
Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar
- EsabMan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
- Ort: Gottne/Mellansel
Sådärja nu börjar det likna nåt 

Fredrik Karlsson
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar

-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Ain't gonna happen again dude ;D Men när du ser filmen senare kommer du förstå varför jag låg där =)
Bruksbilen är fixad nu så 525an står återigen i garaget. Dock än så länge i det skick den rullade in i, lyckligt ovetandes om vad som komma skall för i helgen blir det stoormek.. Om det inte blir för mycket fylla på lördag vill säga
Blir inget mek i den idag i alla fall, ska bygga nytt grenrör + downpipe i rilles honda ikväll för han tänkte visst mappa den i helgen.
Men jag hoppas att motorn är urplockad på söndagkväll, samt gärna stötdämpare fram/bak demonterade. Får se hur mycket man hinner på den.
Blir det bmw meck för dig också i helgen?
Bruksbilen är fixad nu så 525an står återigen i garaget. Dock än så länge i det skick den rullade in i, lyckligt ovetandes om vad som komma skall för i helgen blir det stoormek.. Om det inte blir för mycket fylla på lördag vill säga

Blir inget mek i den idag i alla fall, ska bygga nytt grenrör + downpipe i rilles honda ikväll för han tänkte visst mappa den i helgen.
Men jag hoppas att motorn är urplockad på söndagkväll, samt gärna stötdämpare fram/bak demonterade. Får se hur mycket man hinner på den.
Blir det bmw meck för dig också i helgen?
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Yes, men planen för helgen kommer inte hålla!! haha
Blir nog inte mycket bmw meck i helgen, ska hjälpa lillbrorsan istället tror jag.
Okej vad söker du för delar till den? Ska du till tom något ikväll?
Vi blev iaf klar med röret till hondan igårnatt, bara lite tigning runt rören mot toppflänsen som fattas annars är allt helsvetsat nu (MIG):
Pics:


För ovetandes så åkte han med en t04:e ifjol, laddade fullt vid runt 4500rpm på hans 1,6l v-tec.. Undra hur spoolen blir med den nya 18t:n
Hoppas den orka hänga med ändå upp till varvstoppet på 8500rpm! 

Blir nog inte mycket bmw meck i helgen, ska hjälpa lillbrorsan istället tror jag.
Okej vad söker du för delar till den? Ska du till tom något ikväll?
Vi blev iaf klar med röret till hondan igårnatt, bara lite tigning runt rören mot toppflänsen som fattas annars är allt helsvetsat nu (MIG):
Pics:


För ovetandes så åkte han med en t04:e ifjol, laddade fullt vid runt 4500rpm på hans 1,6l v-tec.. Undra hur spoolen blir med den nya 18t:n


Senast redigerad av Turbokoftan den mån aug 10, 2009 9:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Haha, ja även jag måste erkänna att det är en halvstygg maskin
De jag skrev tidigare, "fullt ladd vid 4500rpm" kanske glömde inflika att det var 0,8bar! Så den förra var något i största laget. Har faktiskt inte sett en t04e kina turbo med så stort avgashus tidigare, lite konstigt att dom skickar med ett sånt i ett turbokitt för en 1,6l motor..
Tack för det!

De jag skrev tidigare, "fullt ladd vid 4500rpm" kanske glömde inflika att det var 0,8bar! Så den förra var något i största laget. Har faktiskt inte sett en t04e kina turbo med så stort avgashus tidigare, lite konstigt att dom skickar med ett sånt i ett turbokitt för en 1,6l motor..
Tack för det!
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Idag gick det bra på bmw fronten blev lite mek ändå, var själv i garaget så det flöt på väldigt fint 
Började med att dra ur alla pinnbultar till kammarna/ventilkåpan på toppen, sedan tog dejvan o svanholm och drog av den i planfräsen. Ska bara slipa in ventilerna på denna nu så är den klar för montering sedan. Dom planade även bröstkåpan åt mig, fick inte med någon sådan till blocket jag köpte så jag tog en annan och drog fast på ett gammblock, drog av den 0,11mm så det vart kanon.

Efter de lyfte jag ur motorn ur bilen, man är lite bortskämd med travers!
Förhoppningsvis sista bilden med denna motor för i år:

Ute:

Tog ner avgassystemet också, ska byta den främre halvan nu och svetsa in två stycken lambdamuttrar tänkte jag.

Plockade lös ventilkåpan samt tändspolarna från besiktningsmotorn, ska använda det på andra motorn tänkte jag.
Beställde glidskenor för kamkedjorna samt ny oljepump i fredags, så nu är det inte långt kvar innan nya motorn sitter ihop. Har dock fortfarande inga spridare till den, är lite i valet och kvalet om jag ska åka på etanol eller inte..
Nästa projekt på listan är att byta olja i växellådan och tvätta upp motorrummet igen. Ska även börja med bränslesystemet så fort jag får tid över.
Hejhopp!

Började med att dra ur alla pinnbultar till kammarna/ventilkåpan på toppen, sedan tog dejvan o svanholm och drog av den i planfräsen. Ska bara slipa in ventilerna på denna nu så är den klar för montering sedan. Dom planade även bröstkåpan åt mig, fick inte med någon sådan till blocket jag köpte så jag tog en annan och drog fast på ett gammblock, drog av den 0,11mm så det vart kanon.

Efter de lyfte jag ur motorn ur bilen, man är lite bortskämd med travers!
Förhoppningsvis sista bilden med denna motor för i år:

Ute:

Tog ner avgassystemet också, ska byta den främre halvan nu och svetsa in två stycken lambdamuttrar tänkte jag.

Plockade lös ventilkåpan samt tändspolarna från besiktningsmotorn, ska använda det på andra motorn tänkte jag.
Beställde glidskenor för kamkedjorna samt ny oljepump i fredags, så nu är det inte långt kvar innan nya motorn sitter ihop. Har dock fortfarande inga spridare till den, är lite i valet och kvalet om jag ska åka på etanol eller inte..
Nästa projekt på listan är att byta olja i växellådan och tvätta upp motorrummet igen. Ska även börja med bränslesystemet så fort jag får tid över.
Hejhopp!
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Japp imorgon är man ledig, hade tänkt skruva 525:a hela morgondagen och helgen därtill.
Istället skaffar man extra jobb genom att försova sig imorse, stog på lite väl hårt till jobbet också så jag lyckades koka bilen och blåsa topplockspackningen
Redigt less just nu, har iaf beställt delar som skulle komma på lördag.
Bilen är isärplockad nu och toppen är inlämnad för liten riktplaning.

Ska hjälpa bror med lite svetsning av tryckrör/downpipe imorgon och kanske om man får tid över snickrar man vidare på soppasystemet i 525an, var faktiskt där i tisdags och donade lite så det är inte så mycket jobb kvar på det nu.
Beställt bränslefilter som kommer imorgon samt köpt lite mer slang/kopplingar/klammer, Hydroscand här i stan är grymt bra o ha att göra med säger jag bara!
Allt för stunden, hej hopp
Istället skaffar man extra jobb genom att försova sig imorse, stog på lite väl hårt till jobbet också så jag lyckades koka bilen och blåsa topplockspackningen

Redigt less just nu, har iaf beställt delar som skulle komma på lördag.
Bilen är isärplockad nu och toppen är inlämnad för liten riktplaning.

Ska hjälpa bror med lite svetsning av tryckrör/downpipe imorgon och kanske om man får tid över snickrar man vidare på soppasystemet i 525an, var faktiskt där i tisdags och donade lite så det är inte så mycket jobb kvar på det nu.
Beställt bränslefilter som kommer imorgon samt köpt lite mer slang/kopplingar/klammer, Hydroscand här i stan är grymt bra o ha att göra med säger jag bara!
Allt för stunden, hej hopp
- EsabMan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
- Ort: Gottne/Mellansel
ajajaj så går det när man plågar en gammal bensinare 

Fredrik Karlsson
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar

-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Snackade med T i Norr, det ska inte vara så där
Sen rev jag bort locket för reglerstånge(trodde den hade fastnat men jag trog den till stopp men de ville inte motorn
Sen rev jag bort locket för reglerstånge(trodde den hade fastnat men jag trog den till stopp men de ville inte motorn

För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik