Historia: 1 ägare sen ny,tjänstebil alltid servad på volvo verkstad. gubben sa att han bytt koppling för 5-7 tusen mil sedan. inga papper/kvitton på jobbet då det var en leasingbil vid den tiden.
problem: Kopplingen tar lågt, max 1 cm från botten, efter en stunds normal körning börjar man få problem att få i och ur växlarna för att sedan "låsa" sig helt. allt som oftast då detta har hänt så ligger en växel kvar i även om man frikopplat å lagt ut växeln.
vad jag har gjort: bytt huvud och slavcylinder därefter luftat ordentligt, luftat uppifrån med bromsvätska i tryckkärl även luftat nerifrån slaven å upp.
har kört flera liter igenom systemet för att vara säker. efter detta vart den fin i 2 dar sen samma problem...igen
ja plockade ner lådan och satte nytt utramplager och ny hylsa som den löper på då den va sliten.
tryckplatta, lamell(volvo low lift turbolamell typ), svänghjul, gaffel allt va i prima kondition inte slitet.
ja beställde en helt ny kopplingsats från volvo och jämförde delarna allt va identiskt med det som satt i.Hade en yrkes mekaniker med som granskade delarna vid det tillfället.
ida hängde ja upp skiten men problemet kvarstår.
Jag har ett bra spel på slav kolven,om nån vet exakt hur stort slag det ska va på gafflen så vill ja veta gärna.Har funderat kring att skruva ut och sätta brickor bakom kulan som gafflen jobbar på för att få ut trycket på solfjäder på tryckplattan,men det känns ju som att man inte löser problemet då det inte ska gå att jysstera hydralkopplingen på denna modell av bil.eller?
fick höra ida att nån menade att man skall lufta bromsarna med, då det delar system.men ja har svårt att tro det skulle påverka kopplingen om det fanns luft i broms systemet,hur fan ska luften smita över från B systemet till K systemet via bromsvätske behållaren? för om behållaren e full upp till sträcket så kan ju inte luft dyka mer till intaget till K systemet eller?
finns det nån här som kan hjälpa mig?
Ja fick tipset att vända mig till detta forum då det finns en del skickliga personer här.
mvh Danne
