B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

fränt

Inlägg av effe »

imponerad av dina jobb men på volvon fixa nummerbelysning och avgasröret " ljuddämparn " ser tråkigt ut på en så fin bil cool bil mvh effe
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: fränt

Inlägg av Roger Persson »

jiiim skrev:imponerande :thumbright:
b20 är manligt 8)
Tackar.. :)
effe skrev:imponerad av dina jobb men på volvon fixa nummerbelysning och avgasröret " ljuddämparn " ser tråkigt ut på en så fin bil cool bil mvh effe
Själva bilen har hamnat lite på efterkälken... Det var en litem gosse som bröt sönder gamla plasten därbak, tänkte med på att det såg lite kralligt ut... Skulle vart fint med lister och org röda stolar därfram med och lite frächare dörrsidor... Tack iaf... :)

-------

Börjat nc lätta stakar nu... 2 skrot men börjar närma sej nu, råka ta lite för mkt bara... Har 8 hela stakar att leka med.. :) Förhoppningsvis ska det väl bli iaf 4 st bra av dom... :) Försöka fräsa fram dom i morgon efter jobbet om maskin är tom.. :)

Så här såg det ut i fräsen...

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tning1.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tning3.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tning2.JPG[/img]
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Vägt en av dom färdiga stakarna... 636gram org väger 736 gram och fräst ej putsad skake väger 655 gram... Får se vart man hamnar i vikt när dom är klara... :) Glömde tyvär väga den första staken innan ja putsade bort smides kanterna... Tagit ganska minimalt med material överallt.. Blir inte riktigt rent i fräsen, men det blir bra iaf.. :) Bredden är 13.4 ca.. Ung som en b230 16v stake..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tning4.JPG[/img][/img]
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Fina jobb du gör :)

ser super fint ut , Blir det sugmotor nu??? alltid kul och titta vad du gör i fräsen / svarven :)

MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Hej

Inlägg av Roger Persson »

calle Bengtsson skrev:Fina jobb du gör :)

ser super fint ut , Blir det sugmotor nu??? alltid kul och titta vad du gör i fräsen / svarven :)

MVH calle
Tackar.. :) Lika bra jobba på medans det finns inspiration... :lol:
Sugmotor är det tänkt att bli av det här... :)

_____


Fått fram 4 st stakar som ligger på mellan 636 till 639 gram, för att ha nått att jämföra med väger en vevstaks mutter 7gram inte riktigt nöjd än med det... Lite grovputs på dom just nu, ska bli lite snyggare är det tänkt... Tänkte även slipa bort det onödiga som sticker ut från bultarna med... är nog ca 3-5 gram där... Det märks...

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tning5.JPG[/img]
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Tiiiseen »

Fan va du filar råger kommer ju inte finnas nå kvar av dom där stackqars stakarna snart
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tiiiseen skrev:Fan va du filar råger kommer ju inte finnas nå kvar av dom där stackqars stakarna snart
Har man filar för mkt tro? :lol: N¨ån som tvivlar på hålbarheten? :roll:
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

inte för att det är nån garanti att det håller men KG säljer ju likadana stakar som är lättade 100g och om dom vågar sälja dom så borde det ju finnas en viss hållbarhet :roll:
kommer du att köra med gasare eller blir det insprutning så att du får användning av spjällen med dom vackra trattarna??
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Tiiiseen »

Roger Persson skrev:
Tiiiseen skrev:Fan va du filar råger kommer ju inte finnas nå kvar av dom där stackqars stakarna snart
Har man filar för mkt tro? :lol: N¨ån som tvivlar på hålbarheten? :roll:
ka har väll aldrig tvivlat på nått som du har gjort förut :P mvh Tamminen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

A.Kronberg skrev:inte för att det är nån garanti att det håller men KG säljer ju likadana stakar som är lättade 100g och om dom vågar sälja dom så borde det ju finnas en viss hållbarhet :roll:
kommer du att köra med gasare eller blir det insprutning så att du får användning av spjällen med dom vackra trattarna??
Det blir dellorto är det tänkt till att börja med... Sen om man inte är nöjd med effekten kan man ju alltid bygga nytt igen och hinka dit en turbo.. :)
Tiiiseen skrev:
Roger Persson skrev: Har man filar för mkt tro? :lol: N¨ån som tvivlar på hålbarheten? :roll:
ka har väll aldrig tvivlat på nått som du har gjort förut :P mvh Tamminen
Ingen mening att oroa sej före det smällt.. :hihi: Du var ju med när ja brände kolven i 2.1 liters maskinen om ja inte mins fel.. he he..
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Inlägg av Lill Grottis »

Hej Roger!
Jag gjorde så på ett par saab stakar en gång fast jag spände staken invändigt på storänden i svarven och körde med ett radiestål. Den motorn lämnade 233 hk och gick ca 5 rallycross tävlingar innan en stake tittade ut genom blocket. Det var även standard slag på veven så det var ju bra stakförhållande.
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Tiiiseen »

Roger Persson skrev:
A.Kronberg skrev:inte för att det är nån garanti att det håller men KG säljer ju likadana stakar som är lättade 100g och om dom vågar sälja dom så borde det ju finnas en viss hållbarhet :roll:
kommer du att köra med gasare eller blir det insprutning så att du får användning av spjällen med dom vackra trattarna??
Det blir dellorto är det tänkt till att börja med... Sen om man inte är nöjd med effekten kan man ju alltid bygga nytt igen och hinka dit en turbo.. :)
Tiiiseen skrev: ka har väll aldrig tvivlat på nått som du har gjort förut :P mvh Tamminen
Ingen mening att oroa sej före det smällt.. :hihi: Du var ju med när ja brände kolven i 2.1 liters maskinen om ja inte mins fel.. he he..
Haha ja de va tider de :P hur går de med filandet nu då?
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lill Grottis skrev:Hej Roger!
Jag gjorde så på ett par saab stakar en gång fast jag spände staken invändigt på storänden i svarven och körde med ett radiestål. Den motorn lämnade 233 hk och gick ca 5 rallycross tävlingar innan en stake tittade ut genom blocket. Det var även standard slag på veven så det var ju bra stakförhållande.
Tjenare!

Funderat lite på vart dom gick sönder dina stakar..?
Hur pass mkt var dom lättade?
Var det 2.3 liters maskin?

Tänkt göra ett litet press test på hur styva dom är..
Ett vrid test och ett drag test..
Får se om man över lever.. :hihi:

Känns synd att inte andvända dom när man lagt ner massa tid på det..
Tiiiseen skrev:
Roger Persson skrev: Det blir dellorto är det tänkt till att börja med... Sen om man inte är nöjd med effekten kan man ju alltid bygga nytt igen och hinka dit en turbo.. :)
Ingen mening att oroa sej före det smällt.. :hihi: Du var ju med när ja brände kolven i 2.1 liters maskinen om ja inte mins fel.. he he..
Haha ja de va tider de :P hur går de med filandet nu då?
Det går segt.. Blivit lite för mkt brukis mek sista tiden.. :roll:
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Inlägg av Lill Grottis »

Tjäna! Den gick av i stora radien strax ovanför bulten har jag för mig. Tror dom va ca 50-60 gram lättare. Motorn va en gammal 8v b-motor med 78 i slag och 94 i borr så den va på 2164cc.
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Tiiiseen »

hehe aj aj aja har du fått på fælgarna på bensen nu då? sj sitter man i norge børjar jobba på tisdag hær ska køra lastbil :D måste ju tjæna lite pengar så ja kan bygga nå roligt ja med
Skriv svar