Byggtips styvsonens BMW 3-serie E30

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

phonic skrev:Det var motsägelsefullt mot allt jag läst på PPF i diverse projekttrådar med krökta stakar. Men som du skriver så går det väl att förstöra det mesta. Då får jag helt enkelt prova vrida på kranen på min egna m20b25 innan man byter ut stakarna. :hihi:
Jag hade svårt att hitta de diverse projekttrådar där stakar gått av på ren effekt/vrid, det är vanligare att något annat gett sig (kolvar) eller att det pga oljeförsörjning börjat bli problem i någon av lagerändarna.
Det är otroligt många som förstör motorer pga tattar-mappning också, helt enkelt dålig koll, och spikar sönder grejerna, andra motorer än BMW är inget undantag.

Så vrid upp laddet du, med insikt om vad du gör.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Jag körde en m20b20 med org. stakar och 1,7 bar, funka ju fint de 10milen den motorn gick ;).. En kompis har bromsat 600hk i motorn och kört 3 säsonger med samma stakar..
De många inte tänker på är att balansera alla prylar.. Utan de bara köps och stoppas i, vilket är idioti.. kan ju skilja en hel del, obalans i motorn kan säkert orsaka både de ena och de andra tex en krokig stake..
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Brukar sällan skriva OM jag inte absolut vet vad jag pratar om( är lite lat och stavar illa) :doh: .

Men för att inte göra denna tråd till en följetång om M20 stakars vara eller icke vara, så kan jag säga att, måååånga som kört/kör 130mm stakarna med strokad vev typ dieselvev 80mm slag långt å länge utan att kröka dom, med effekter upp emot 600påsar.

Om man kör med 2.0litarn med en slaglängd i värsta F1 klass, 66mm, och ett borr på 80mm jämfört med åvannämda som har 84mm borr 80mm slag, så blir cylindertrycket i jämförelse som en morgonfis i 2litarn.

Pluss att strävkraften mot cylindeväggarna självklart är betydligt mycket mindre på en motor med ett slag/staklängdsförhållande på 1.97 för 2.0:an, jämfört med 1.62 för 2.7:an.

Så om man kröker stakarna i en M20 2.0 så är mitt arsle en dragspelslåda eller så har en cyckelreperatör på Samhall skruvat å tunat in maskin. :hihi:

För info. så har jag åkt med högkompade (läs 9.8:1) tvåliters spisen i snart 2000mil, laddar mellan 0.8-1.0 bar på 98octan, och moroten är helt orörd. Den motorn tål stryk helt klart, men visst, allt går att köra sönder, fast stakarna är garanterat det minsta bekymmret i ditt fall, jag lovar. :thumbright:

Oj! :shock: Gudars vad ont i tassarna jag fick, nu må jag vila lite. :wink:

Mvh/ Tobbe P
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

peppe skrev:
phonic skrev:Ett tips till dig, du måste byta stakarna i m20 till m50 stakar, finns två olika längder (vanos och ickevanos) 135/130mm
Stakarna i m20 kroknar (ibland) redan vid orginaleffekt. Vissa lyckas få det att hålla men det är inget man orkar chansa på? Du köper beg m50stakar för 100kr/st. Då kan du även byta kolvar så du får rätt komp sök på www.pure-pf.com/phpBB2 där finns MASSOR av budgetbyggen med bra tips och setuper.
Lugna sig nu. M2020 stakarna är ganska väl testade i 2.7 liters byggen där det varit mer åt budget hållet.

500-600hk har ju folk kört nu i 3-4 år utan större problem, har du ens sett en M20B20 stake? Det är ju inte värsta V8:a klumpen men innan du her sönder den lär du ha gjort något fel känns det som?

Att dom skulle krokna på orginal effekt låter ju inte speciellt troligt, då M20B20in funnits i BMW's produktions bilar ett "tag" och dom rullar rätt många mil dom små rackarna.

Samma sak med M20B25 stakarna, går att mosta på fint om man bara har lite koll.

Men allt går ju att förstöra med skyhöga cylindertryck eller mekar error vid montering av maskinen.

Jag tycker dom ska sattsa på E85, go turbo, sprut och sedan köra. Om så önskas svarva kolvarna lite.

Det ska hålla för 3-400hk, men kanske inte i all evighet. Men innan dess lär grabben vilja ha mer pulver :)

Ge järnet järnet, kan bara bli kul. E30in är en jvligt rolig bil.

Mvh
Tackar Peppe, börjar bli ganska klart hur det ska göras...men nu börjar frugan snacka om en bättre bil till grabben, med airbags etc...när fick 3-serien airbags och vilken modell/motor tycker ni vi skulle satsa på isåfall om det nu helt plötsligt blir lite mer finansiering så att säga?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Airbags kanske kan ha kommit med E30in -90 och senare, men det är jag osäker på. Men den nyare karossen (E36) fick airbag och det är -91/-92 och senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

fiins E30 med airbag är inte helthundra men tror de kom 89 på vissa.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag tror att en "riktig" stol samt bälten är en bättre försäkring i en sådan här bil än airbag, men det är kanske bara jag ;)

Lär kanske inte bli så enkelt att hitta E30 med airbag, än om det låter som att det kan finnas? Får gå på E36 ifall det inte finns.

Mvh
Användarvisningsbild
flp
För mycket laddtryck

Inlägg av flp »

jag är ganska säker att airbag kom -90 på e30. worre hade då airbag i sin ix. det fick han erfara då han smällde också.

MVH Micke
Fat people are harder to kidnap!
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo
402m: 10.44@217km/h
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

peppe skrev:Jag tror att en "riktig" stol samt bälten är en bättre försäkring i en sådan här bil än airbag, men det är kanske bara jag ;)

Lär kanske inte bli så enkelt att hitta E30 med airbag, än om det låter som att det kan finnas? Får gå på E36 ifall det inte finns.

Mvh
Hehe :hihi: Jo, men det är liksom inte diskuterbart...Att övertyga "högre makt" :wink: om nåt sånt är svårare än att vinna "engine masters" liksom... :roll: :hihi:
Hur mycket mer väger en e36 förresten?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Brukar ju vara svårt i sådana lägen, här på AP kan du nog hitta det mesta:

http://www.autopower.se/modellguiden/default.asp
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

en E36 325 icke vanos.

Om man ska ha den som vardagsbil och köra lite till och från jobbet så är E36 en trevligare bil än E30 imo.

Och ja, jag har haft bägge typerna (kör en E36 nu :))
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar