MiZt - Volvo 242 Tic (Nu med film på Sid 3)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Ajajaj...ska man måsta lägga ut ännu mer pengar... =/ Inte något jag var direkt sugen på, men, men... :cry:. Finns det inget billigare sätt...typ bara byta fjäder i orginal WG eller så?

Det ska nog lösa sig om du behöver hjälp...om inte annat så kan det ju hjälpa att ha någon att bolla lite ideer med!

Ajdå...jajja...du tjänar ju några kronor i soppa under helgen iaf...kanske kan göra nåt annat kul? :wink:
sLaKtArN
Lite mer laddtryck

Inlägg av sLaKtArN »

joo det känns tungt att kosta på mer, men iofs så är ju WG.n något man kan ta med sig när man bygger fler bilar, passa ju på alla turbos som har WG!
så det kan ju vara bra att ha!

joo precis, men som det ser ut nu så måste jag bygga ett MS, funkar ju inte att åka k-jet :oops:

hehe det är ju sant men då blir det krogen ikväll istället så :lol:
Straffa bör man annars dör man!
BMW e30 kapas sönder.
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Joo, iofs....men jag tror att det får vänta ett tag iaf...nu ska bilen igång först och främst.
Den slutade aldrig att ryka, så igår fick vi montera loss toppen och kontrollera samt rengöra den + packningen. Hittade dock inget fel :cry: .
När motorn gått 20sek och man öppnar oljepåfyllningen så är det övertryck där + att det har kommit lite vatten i oljan (dock ingen olja i vattnet). När tändstiften monterades loss så rök det en del ur 4:e cyl. Dessutom verkade det lite fuktigare/oljigare i den när vi tog loss toppen, men trots mycket funderande har vi inte kommit på vad som kan vara fel med dessa symptom.... nån?

Vi har monterat tillbaka toppen och ska testa köra den igen ikväll när jag köpt ny olja...kan ju vara nåt enkelt så den fungerar nu när kamremmen ställts in igen och även tändningen...

K-jet e väl kanske inte optimalt direkt efter vad jag har hört :lol:

Brukar ju bli krogen när man inte har nåt annat för sig på Lördagkvällar! Men det e ju inte fy skam det heller!

/MiZt
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Jahaja

Bytte olja och provstartade den igen, men det var ingen direkt skillnad...tog loss tändstiften och det rök ur 4:e cyl. När det slutat ryka skruvades stiften tillbaka och då funkade det en liten stund, men då upptäckte vi att packningen till ventilkåpan var trasig istället :cry: .

Beställde en ny packning och monterade den...ingen skillnad...funkar inte...eller...ryker som en skorsten

Jag har inte hittat någon anslutning för vevhusventilation på toppen/kåpan så jag har ingen sådan, vilket antagligen är problemet har vi kommit fram till....så det ska fixas ventilation ikväll förhoppningsvis så man får ut och provköra skiten nån gång! :D

Hur har ni som kör med 531 toppen gjort med ventilationen? Hittar inget orginaluttag för detta...? Borrat egna hål eller?

/MiZt
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

om du tar locket från en b18/20 med ventilationen i locket så kan man ju lösa problemet utan att borra sönder ventillkåpan.
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Hmm..okej...och det locket passar rakt på 530/531 toppen?

Kanske får leta åt ett sådant sen...nu har jag dock redan borrat i locket som jag har =/

Såhär ligger det till nu...
Tog loss toppen igen och kollade...nu hittade jag sprickor i alla cylindrar mellan tändstiftshålet och ventil...alltså en spricka i varje...hur fan jag kunde missa detta första gången fattar jag inte...men men...toppar e ju inte min grej riktigt.

Hittade en 530 topp i förådet som jag har tänkt montera...den var plan men med en del konstiga hål som jag inte riktigt har klurat ut vad dom ska vara till....ett litet hål under varje avgaskanal och två större hål under 2 insugskanaler tror jag det var om jag inte minns helt fel. Vad är dessa till för? Har tänkt plugga dessa bara....dumt? Nåt annat förslag?

Om det går bra med pluggningen så borde motorn vara körbar mot slutet av veckan...behöver lite pinnbultar och sånt...Tyvärr e väl inte 530 toppen lika bra som den 531a som jag hade...men man får kanske bilen att gå iaf...inge kul att gå överallt :cry:

/MiZt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är väll EGR hål du menar? dom kan du plugga... och dom 2 under insug det låter som vattenkanaler för insuget? beror ju på va du har för insug, men dom går nog plugga oxå, det är dom hål jag kan komma på :)
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Okej...Jag har insug från 940 enligt vad ´jag har förstått och där finns inga motsvarande hål iaf...ska hitta på nåt bra sätt att plugga dom bara...

Håller på att beställa lite delar som fattas till toppen nu bara...sen ska skiten ihop...!!

När det har tjorvat såhär sista veckorna har man tappat lite sug att fara och skruva, så det har stått rätt stilla tyvärr...blä för att gå!!

/MiZt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man ska ha garage där man bor & tillräckligt många bilar för att slippa gå *dröm*
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Hehe...! Önskedröm kan man ju säga....går f*n inte ens få tag på garage här verkar det som :evil:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

erssa skrev:om du tar locket från en b18/20 med ventilationen i locket så kan man ju lösa problemet utan att borra sönder ventillkåpan.
Det är bara B20 som har ventilation i locket.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Cpt Tuttle skrev:
erssa skrev:om du tar locket från en b18/20 med ventilationen i locket så kan man ju lösa problemet utan att borra sönder ventillkåpan.
Det är bara B20 som har ventilation i locket.

helt rätt, som försvar så har jag haft ventilerade lock på alla mina b18 så det kan vara därför man är lite avtrubbad :D
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

erssa skrev:
Cpt Tuttle skrev: Det är bara B20 som har ventilation i locket.

helt rätt, som försvar så har jag haft ventilerade lock på alla mina b18 så det kan vara därför man är lite avtrubbad :D
Även b18 har väl ventilation i locket, fast bara inte anslutning för slang?
Ventilationen är neråt?

Eller tänker jag konstigt som vanligt? =)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

MiZt skrev:Hmm..okej...och det locket passar rakt på 530/531 toppen?
Jodå... Volvo har haft egenskapen att ha samma slags oljelock åtminstone sen ED-sidsexan i PV60... 8)
Ventilation och såna smågrejer skiljer.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Cpt Tuttle skrev:
MiZt skrev:Hmm..okej...och det locket passar rakt på 530/531 toppen?
Jodå... Volvo har haft egenskapen att ha samma slags oljelock åtminstone sen ED-sidsexan i PV60... 8)
Ventilation och såna smågrejer skiljer.
Det hör väll till historien att det är samma lock på alla traktorerna, och lastbilarna...
Axel Wall
Skriv svar