hjälp mig med kopplingen

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
kungkiwi
Lite mer laddtryck

hjälp mig med kopplingen

Inlägg av kungkiwi »

945 ltt 1996 / M90. 23 tusen mil
Historia: 1 ägare sen ny,tjänstebil alltid servad på volvo verkstad. gubben sa att han bytt koppling för 5-7 tusen mil sedan. inga papper/kvitton på jobbet då det var en leasingbil vid den tiden.

problem: Kopplingen tar lågt, max 1 cm från botten, efter en stunds normal körning börjar man få problem att få i och ur växlarna för att sedan "låsa" sig helt. allt som oftast då detta har hänt så ligger en växel kvar i även om man frikopplat å lagt ut växeln.

vad jag har gjort: bytt huvud och slavcylinder därefter luftat ordentligt, luftat uppifrån med bromsvätska i tryckkärl även luftat nerifrån slaven å upp.
har kört flera liter igenom systemet för att vara säker. efter detta vart den fin i 2 dar sen samma problem...igen
ja plockade ner lådan och satte nytt utramplager och ny hylsa som den löper på då den va sliten.
tryckplatta, lamell(volvo low lift turbolamell typ), svänghjul, gaffel allt va i prima kondition inte slitet.
ja beställde en helt ny kopplingsats från volvo och jämförde delarna allt va identiskt med det som satt i.Hade en yrkes mekaniker med som granskade delarna vid det tillfället.

ida hängde ja upp skiten men problemet kvarstår.
Jag har ett bra spel på slav kolven,om nån vet exakt hur stort slag det ska va på gafflen så vill ja veta gärna.Har funderat kring att skruva ut och sätta brickor bakom kulan som gafflen jobbar på för att få ut trycket på solfjäder på tryckplattan,men det känns ju som att man inte löser problemet då det inte ska gå att jysstera hydralkopplingen på denna modell av bil.eller?

fick höra ida att nån menade att man skall lufta bromsarna med, då det delar system.men ja har svårt att tro det skulle påverka kopplingen om det fanns luft i broms systemet,hur fan ska luften smita över från B systemet till K systemet via bromsvätske behållaren? för om behållaren e full upp till sträcket så kan ju inte luft dyka mer till intaget till K systemet eller?

finns det nån här som kan hjälpa mig?
Ja fick tipset att vända mig till detta forum då det finns en del skickliga personer här.

mvh Danne :thumbright:
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Hur är det med stödlagret då? Det lilla lagret i mitten av veven.
Kan bli jobbigt att växla om det bråkar.
Jakob Stark
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jakob Stark »

dsimila skrev:Hur är det med stödlagret då? Det lilla lagret i mitten av veven.
Kan bli jobbigt att växla om det bråkar.
Kan jag hjälpa till o svara på det är inget stödlager till m90 =)

EDIT: inte mot vevaxeln iaf
Senast redigerad av Jakob Stark den fre maj 29, 2009 5:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
96 turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

har du luftat kopplingen nånting? på min behövde jag ha mer vätska i behållaren än max för det tog slut snabbt tycker jag och fick luft i systemet igen
MaZ
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: hjälp mig med kopplingen

Inlägg av MaZ »

kungkiwi skrev: ...problem att få i och ur växlarna för att sedan "låsa" sig helt. allt som oftast då detta har hänt så ligger en växel kvar i även om man frikopplat å lagt ut växeln.
Är du allvarlig? Ligger växeln kvar i även om du lagt ur den? Då har du mer problem än bara kopplingen...
kungkiwi
Lite mer laddtryck

Re: hjälp mig med kopplingen

Inlägg av kungkiwi »

MaZ skrev:
kungkiwi skrev: ...problem att få i och ur växlarna för att sedan "låsa" sig helt. allt som oftast då detta har hänt så ligger en växel kvar i även om man frikopplat å lagt ut växeln.
Är du allvarlig? Ligger växeln kvar i även om du lagt ur den? Då har du mer problem än bara kopplingen...
jo det e ja nog medveten om tyvärr.
nån som har nån teori eller ide om detta sökes.
kungkiwi
Lite mer laddtryck

Inlägg av kungkiwi »

men om vi benar upp det lite då.

vad e det som gör att kopplingen tar med en gång? max 1 cm sen tar den direkt.

jag har ju bytt huvud å slaven, rörpaketet emellan dessa därefter har ja luftat ordentligt , dratt igenom säkert 2 liter vätska,haft på en 1 m genomskinlig slang å sett att det bara var en klar solid vätskepelare.
känns som att man borde kunna bocka av hydralsystemet eller?
Janne
Lite mer laddtryck

Inlägg av Janne »

kan vara lamellen som är för tjock hade samma problem på min hade iofs köpt min lamell på mekonomen men de gick inte att växla ordentligt då
kungkiwi
Lite mer laddtryck

Inlägg av kungkiwi »

Janne skrev:kan vara lamellen som är för tjock hade samma problem på min hade iofs köpt min lamell på mekonomen men de gick inte att växla ordentligt då
ok tack,det ska kollas upp
Skriv svar