En liten historia ni kan ha användning utav
Svarade på en köpesannons på Alfapower, en användare med mindre än 50 inlägg som ville köpa en dragkrok till 164a. Jag monterade aldrig min innan jag sålde bilen. Skickade kroken med bussgods den 26/1 ner till Jönköping och han skulle sätta in pengar sen jag kollat vad frakten blev.
Hade skrivit fel mobilnummer (070- istället för 073-) så mottagaren fick ingen avisering när den kommit fram. Ringde honom och sa att kroken kommit fram 3-4 dagar efter att den anlänt (spårade med fraktsedelnumret på internet).
När det gått 10 dagar ringde jag bussgods och hörde ifall den hämtats, för jag hade inte sett några pengar eller annat livstecken. Killen på bussgods sa att liggetiden vanligtvis är 14 dagar, men han kunde hålla den en vecka till och skickade ännu en avisering till rätt mobilnummer den här gången.
18/2 alltså 24 dagar efter jag skickade kroken stod det status utlämnad på hemsidan.
Ringde och påminde om att få pengar insatta, det var krångel med internetbanken, fel längd på kontonumret (det ska fyllas på med nollor mellan clearing och kontonummer hos hans internetbank), avgift för att sätta in direkt på banken och så vidare :lamer:
Detta fortsatte över tre veckor fram till den 12/3, då jag tröttnade och polisanmälde.
Gav namn och mobilnummer, den adress jag skickade kroken till och beskrev händelsen i övrigt.
27/3 får jag brev att förundersökningen har lagts ner, ej spaningsresultat. Ringer och får höra att
mobilnumret inte var reggat, och ingen med det namnet fanns registrerad på den adressen. Blir (som vi säger) lite less, och gissar att polisen inte kommer fortsätta så långt för ett bedrägeri på 2500kr.
Kontaktar en kompis och admin på AP som kollar vilket ip som skrivit inläggen från den användaren, och hittar en likadan användare på alfaromeo.org som har samma förnamn. Via www.ratsit.se eller www.upplysning.se söks hans rätta adress reda på, samt födelsedag. Postorten ligger inom jönköpings bussgods-område och samma ålder som användaren på .org så nog stämmer det.
*Därifrån kan man ringa skatteverket och via adress och födelsedag få tag på de fyra sista siffrorna i personnumret.
*Sen ringde jag vägverket och förklarade situationen, de skickade mig en lista på bilar han ägt.
*Fick även tips om Uppdragsenheten, tele 019 197612, som kan ta fram historiskt fordonsinnehav alltså bilar han ägt, och ägare före och efter hans ägare på specifika bilar (i detta fallet 164:or han haft, 3st)
*Ringde ner till bussgods i jkpg igen och kollade att de hade kvar fraktsedeln med hans underskrift på (annars är de de som gjort fel ifall de inte kollat leg), japp vilket nummer ska jag faxa till?
Skickar allt jag fått tag på till polisen och ringer senare igen: "ja nu har vi lite mer att gå på". Jag vet inte om polisen ringde vår huvudperson eller om det plötsligt funkat med internetbanken, men idag (FYRA MÅNADER SENARE) har jag 2500kr på kontot med meddelandet "krok"
Polisen sa att sätter man in pengar på ett bankkonto går det alltid att spåra, så det rekommenderas. Jag trodde det var lugnt att bara vänta på pengarna eftersom det var alfapower och inte blocket, men i fortsättningen blir det nog bara folk man "känner" som får den servicen. Efterkrav/postförskott eller förskottsbetalning, alternativt en hellsangels-kompis på orten dit man skickar.
Tack Lus och andra som hjälpt till
Hur man spårar en jävel över internet
Hur man spårar en jävel över internet
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
det är inte alltid efterkrav funkar heller.. sålde ett insug till nån snubbe söder över och på nått vis fick han ut paketet utan att betala. ha ringt han men han svarar inte och bussgods umeå skyller på bussgods där nere och tvärt om.. tur är väl att ja sparade fraktsedel + kvitto som det står efterkravsavgiften på.. men de har gått snart 1,5 månad utan pengar...
- Overdriver
- Ganska mycket laddtryck
Ja det låter ju som du ska kräva Bussgods på dom pengarna... Det är ju dom som har gjort fel. Den smällen får dom ta...Nicklas skrev:det är inte alltid efterkrav funkar heller.. sålde ett insug till nån snubbe söder över och på nått vis fick han ut paketet utan att betala. ha ringt han men han svarar inte och bussgods umeå skyller på bussgods där nere och tvärt om.. tur är väl att ja sparade fraktsedel + kvitto som det står efterkravsavgiften på.. men de har gått snart 1,5 månad utan pengar...
Plymouth Duster 1973 "Twin turbo"
http://www.garaget.org/overdriver
http://www.myspace.com/thegoddamned
http://www.garaget.org/overdriver
http://www.myspace.com/thegoddamned
-
- Forumsberoende