vad för sprut/tändning?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

vad för sprut/tändning?

Inlägg av westerlund »

hejsan! undrar lite över vad för sprut och tändning som rekomenderas.
ska bygga en turbo motor och skulle vilja ha ett säkert system! pris är också ganska viktigt..
motorsetup:
531 topp moddad med fs288 kam
b230fk/ft block
ormbo grenrör
turbo-?? osäkert än..
940 insug ev. någe hemma bygge..
önskad effek ca 300hk

tacksam för tips! :thumbright:
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

ViPEC kan du handla av PPF för bra pris och riktigt bra support, när man handlar sprut så brukar dom ge bra pris på bromsning också, vet inte exakt vad V44 ligger på nu, men runt 13000:- har jag för mig.
Autronic SMC brukar gå beggade för runt 8000:- och det e RIKTIGT bra sprut, Haltech har vissa modeller som lirar bra också.

Kan INTE rekomendera MS, kört med det själv med MASSA strul med brända komponenter mm mm även många kompisar som kört med det, vissa har det vart skräp för vissa har det funkat klockrent för..

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Sök genom inläggen i den här delen av forumet så kommer det upp en del .. mestadels problem kanske, men det är ju så här att du ska köra på det du lättast kan få direkt hjälp med. E-post-vänner och folk på andra sidan landet är inte det du behöver för att få din bil att gå.. Bäst är förstås att kunna sköta allt själv, men det är mycket att ta till sig. Har man inte ens grund-insikt i datorer eller hur en multimeter fungerar ska man nog fundera på att låta någon annan gör den delen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag började med ms en gång i tiden å det va en jävla massa rackel att få det å funka bra,

men det är enligt mej det bästa valet jag ändå gjorde,
för sååå mycket man lär sej med tiden man bygger å lagar är ovärdelig kunskap som man inte hade kunnat få på nått annat vis :thumbright:

ska man ha nått som bara är att åka med så leta reda på närmsta seriösa tuningfirma å be dem koppla in å mappa åt dej, ,
bara ta med en stor fet påse med pengar så har du ett sprut som är välkopplat å som är välmappad sen,

men nån erfarenhet ingår tyvär inte i priset :doh:
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

tack för svaren! ska kika runt lite o läsa mer om spruten :thumbright:
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Med Hjälp av Jonas "Backeliten" Back så har både min 740 16v Tic och Brorssans gråa 164e Ms -v3, funkar fint på båda, går ju att ha en liten visning nån gång om det är ett sprut som skulle vara intressant (Jonas kan säkert ordna både installation och mappning på din kärra också).
// Oskar
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

ersviken: skulle vara riktigt skoj o få kolla in på era bilar! så man får se hur det funkar etc :) vet inte när jag drar hem till dorro nästa gång.. men det går ju att lösa... :thumbright:
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Hörde en rolig grej om en duktig firma i Belgien som bygger Rallybilar i världsklass, de testar system så här till att börja med;

Ställer tändningen platt på alla varvtal, sedan tittar de med tändinställningslampa på hur systemet beter sig när de står på jämt varv och slår på gasen (accelererar). Bla ser det om systemet backar tändningen och då åker systemet ut genom dörren.....

De testet har de gjort på alla system som folk "erbjudit" dem att använda.

Efter detta använder de sig bara av tre system hittils...
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Har snart ett antal begagnade Sm4 utan kabelhärvor som du kan få med lös kotakt om du inte vill köpa till härvan. Dessa är till bra priser!

Du får då säkerhet med logik som tex känner av om mapsensor slangen lossnar och då går i limp-home. Andra känner då bara atmosfärstryck med trolig haveri som följd på turbomtotorer.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
westerlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: ons maj 06, 2009 8:46 pm
Ort: Umeå/Dorotea

Inlägg av westerlund »

MRMRacing: vad är ett bra pris? inkl kabelhärva. du kan ju skicka ett pm.
bmw 320d som brukis..
volvo pv -62 som finbil..
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

MRMRacing skrev:Hörde en rolig grej om en duktig firma i Belgien som bygger Rallybilar i världsklass, de testar system så här till att börja med;

Ställer tändningen platt på alla varvtal, sedan tittar de med tändinställningslampa på hur systemet beter sig när de står på jämt varv och slår på gasen (accelererar). Bla ser det om systemet backar tändningen och då åker systemet ut genom dörren.....

De testet har de gjort på alla system som folk "erbjudit" dem att använda.

Efter detta använder de sig bara av tre system hittils...
Kan det være Autronic, DTA og Elektromotive (eller MSD) ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

MRMRacing skrev:Hörde en rolig grej om en duktig firma i Belgien som bygger Rallybilar i världsklass, de testar system så här till att börja med;

Ställer tändningen platt på alla varvtal, sedan tittar de med tändinställningslampa på hur systemet beter sig när de står på jämt varv och slår på gasen (accelererar). Bla ser det om systemet backar tändningen och då åker systemet ut genom dörren.....

De testet har de gjort på alla system som folk "erbjudit" dem att använda.

Efter detta använder de sig bara av tre system hittils...
så bruka jag grund testa system också :)
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Baxman skrev:Kan det være Autronic, DTA og Elektromotive (eller MSD) ?
Bosch Motorsport, Pectel & Autronic.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Skriv svar