Hjälp med BTR

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
tbhpata
Lite mer laddtryck

Hjälp med BTR

Inlägg av tbhpata »

Hej.

Håller på att Turbo konvertera min 740GL. Med andra ord Förgasare,

Så iaf så köpte jag en BTR från Misab.

FKT2 för just förgasare, Och nu har jag iaf lite problem med den,
Den vägrar släppa ut någon soppa i returen hur jag än skruvar på Toppskruven.

För som jag har förstått så ska den kasta ut kopiöst mycket i returen när jag inte har något ladd alls... jag har som det stog i instruktionerna för btr'n kopplat bort vakumslangen från turbon och så,,, men hur jag än gör så trycker den all soppa igenom Fuel to carb hålen... Som jag har en bränsle pump som skickar 10-15 liter i minuten så ja nu kan ju sjävla tänka er att förgasaren blir ju rätt full efter några få sekunder och då blir den ju lite halv jobbig att få igång....

Har ni nått tips på vad det kan vara med btr'n som gör det?... eller ska den inte skicka ut massor i returen vid noll ladd som jag antar att den borde?...

för det kommer verkligen inte en droppe i returen...

Mvh!

Bild
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Inlägg av MV »

Vilken Typ av pump har du ?
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

Kommer inte riktigt ihåg va modellen heter men det är iaf från en BMW 325 om jag inte minns helt fel..!

Iaf en tryckpump som står BMW på.. skall kolla upp modell nummret på den snarast!..

Mvh!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

pumpar den verkligen 10-15liter/min ? :?
har du returrör som är grovt nog? (minst 10mm)
vilket tryck till förgasarna har du? (regulatorn begränsar bara maxtrycket
inte flödet!)
ställ grundtrycket på 0.2 bar till att börja med(vissa förgasare klarar inte mer).

/Fredde
tbhpata
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

10-15liter va ett exempel.. när jag testade vilket håll pumpen gick åt så fylde jag en 1,5liter flaska på 3½ sek iaf när jag klockade den....

Och jag vill inte vara oförskämt nu men det var inte vad förgasaren klarar jag undrade över. .det va vad som kan va fel på BTR'n... och jag har iaf inte ställt in grundtrycket till förgasaren från btr'n eftersom den dummar sig ... och jag ska ställa det 0,3 över laddtryck sen iaf så man hela tiden har soppa så det räcker..

Och retur röret är 18mm men som sagt så får jag inte ut en droppe i den slangen ...

Men kan det vara så att btr måste ha ett mottryck i Fuel to carb slangen för att kasta ut nått i returen?.. för jag har inte testat att hålla för den slangen iofs.

Mvh!
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Inlägg av MV »

Öppna Btr:en och titta , kan ha fastnat. Alt2 den är redan hårt ställd. Är det inte så att den undre skruven ställer du tyck ?
:thumbright:
Senast redigerad av MV den lör maj 23, 2009 1:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

MV skrev:Öppna Btr:en och titta , kan ha fastnat. Alt2 den är redan hårt ställd.
:thumbright:
Skall göra det o se :)... men som sagt är den för hårt ställt då borde det ändra på sig när jag skruvar som en tok på toppskruven!;),,, men vi får se:) jag återkommer
tbhpata
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

allt i btr'n satt i rätt ordning precis som det ska... :(.. blir så less på sånt här... Well tack för all hjälp o svar iaf:)...
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Inlägg av MV »

tbhpata skrev:allt i btr'n satt i rätt ordning precis som det ska... :(.. blir så less på sånt här... Well tack för all hjälp o svar iaf:)...
Häng på en tryckmätare på slangen som går till förgas , och se till att skruven på BTR är max uppskruvad (mot locket) då ska du inte ha något tryck eller mycket litet.
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

har redan en tryck mätare:)... och till alla som skall köpa en FKT2 från MISAB kan behöva sätta en ställbar strypventil imellan BTR'n och förgasaren och ställa ner trycker så det blir mottryck mot btr'n så funkar det nog...

Det funkar iaf för mig nu.. och bränsle trycker följer laddet precis som det ska med 0,4 över hela tiden :).

Tack för all hjälp:)
jaxy
För mycket laddtryck

Inlägg av jaxy »

tbhpata skrev:har redan en tryck mätare:)... och till alla som skall köpa en FKT2 från MISAB kan behöva sätta en ställbar strypventil imellan BTR'n och förgasaren och ställa ner trycker så det blir mottryck mot btr'n så funkar det nog...

Det funkar iaf för mig nu.. och bränsle trycker följer laddet precis som det ska med 0,4 över hela tiden :).

Vart köpte du denna strypventil? Jag har en likadan regulator som jag inte provat riktigt än. Tack på förhand! :thumbright:
tbhpata
Lite mer laddtryck

Inlägg av tbhpata »

jaxy skrev:
tbhpata skrev:har redan en tryck mätare:)... och till alla som skall köpa en FKT2 från MISAB kan behöva sätta en ställbar strypventil imellan BTR'n och förgasaren och ställa ner trycker så det blir mottryck mot btr'n så funkar det nog...

Vart köpte du denna strypventil? Jag har en likadan regulator som jag inte provat riktigt än. Tack på förhand! :thumbright:

Ska jag vara ärlig så tog jag bara en vanlig stripes (Buntband) men samma effekt med en helt vanlig "pysventil" för turbo ;)!

Jag vet att buntband är lamt men det VAR bara en snabblösning.. kör ej med detta nu! :)

Hoppas det hjälpte :).
Skriv svar