
Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Precis den skenade iaf.....satte en ny slang e
fter filtret och klippte den innan den han rusa iväg med alla 12000 hästar

För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Okej ja skumt fel det där, får hoppas det ordnar sig för dig så vi får se den där vansinnesmaskinen på gatan istället
Den kokade efter 348:an vid avfarten till msel, pumpen har jag inte hunnit kolla än och termostaten är bytt för lite över ett halvår sedan. Märkte en lustig sak i vintras då man likt som ifjol hade en kartongbit framför kylaren, när man kom upp i exakt 4200varv kunde tempen tendera till att stiga, var precis som att den inte hann med att kyla det flöde som cirkulerade då. Men den har aldrig gått varm tidigare. Min teori är väl dock att något liknande hände nu då det mest gick mellan 4500-5500rpm och framförallt då elfläkten visade sig ha lagt av på den.

Den kokade efter 348:an vid avfarten till msel, pumpen har jag inte hunnit kolla än och termostaten är bytt för lite över ett halvår sedan. Märkte en lustig sak i vintras då man likt som ifjol hade en kartongbit framför kylaren, när man kom upp i exakt 4200varv kunde tempen tendera till att stiga, var precis som att den inte hann med att kyla det flöde som cirkulerade då. Men den har aldrig gått varm tidigare. Min teori är väl dock att något liknande hände nu då det mest gick mellan 4500-5500rpm och framförallt då elfläkten visade sig ha lagt av på den.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Inte blivit så mycket gjort på bmwn i helgen, men har hjälpt brorsan en del med hondan hans som nu är klar bortsett från några mindre justeringar. Var ute och körde igår medan han gav sig på lite mappning, den börjar spoola vid 2000rpm nu så det är en klar förbättring.
Så här blev resultatet med nytt grenrör/downpipe och tryckrör, med både olja och vatten till turbon:



Så här blev resultatet med nytt grenrör/downpipe och tryckrör, med både olja och vatten till turbon:



Senast redigerad av Turbokoftan den mån jun 22, 2009 10:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Thx =)
Hämtade ut oljepump samt glidskenor i måndags, följde inte med något drev eller mutter till pumpen så jag fick beställa det med. Hade nästan dragit splinsen rund på gamla pumpen, trots svetsad mutter. Denna gång blir det att svetsa muttern både mot axeln och drevet, borde gjort det sist med.
Fick även hem en uppsättning spridare idag, 998cc delphi spridare så nu är den biten löst!
Har dock väldigt lite tid just nu, så får se när man hinner plocka ihop motorn. Men jag hoppas att bilen går om två veckor, mitt mål är fortfarande att ta den till Vålerbanan i Norge (Gatebil) 10-12 Juli.. Hoppas det hinns..
Hämtade ut oljepump samt glidskenor i måndags, följde inte med något drev eller mutter till pumpen så jag fick beställa det med. Hade nästan dragit splinsen rund på gamla pumpen, trots svetsad mutter. Denna gång blir det att svetsa muttern både mot axeln och drevet, borde gjort det sist med.
Fick även hem en uppsättning spridare idag, 998cc delphi spridare så nu är den biten löst!
Har dock väldigt lite tid just nu, så får se när man hinner plocka ihop motorn. Men jag hoppas att bilen går om två veckor, mitt mål är fortfarande att ta den till Vålerbanan i Norge (Gatebil) 10-12 Juli.. Hoppas det hinns..
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Hörru Koftan!Har blivit turbo smittad av Johnny o diverse mysko typer!köpte en motor till 142an,hoppas man få ställa några dumma frågor angående lösningar på turbo monterin osv....Är det nån vinst och rak montera M50B25an?jag behöver inte det för att få plats utan bara för stt det inte ska se så snett ut!?iofs kanske motorn blir skithg på höjden ist!? 

har inga roliga bilar!;)
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
polarbear: Thx
Jag köpte buren på http://www.finess.se/varor.html och det är dragracemodellen, kostade 4000kr. Den är färdigbockad men ej kapad, så man får grada in rören själv. Mycket bra passning på bockningen tycker jag. Vid ev beställning, glöm inte o ange om det är för med eller utan taklucka, tror jag fick en till bil utan luckan men vi kortade alla strävor typ 50mm eller dyl o behöll luckan =)
TAXI674/Palle.: Haha jaså du =) Låter som ett helrätt val hehe. Jag skulle inte gjort det såvida det inte var absolut nödvändigt, men 140:an har väl rätt generösa innerskärmar så turbo och grenrör borde väl gå dit med original m50 lutning.(?)
Om du inte rakmonterar den kan du ju stoppa ner en bmw låda också utan att svetsa om svepet något, samt slipper bygga om tråg/pickup och insuget som är av plast (Det kommer troligen luta nedåt rambalken/bromsservot) annars, se original lutning: http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 3small.jpg).
Jag har ju mitt gamla isbilsrör på hyllan om du är intresserad av att köpa o spara lite tid, men det är som sagt gjort för snabb turbokonvertering (byggdes för att köra returen ned genom ventilkåpan
, men går förstås att dra till tråget med). Vid intresse får du låna och provmontera det och skulle det vara lättare modifiering av något rör som krävs för o klämma dit det kan jag bistå med ett handtag där.
http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 3small.jpg
Att tänka på oavsett lutning om den skulle stypa då du lyfter i den så har e34 och e36 olika tråg/pickup till pumpen men det kanske du känner till. Hur som haver, e34:a (5-serie) har bulan frammåt och e36 (3-serie) bakåt.

TAXI674/Palle.: Haha jaså du =) Låter som ett helrätt val hehe. Jag skulle inte gjort det såvida det inte var absolut nödvändigt, men 140:an har väl rätt generösa innerskärmar så turbo och grenrör borde väl gå dit med original m50 lutning.(?)
Om du inte rakmonterar den kan du ju stoppa ner en bmw låda också utan att svetsa om svepet något, samt slipper bygga om tråg/pickup och insuget som är av plast (Det kommer troligen luta nedåt rambalken/bromsservot) annars, se original lutning: http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 3small.jpg).
Jag har ju mitt gamla isbilsrör på hyllan om du är intresserad av att köpa o spara lite tid, men det är som sagt gjort för snabb turbokonvertering (byggdes för att köra returen ned genom ventilkåpan

http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 3small.jpg
Att tänka på oavsett lutning om den skulle stypa då du lyfter i den så har e34 och e36 olika tråg/pickup till pumpen men det kanske du känner till. Hur som haver, e34:a (5-serie) har bulan frammåt och e36 (3-serie) bakåt.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Absolut =)
Idag var man lagom seg efter gårdagen, men det blev ett pass i garaget ändå. Fick hjälp av Oskar Larserud så man tackar för det! Vi monterade 60/60 sänkningen med fjädrar och dämpare både fram och bak på bilen, banan vilken skillnad det blev!
Oskar meckar bakdämpare, riktigt strul innan vi fick ur hylsan som sitter innuti bussningen ifrån länkarmen men till slut så!

Dämparna fram är av sån där insatsmodell, gick rätt bra efter vi fått lös muttern på fjäderbenen som höll dessa. Lät topplagringarna sitta kvar medan vi bytte dämpare och fjädrar, behövde inte ens använda fjäderspännare utan hissade bara upp navet och drog åt kolvstången, smiidigt =)
Dom gamla var båda spruckna längst ned och det mesta av oljan hade läckt ur dem:

Helhetsbild (ingen motor i den), lite lägre blev den allt


Blev riktigt dyngstum och trevlig speciellt fram, kommer nog gå bra att sladda med sedan =)
Fixade även en "skottgenomgång" på catchtanken för matningen, kommer bild på det senare. Efter dagens pass kan man alltså konstatera att hela chassiet är klart för denna säsong, fjädrar och dämpare sitter där och likaså lamelldiffen. Bara motorn som fattas nu då, väntar i nuläget på drevet till oljepumpen.
Hej hopp!
Idag var man lagom seg efter gårdagen, men det blev ett pass i garaget ändå. Fick hjälp av Oskar Larserud så man tackar för det! Vi monterade 60/60 sänkningen med fjädrar och dämpare både fram och bak på bilen, banan vilken skillnad det blev!
Oskar meckar bakdämpare, riktigt strul innan vi fick ur hylsan som sitter innuti bussningen ifrån länkarmen men till slut så!

Dämparna fram är av sån där insatsmodell, gick rätt bra efter vi fått lös muttern på fjäderbenen som höll dessa. Lät topplagringarna sitta kvar medan vi bytte dämpare och fjädrar, behövde inte ens använda fjäderspännare utan hissade bara upp navet och drog åt kolvstången, smiidigt =)
Dom gamla var båda spruckna längst ned och det mesta av oljan hade läckt ur dem:

Helhetsbild (ingen motor i den), lite lägre blev den allt


Blev riktigt dyngstum och trevlig speciellt fram, kommer nog gå bra att sladda med sedan =)
Fixade även en "skottgenomgång" på catchtanken för matningen, kommer bild på det senare. Efter dagens pass kan man alltså konstatera att hela chassiet är klart för denna säsong, fjädrar och dämpare sitter där och likaså lamelldiffen. Bara motorn som fattas nu då, väntar i nuläget på drevet till oljepumpen.
Hej hopp!
Senast redigerad av Turbokoftan den lör jun 20, 2009 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik