Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

de blir nog bra dedära.. den som väntar på nåt gott... väntar ju i regel allt förjävulens förlänge, egentligen.. men de kommer nog bli hårdrock när allt är på plats :thumbright:

lite imponerad över vikten i din maskin.. känns ju inte så farligt med under 1400kg i en e34 kanske.. :thumbright:
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

jaha så det var du som gjort lakris på jysk parkeringen.. fyfy 8)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ersviken, var det så tydligt att det fattades pulver :hihi: Nä men allvarligt talat är jag riktigt sugen nu, tröttnade rätt fort på bilen med den som sitter i nu.. Varken komfort eller prestanda i skiten =P

nordkvist: Ja nog är det så, and that sucks! Hehe tack får hoppas på de! Men tjänstevikten (full tank + förare) hamnar dock på 1480kg men det är kanske rätt hyggligt ändå. Minus 70kg gentemot original trots fullbur i kupén samt inga plastdelar till karossen.

jimzon: Haha bmwn bidrog faktiskt inte med mer än det på filmen, men jag vet vem som gjorde det övriga och kan nog sätta ett oljefilter på att den personen hade betydligt roligare :wink: Btw, kände inte igen dig tidigare på stan förrän chris sa att det var du =)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Nu sitter framvagnen ihop så när som på krängningshämnaren som fortfarande hänger på tork efter att ha fått lite röd hammarlack.

Får tacka Fredrik Mehlin som kikade förbi och erbjöd ett handtag, great!

Vi monterade fjäderben samt nya krängningshämnarstag och bakre länkarmar på bägge sidor. Dom gamla delarna var verkligen sopslut! Ska montera dit krängningshämnaren imorgon så kan man ta ner den från pallbockarna igen :)

Skruvade även isär fronten på den så den står just nu utan lyktor fram. Har till förarsidan men inte andra så jag skulle haft tag i det.

Hejs!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Framvagnen klar:

Bild

Framlysen klara. Blev ett antal lyktor som fick sätta livet till för denna uppsättning.
Bara göra justering av ljusbilden nu så kan man montera grillen igen:

Bild

Allt för idag! Hejs!
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

Turbokoftan skrev:Framvagnen klar:

Bild

Framlysen klara. Blev ett antal lyktor som fick sätta livet till för denna uppsättning.
Bara göra justering av ljusbilden nu så kan man montera grillen igen:

Bild

Allt för idag! Hejs!

Du behöver ju inte ha grillen avmonterad för att justera ljusbilden! det gör du ju genom dom små hålen som är i den "nedre raden" mellan lyktorna ;) om dom inte är igensatta dvs. Skulle själv ge så många handtag som möjligt, om jag bott inom räckhåll :) lite långt att åka nu tyvärr! :( lycka till med resten!

mvh: Silander
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tack de var schysst! Kommer troligen måsta smörja och ev använda tången så jag tänkte att jag avvaktar med grillen så man inte åker på dubbelt jobb =)
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

Jaha, då förstår jag :) Mina vänstra lykta verkar inte sitta fast alls, när jag skulle justera den så åkte hela lyktan fram å tillbaka när man tröck med mejseln :P
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tjmop »

Hur löste dig sig med diffen? Funkar de nu eller? Hoppas den är nere på jorden igen!
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

tjmop: Det löste sig bra! Glömde trycka på skicka tidigare höll på att uppdatera men stack iväg en sväng på Örn Expo mässan. Visst kommer du ner ikväll?

Så här kommer uppdateringen:

Silander: Kanske har samma problem som jag hade tidigare, att clipsen som håller reflektorn vid insatsen spruckit.

Igår blev det ett ordentligt arbetspass i garaget, tillverkade ett eget schims (0,8mm) till lamelldiffen och monterade sedan ihop den.
Fyllde upp den med olja enligt rekommendation Castrol Saf-XJ: snordyr (250kr/l). :thumbdown:

Höll nog på i tre timmar bara att tvätta av grejerna för att kunna få ihop den utan en massa skit inuti:
Bild

Efter att ha plockat ner gamla diffen var det dags att montera nya, tog ett bra tag innan man kunde konstatera att det var fel hubb på utgående axel mot kardanet.. Ahapp bara ner med den igen, slipade av en 30's hylsa för att komma åt muttern. Skiftade sedan den mot hubben som satt på svetsdiffen vilket gick bra. Strax innan 03 på natten var vi klar i garaget och man kunde provköra- Funkade skitbra!! Nu slipper man varva som Agda 73 då man ska iväg från stillastående med framdäcken svängda!

Nu sitter återigen 235:orna på bak inför besiktning på lördag.

Sedan hände något av det tokigaste jag varit med om, vi rullade innåt stan för att dra en korv på Statoil innan hemgång. Det hade regnat ute och var lagom disigt på vissa ställen. Då vi kom in till stan hetsade jag genast Tom lite direkt vi kommit ut ur första e4-rondellen. Han var inte sen o upptäcka detta så han kuggade ner och fick hjulspinn (troligen på tvåan) till min stora förvåning (105hk Sierra nu utan turbo). Så jag kastade i tvåan och upptäckte att det gick o sladda uppför backen från rondellen :hihi: Längre fram i vår såkallade "stockholmskurva" (lång kurva) Steg jag av kopplingen på 3an och fick ett galet skönt ställ genom hela kurvan på varvstoppet! Två vilsna krogbesökare på andra sidan vägen gav stora tummen upp och jag flinade troligen mer än dom! haha

Tack till Tom och Oskar som bistod med ett handtag igår då diffen skulle ner och upp, fattar inte hur jag klarade det själv ifjol utan domkraft det stöp ju lite överallt igår.

Hoj!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Gooodmorgon! Var trött som fan imorse efter att ha glidit runt lite på stan igårnatt, drog två väldigt intressanta rejs som jag lägger till min meritlista..
Kan dock inte avslöja bilmodellen som fick smaka på bimmer @ 7000rpm då jag känner sympati för bilägaren, Kan dock säga att den har rak sexa och turbo original..(!) :D

Dagens nyhet! Besiktigade bilen imorse, alla tvåor avbockade! :thumbright:

Bild

Kan även nämna att anledningen till de dåliga avgasvärdena vid föregående besiktning berodde på min okunskap om MS. Jag hade inte uppfattat att lambdan var inkopplad för att reglera mot sprutet denna gång, trodde det var något Jonas kopplat in enbart för att ta in värdet till datorn under mappningen. Så vad gjorde jag innan föregående besiktning, jo slet bort kablarna från denna då de gick genom kupén, haha. Så det förklarar ju varför man tyckte bilen gick så mycket sämre ett par dagar senare. Mappningen är verkligen kanonbra i bilen sett till hur kort tid det även tog.
Så jag får tacka herr Back för ett bra jobb, samt för det suveräna el-ingrepp som utfördes i veckan i samma veva som varvstoppet höjdes från 6- 7000varv.. :)
En dag ska jag allt lära mig mer om insprutningar samt att mappa själv, men tills vidare nöjer jag mig med byggandet =)

Så fort jag fixat startmotorn på bruksbilen så åker denna in i garaget, motorn lär hamna på någon pall i någon vrå.. :)

To be continued!
Johnny H
Forumsberoende

Inlägg av Johnny H »

Trevligt att det börjar närma sig turbo igen.

Sen...den oljan du slog i diffen är bra...och billig. ;)
Fan bara halva priset mot min!
/Johnny Häggblad
nord
Lite mer laddtryck

Inlägg av nord »

Stort GRATTIS.
SLUTRESULTAT 2009
2-1, Turbokoftan vs. Bilprovningen.

Nu ser jag fram mot en provtur med en motor som verkligen går som bilen låter. :twisted:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Johnny H: Ja det känns riktigt bra, nu var det bara resten kvar då..hehe

Billig!? :shock: Uj uj, vad kör du med för olja i din? Hoppas den har inslag av guldflake av 18K annars har du nog blivit lurad :P :hihi:

Har ni börjat något med 325:an "ni" hämtade hos oskar?

Nord: Ja äntligen var den biten avklarad för i år =) Nu börjar det roliga, enda som jag egentligen kommer behöva knåpa ihop för i år är nya rör för wastegaten. Kapade bort de gamla då jag fick för mig att åka med dubbla 50mm tidigare, skulle lyssnat på Mattias och struntat i det redan från början bara bök.

Hehe. Ja du ska få dig en redig tur i sommar, kanske går att rita hela flygrakan sedan då.. Hehe, fan det måste testas :thumbright:
Johnny H
Forumsberoende

Inlägg av Johnny H »

Jag kör med Omega oljor.

325an är under rivningsstadiet just nu. :)
/Johnny Häggblad
Skriv svar