Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Sådärja nu börjar det likna nåt :)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

EsabMan skrev:Sådärja nu börjar det likna nåt :)
Jajamen ;)

Nu är brukisen fixad och 525:an parkerad i garaget, så innan veckoslutet bör maskinen vara ur och stötdämparna demonterade :)
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 02, 2008 12:51 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av tjmop »

Bild

Men fan koffe du ligger ju sist! :D

Blir stor mek i helgen då!!! Eller är allt ut rivet och klart?
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ain't gonna happen again dude ;D Men när du ser filmen senare kommer du förstå varför jag låg där =)

Bruksbilen är fixad nu så 525an står återigen i garaget. Dock än så länge i det skick den rullade in i, lyckligt ovetandes om vad som komma skall för i helgen blir det stoormek.. Om det inte blir för mycket fylla på lördag vill säga :)
Blir inget mek i den idag i alla fall, ska bygga nytt grenrör + downpipe i rilles honda ikväll för han tänkte visst mappa den i helgen.

Men jag hoppas att motorn är urplockad på söndagkväll, samt gärna stötdämpare fram/bak demonterade. Får se hur mycket man hinner på den.

Blir det bmw meck för dig också i helgen?
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 02, 2008 12:51 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av tjmop »

Hehe låter som en plan! Har du alla grejer till motorn?

jo blir nog hel dag imorgon, fast måste fara å skrapa fram lite org. delar först=D
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Yes, men planen för helgen kommer inte hålla!! haha :P

Blir nog inte mycket bmw meck i helgen, ska hjälpa lillbrorsan istället tror jag.

Okej vad söker du för delar till den? Ska du till tom något ikväll?

Vi blev iaf klar med röret till hondan igårnatt, bara lite tigning runt rören mot toppflänsen som fattas annars är allt helsvetsat nu (MIG):

Pics:

Bild
Bild

För ovetandes så åkte han med en t04:e ifjol, laddade fullt vid runt 4500rpm på hans 1,6l v-tec.. Undra hur spoolen blir med den nya 18t:n :D Hoppas den orka hänga med ändå upp till varvstoppet på 8500rpm! :hihi:
Senast redigerad av Turbokoftan den mån aug 10, 2009 9:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: sön jun 22, 2008 1:29 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

bäst man passa sig från den honad även fast man kör själv med 19t :thumbright: hoppas allt går bra med mappning för rickard åxå:)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Haha, ja även jag måste erkänna att det är en halvstygg maskin :)
De jag skrev tidigare, "fullt ladd vid 4500rpm" kanske glömde inflika att det var 0,8bar! Så den förra var något i största laget. Har faktiskt inte sett en t04e kina turbo med så stort avgashus tidigare, lite konstigt att dom skickar med ett sånt i ett turbokitt för en 1,6l motor..
Tack för det!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Idag gick det bra på bmw fronten blev lite mek ändå, var själv i garaget så det flöt på väldigt fint :)

Började med att dra ur alla pinnbultar till kammarna/ventilkåpan på toppen, sedan tog dejvan o svanholm och drog av den i planfräsen. Ska bara slipa in ventilerna på denna nu så är den klar för montering sedan. Dom planade även bröstkåpan åt mig, fick inte med någon sådan till blocket jag köpte så jag tog en annan och drog fast på ett gammblock, drog av den 0,11mm så det vart kanon.
Bild

Efter de lyfte jag ur motorn ur bilen, man är lite bortskämd med travers!
Förhoppningsvis sista bilden med denna motor för i år:
Bild

Ute:
Bild

Tog ner avgassystemet också, ska byta den främre halvan nu och svetsa in två stycken lambdamuttrar tänkte jag.
Bild

Plockade lös ventilkåpan samt tändspolarna från besiktningsmotorn, ska använda det på andra motorn tänkte jag.
Beställde glidskenor för kamkedjorna samt ny oljepump i fredags, så nu är det inte långt kvar innan nya motorn sitter ihop. Har dock fortfarande inga spridare till den, är lite i valet och kvalet om jag ska åka på etanol eller inte..

Nästa projekt på listan är att byta olja i växellådan och tvätta upp motorrummet igen. Ska även börja med bränslesystemet så fort jag får tid över.

Hejhopp!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Handlade en hel uppsjö med kopplingar till bränslesystemet av hydroscand idag, fick 70% rabatt så det var bara att tacka o bocka =D

Så det blir väl att börja knåpa ihop lite ledningar för soppan snart i bilen, kanske imorgonkväll? =)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Japp imorgon är man ledig, hade tänkt skruva 525:a hela morgondagen och helgen därtill.

Istället skaffar man extra jobb genom att försova sig imorse, stog på lite väl hårt till jobbet också så jag lyckades koka bilen och blåsa topplockspackningen :thumbdown:

Redigt less just nu, har iaf beställt delar som skulle komma på lördag.
Bilen är isärplockad nu och toppen är inlämnad för liten riktplaning.

Bild

Ska hjälpa bror med lite svetsning av tryckrör/downpipe imorgon och kanske om man får tid över snickrar man vidare på soppasystemet i 525an, var faktiskt där i tisdags och donade lite så det är inte så mycket jobb kvar på det nu.
Beställt bränslefilter som kommer imorgon samt köpt lite mer slang/kopplingar/klammer, Hydroscand här i stan är grymt bra o ha att göra med säger jag bara!

Allt för stunden, hej hopp
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

ajajaj så går det när man plågar en gammal bensinare :hihi:
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

haha, du jag har hört en diesel plågas ikväll mer säger jag inte.. :hihi:
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

Snackade med T i Norr, det ska inte vara så där
Sen rev jag bort locket för reglerstånge(trodde den hade fastnat men jag trog den till stopp men de ville inte motorn :thumbdown:
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Den dog inte då heller eller hur mena du?
Skriv svar