vems hur göra??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

242
För mycket laddtryck

vems hur göra??

Inlägg av 242 »

har införskaffat mig ett vems 3.1 sprut och har insug med spridare 357cc@3bar och fuelrail & btr 3bar har även en tps från en 850 & insugstempgivare från 740 osv. nu till frågan är det svårt att få till detta på b21et med nyrenoverad botten viktade kolvar & stakar, renoverad & portad 405 topp (pacman) med elleman tu2 kam 940 grenrör med en 15g 3" avgas med en dämpare lättat svänghjul med kraftigare koppling (215mm) saab 9000 intercooler + ett öppet kn filter (ställbart kamdrev på g) allt detta skall lira i min 242 -75:a

fråga 1. saknas något????

fråga 2. är det svårt att mappa detta??? (detta är mitt första em-sprut)

fråga 3. någon som kör volvo röd motor med vems???

fråga 4. hur mycket effekt bör man kunna få ur detta (jag vet att turbon är liten :oops: )

fråga 5. skulle vilja om någon duktig på forumet kan skriva lite teknisk information ang. vems installationen (typ marmander eller någon annan med lyckad installation)

fråga 6. hur göra med fördelare kan man använda denna som trigger hur i så fall???

fråga 7. om någon kommer på något annat matnyttigt så är jag intresserad :lol:

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har du LCD-displayen?
Har du bredbandslambda-sensorn?
Har du EC-kontakterna till härvan?

Magnus Boström kör VEMS på sin B230, uppskattad effekt ca 450 hk (något de flesta på TPC säger är omöjligt).
Han triggar från fördelaren, men jag skulle rekommendera vevaxeln.

Att fråga om det är svårt att mappa med är en relativ fråga, det beror på erfaranhet. Det är samma programvara man styr det med från datorn, som till MegaSquirt. Det är väldigt enkelt om du har bredbandslambda, men har du motoröra och avgastemp dessutom kan du inte misslyckas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

har en kompis som kjør med b230.....han har 463hk å 615 nm....ved 1,8 bar...MEN han har ikke VEMS.. :oops:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

mattias skrev: Magnus Boström kör VEMS på sin B230, uppskattad effekt ca 450 hk (något de flesta på TPC säger är omöjligt).
Boström for president!, dom på TPC tror inte på något för utom trim chipp tror jag ;P
caterpillar skrev:har en kompis som kjør med b230.....han har 463hk å 615 nm....ved 1,8 bar...MEN han har ikke VEMS.. :oops:
Prylar i motorn? Är det std är det fräckt.
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

jag har display & sond

ec kontakter ??? = Econoseal18-Wire?? dom har jag

har inte fått allt ännu men skall få allt detta inkl. kort och låda osv.

Obs!! får hjälp med att löda ihop allt så det fungerar oxå så jag får mer eller mindre ett färdigt sprut det jag skall göra själv är att koppla in alla kablar till ec kontakterna??? koppla in allt i bilen detta ser jag som en ganska enkel sak (har ganska goda bil el kunskaper)
men jag vet ej hur man konfigurerar sprutet vilka program bör man använda osv.

funderade även på om någon kanske sitter med lämplig start mapp eller liknande vill gärna ha massor av tipps för jag vill lära mig detta :P .

nu börjar jag min semester till helgen :lol: så jag kommer vara lite off från datorn :cry: men skriv en himla massa så jag kan läsa detta efter semestern gärna om någon vill skriva om sitt projekt osv
anser att detta är ett kul ämne och vems hemsida är inte så himla lätt använd har spenderat ett antal timmar på den men jag hittar helt enkelt inte rätt (skulle vara mer pedagogisk eller mer logisk :wink: )

har man väl börjat trimma vill man bara ha mer och k-jet systemet funkar inte så himla bra när man vill ha mer effekt så jag hoppas på mycket mer effekt när allt lirar osv.
det är även lite fräckt att köra med vems tycker jag :twisted:
(funderade på ms först men när jag fick reda på hur mycket bättre vems är så var det ett enkelt val :lol: )

vill även tacka för ett av dom bättre forum på nätet (keep up the good work :lol: )

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om inte Simon Marmander från Gbg (och här på forumet) har tid att hjälpa dig kanske det går att ordna en grundkonfiguration.

Använd senaste releasen från den här sidan:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune

Där kan du tanka hem en zip-fil med nyaste programvaran för kortet och mappningsprogramvaran (MegaTune).

Här hittar du en bra pinout på EC-kontakterna:
http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... FMikeLough

Ett kopplingsschema att härma, på ett ungefär:
http://www.phattransmissions.com/VEMS/v ... iagram.gif
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

man tackar mera sånt nu börjar det likna nått :lol:

mera vill ha mera

mvh

Robban
Skriv svar