Inlägg av suddis »

vill ha mer än 180hk, vad håller en sån orginal motor för om jag sätter dit en ic och bygger om pumpen å större turbo?
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Hur mycket den håller för vet jag inte men orginal topplockspackning måste bytas ut mot något värre då den inte håller speciellt länge om man börjar plocka ut lite mer effekt.
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

ränka med 10-15000 om du ska skicka iväg pumpen och byta element, blir givetvis billigare om du köper ut delarna och byter själv. men då bör du veta vad du gör.

laddade 1,8 i min d24 tic men då sa toppackningen upp sig rätt fort.. men med max uppställt pump & lämpligt ladd så klarar man sig långt, beror ju förstås på va du ska ha bilen till.
suddis
För mycket laddtryck
Inlägg: 272
Blev medlem: sön mar 23, 2008 10:23 pm
Ort: Luleå

Inlägg av suddis »

okej, hade tänkt bygga om den själv känner en kompis som har skruvat i sånna tidigare, men hittar inte var jag kan köpa uppgradering till den.
Tim Olofsson
mobil: 0722275578
Skriv svar