Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fint :)
Ska bli fränt med zigge merca turbo :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

zigge MB :)

Imorgon ska den iaf ombesiktigas.
Fast det är frågan om parkeringsbromsen blir godkänd....kändes väldigt klen faktiskt...men men.
Med lite tur så...

Imrogon ska jag även passa på att förbereda inför motor rivningen.
Ska lämna iväg en topp på planfräsning, bara för att slippa vänta på det när jag väl ska byaa om den igen.
Alltid bra att vara liiiite före iaf.
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

:thumbright:
Nu är bilen besiktigad och klar.
Motorn är på väg ut igen för att rivar och turbokonverteras.
Hoppas man kan få maskinjobben avklarade lite snabbt också.

Nu är man ju liiite sugen på att rita lite svarta streck! :twisted:
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Jajjemen, imorn ska den bli en motor lättare :)
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Idag har motorn rivits ur med Dalles hjälp.
Den har även plockats ner i småbitar.
Tyvärr visade det sig att det inte var rätt årsmodell än fast den
enligt uppgift skulle vara en "äldre" motor.
Dom äldre har nämligen grövre kolvbult och då hade mina spm vevstakar
passat direkt.
Nu måste jag bussa om lilländan till 22mm istället för 24mm.
Passar även på att se över storändan så att det passar mot vevaxeln.
Dessutom tror jag att jag måste köpa nya vevlager för dom jag har ska
tydligen ge lite väl stort spel.
Ett evigt bekymmer detta med att plocka delar ifrån olika modeller och märken.
Volvo vevstakar med BMW vevlager....passar väl sådär om man säger så.
MEN! Nu ska dom iaf ses över.
Jävligt tråkigt att det var fel kolvar bara, för väntetiden på att fixa stakarna är 2-3 veckor. :thumbdown: :doh:
Får passa på att byta bakvagnsbussningar nu, och bygga ställbar diffspärr.
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Du får ju trösta dig med att du kommer köra snabbare än Dejvans 1000hp+ maskin :thumbright:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Ja det är jag övertygad om.
:twisted:

Hoppas bara att den håller ihop.
Är lite skeptisk mot att bygga på detta sätt.
Eller...nu gör jag lite annorlunda mot dom rekomendationer jag fått,
bara för att jag tyckte det känndes fel.
Vem som har rätt lär vi märka...
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Troligtvis så har du rätt, lät lite väl överdrivet tunnt kolvtak men de blir nog bra ändå :)
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Efter lite funderande ikväll så tror jag att jag ska kolla om dom kan göra om storändan på stakarna så att orginal vevlager passar.
Inte säkert att det går men man kan ju alltid kolla.
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Det skulle inte vara några problem att fixa till stakarna.
Hoppas bara att det stämmer också.....
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Hittade åt bussningarna till bakvagnsbryggan idag.
Ska försöka hinna byta dom snarast.

Annars inget nytt.
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Haru klura nå mer på hur du ska bygga anordningen som gör att man ritar 2 sträck istället för ett? :twisted:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Dallleee skrev:Haru klura nå mer på hur du ska bygga anordningen som gör att man ritar 2 sträck istället för ett? :twisted:
Just ja, det ska jag försöka kolla på imorgon också.
OM du påminner mig!

Annars så fick jag tillbaka kolvarna idag. Såg rätt ok ut.
Ska bara fin putsa av kanterna så blir dom kanon.
Fick även tillbaka en nyplanad topp och svänghjulet med inpassad tryckplatta.
Hoppas bara att den får plats i sprängkåpan också. ;)
Ska försöka sätta ihop en provmonteringsmotor och kolla.
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Klart jag ska påminna dig, ska ta me piskan :twisted:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Väntar fortfarande på vevstakarna.
Vill ha ihop denna snart nu....gasar sugen!
/Johnny Häggblad
Skriv svar