B20 Turbo Bygge *Uppdate 19maj

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

B20 Turbo Bygge *Uppdate 19maj

Inlägg av Duvmo »

Nu efter månader av planering och väntan på att börja bygga en värsting motor har nu äntligen börjat lite smått. tänkte lägga upp en tråd så ni får se vad som händer och ni kanske kan hjälpa mig när jag kör fast. Fösrsat bygget ;)

Recept !!
B20 med lätt planat topp.
portade isugs kanaler.
kkk k24 Turbo
Ic
Bygga om till insprutning.
nersvarvade kolvar.

Jag har börjat hela projektet med att jag ska fräsa ut grenrörsflänsen i morgon i CNC Fräsen i skolan. nu när man bara har några veckor kvar är det dax att skynda sig på. varr även och hämtade en topp som jag ska ta och fräscha upp lite ;)

Bild

Fler bilder och information kommer senare ,)
Senast redigerad av Duvmo den tis maj 19, 2009 4:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo_940SE
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jun 24, 2007 10:43 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

Hur skall detta gå :P
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Hehe det kan man alltig fråga sig :P nu har den här eviga sökan efter delar startat och en bil att sätta ner motorn i behöver man ju oxå ha. har ju en escort mk2 ståendes men den är från 76 så då går det inte att regga med någon t urbo inte. tråkigt tråkigt..
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Någon som kan rekomendera vilket insprutnings (system) man ska ta och inhandla. målet är ju inte att ha nånting värsting system men vad tycker ni man ska köra med för nåe ?
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Megasquirt är det många som har och använder. Billigt o verkar funka för de flesta :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
jaxy
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 26, 2009 10:01 pm
Ort: Lappland

Inlägg av jaxy »

Nejmen Micke! Fan va kul att du lägger upp en projekttråd. :thumbright: Denna ska jag följa som bara den :)

Går kanske å köra med ett K-jeet från 240.. vore jhu ha ganska bra bränslemängd även me turbo, efter som du bara har 2.0 liter och b23 är jhu 2.3. vet ej? dock lär den väll gå tjock när du inte laddar.

Rätta mig om jag har fel!

// Johan på bygg :hihi:
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Hehe det är väll bara att hålla höga varv, men när man har insprutning så styrs väll soppa mängden beroende på hur mkt man gasar ? eller har jag fel :P den har ju inte ett konstant flöde ;)
jaxy
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 26, 2009 10:01 pm
Ort: Lappland

Inlägg av jaxy »

Duvmo skrev:Hehe det är väll bara att hålla höga varv, men när man har insprutning så styrs väll soppa mängden beroende på hur mkt man gasar ? eller har jag fel :P den har ju inte ett konstant flöde ;)
Det köper jag! :thumbright: Men eftersom spridarna är större än vad som skall vara till din motorvolym, så kanske dem ger lite för mycke bränsle när det inte laddar.
Någon som är lite sxpert på detta kanske kan komma å sätta oss på rätt spår? :) Jag tror iaf det komemr funka ganska bra :thumbright:
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Vore ju trevligt om nogon kunde hjälpa :D som kan lite bättre ;)
LarC

Inlägg av LarC »

Jag skulle säga såhär. Jag vet inte hur mycket du byggt innan men ta en sak i taget. Bygg tex en enkel anläggning med enkel stromberg stummad fördelare och en liten turbo. Man lär sig otroligt mycket på "bara" det. Blandar du dessutom in ett sprut som du har dålig koll på riskerar det bara att du tröttnar och bilen blir stående.
Bygg nått enkelt och ta lärdom så har man roligare. Och innan du går in på sprut så läs allt du kommer över i ämnet.

K-jet som föreslogs här är inget för den oerfarne. Det går att få att gå bra om det är en duktig kille som hållerpå.
Megasquirt är nog något du skulle satsa på i framtiden.

Bara min åsikt i ämnet.
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Varför inte göra alt seriöst påen gång ? hålla på att småtjafsa och köpa nytt och byta ut är inte min stil. Har hållit på med mkt bilar. bygt om och renoverat. första försöket på turbo. så tålamodet att saker och ting tar tid har man redan..
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

kolla min tråd =)..då fåru ju lite ideer och tips..dock så kör jag förgasare..


Föresten lycka till med bygget,detta kommer att följas :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Duvmo skrev:Varför inte göra alt seriöst påen gång ? hålla på att småtjafsa och köpa nytt och byta ut är inte min stil
med tanke på dina 4 tidigare inlägg håller jag med LarC.
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Bara för att jag inte har så stor kunskap om att bygga om till insprutning just nu betyder väll inte att jag får ihop det den dagen ? Kanske borde satsa på mindre motor oxå ;)
man ska vist inte gå ut så hårt :P
jaxy
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 26, 2009 10:01 pm
Ort: Lappland

Inlägg av jaxy »

Byt inte motor (min åsikt). B20 är nog bland det bästa du kan börja trimma med. Billiga delar, inte så "finkännsliga" toleranser och liknande, ganska så lågkompat och hållbar topp! :thumbright: Men du gör som du vill ju.

Jag finns iaf till lite hjälp, så det är bara höra av dig om de blir problem. Ska jag göra mitt bästa, men du är jhu rätt händig så de ordnar nog sig! :)
Skriv svar