Autronic Autotune *edit*

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

ToAx
Ganska mycket laddtryck

Autronic Autotune *edit*

Inlägg av ToAx »

Står så diffust i Autronics egen manual enligt mig:
"motorer med ett spjäll per insug och överladdade bör välja spjäll/MAP styrning"
Avses i citatet ovan från manualen motorer med separata spjäll + överladd eller menas det på motorer med separata spjäll och alla andra överladdade motorer oavsett separata spjäll eller inte?

Så undrar om jag på en motor med Autronic och bara ett spjäll på insuget och överladd skall köra med bara MAP eller spjäll/MAP?
Senast redigerad av ToAx den tor jun 04, 2009 9:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

De menar överladdade med ett spjäll per cyl. i första hand.
Men det kan vara intressant om man kör vassa kammar också, även med singelspjäll pga. dåligt vaccum i insuget.
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Finns mycket tycke och smak idetta, många kör detta på singelspjäll motorer också för att det är snabbare att mappa detta än mot tryck. och även vassa sugmotorer har fördel i detta då de har dåligt vacuum.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
ToAx
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ToAx »

Ja då skall jag helt klart testa och köra på spjäll/MAP när jag har ihop bilen igen, har alltid kört på enbart MAP tidigare, bör ju även nämnas att bilen är i utvecklings stadium så har bara mappat lite lätt mellan olika ombyggnationer och besiktningar osv.

Är det lättare även och få Autotune att fungera med spjäll/MAP än med map?

Såg detta Autotune klipp på YouTube igår och vart chockad hur snabbt den justerade, visserligen är det ju i bromsbänk, men när jag testat köra Autotune så får jag enbart en cell vid runt 110km/h på 5:an och bli grön, justerar inget i övrigt hur mycket jag än håller den jämnt över cellerna och gasar och bromsar, har ju dock länge misstänkt att jag gjort något fel.

Länk till YouTube

I övrigt några andra skillnader som kan vara bra att känna till?
ToAx
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ToAx »

Ny rubrik, gick över till TPS/MAP och tycker det fungerar bättre, fick till och med Autotune och justera lite igår.

Funderar lite över attributen (user, course, fine) man kan sätta på cellerna så dom blir färgade blå,gul,grön. Har dom någon annan funktion än att det skall vara lättare och se vad som är justerat och vad som inte är? eller tar Autotune hänsyn till attributet man sätter på något sätt?

Sen undrar jag vad attributet man kan sätta med Ctrl+A för varje cell i Base fuel delivery tabellen har för funktion, går att ställa ett värde mellan 0.12-30 och är på alla celler förinställt på 30, vad anges med detta?
Skriv svar