ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erik Gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 26, 2007 5:20 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Erik Gustavsson »

bara en fråga, du kör inte med o-ringat block ? hur bra håller topplockspackningen då ? :roll:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

det är inte oringat. har hållt än så länge. har inte varit ovala ringar heller vid demontering av toppen.
Blir till att köra med en orginal goetse packning igen annars får man vel oringa :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Spjället var riktigt smutt :thumbright: vart kan man köpa såna ?
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

KL-Racing :thumbright:


Ser bra ut Oskar!
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Antar att du sätter triggerskivan på framsidan för att kunna ha ett lättare svänghjul? Så du bygger en hållare för vevaxelgivaren på framsidan nu då? Ska bli intressant och se ifall det funkar bra, aldrig sett något liknande förut :thumbright:
Chevelle SS -65
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Stener skrev:Antar att du sätter triggerskivan på framsidan för att kunna ha ett lättare svänghjul? Så du bygger en hållare för vevaxelgivaren på framsidan nu då? Ska bli intressant och se ifall det funkar bra, aldrig sett något liknande förut :thumbright:
Att ha den monterad fram på remskivan har jag haft innan med och det har fungerat kanon :thumbright:

Det blev att sätta dit triggern på ramskivan när jag skaffade lättare svänghjul och min sachs 765 tryckplatta
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Okej fränt :thumbright:
Chevelle SS -65
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Idag så monterade jag mina xc90 bromsar som jag har haft liggandes så länge och även prova mitt hemgjorda coiloverben. har mätt ut vilka fjädrar jag ska ha nu så i slutet av månaden så beställer ja nog såna.

Bild
Bild
Bild
Ungefär så här låg vill jag ha den kanske blir lite högre men .
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Jag har en fundering angående portning på insugsidan. ventilstyrningarna rekomenderar ni att pressa ur dom eller är der bara att fila ner dom?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

en fundering bara hur mycke svarva du av kolvarna och vilket komp hamnar du på???? :D

Funderar själv på 16v till min 242:a men dom har väll ganska högt komp dom motorerna :?

Mvh

Robban
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

jag svarvade av dom 1mm bara tror det blir 9.5:1 ungefär i kompa.
sen ska ja åka etanol med så tror det blir ganska så bra ändå.

motorn e helt ihopsatt nu och ska kastas i bilen i helgen sen blire att bygga grenrör och insug. hehe
hoppas även att mina coiloverfjädrar kommer imorrn så man kan montera dom å få de projektet avslutat iaf.

Bild
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Grett :thumbright: Ser fram emot en film!
Chevelle SS -65
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

nu är det dags att liva upp en gammal tråd.
har byggt klart soppa systemet med fuelcell bak och 3st pumpar med mera.
även byggt ett nytt grenrör som ska försöka helsvetsas i helgen lär bara hitta en plats för wastegaten e lite trångt :(
mina coilovers är även klara dom med det blev asnajs
Bild
Bild
Bild
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Den ser jävligt frän ut :thumbright:

Kör du med catchtank också eller? Lär ju bli problem annars med 500 kusar :)
Chevelle SS -65
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

fuelcell behöveer man inge catchtank:)

dom e kopplade direkt till tanken med 2 feta utgångar så pumparna får nog mat så det räcker :lol:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar