nikkos 244, svårjusterade förgasare...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

NikkO skrev:Tackar :)
Blir antagligen att kosta på flödning av en kanal så jag vet om jag ska lägga ner allt som har med portning att göra. :scratch:
Antar att man flödar med insug monterat? För det är ju så det är när man väl kör med motorn...?
bara för man inte lyckas dom första gångerna så betyder ju inte det att man ska sluta med det man gör .. man ska taggas och sporras till att lära sig mer och göra saker bättre och bättre :thumbright:

man kan flöda både med insug och utan.. det vanligaste är utan, då finns det lättare tillgång till andras flödespapper och hur en original kanal fungerar... har man ett dåligt original insug så vill man ju inte gärna att det ska påvera det jobbet man lagt ner på toppen..

men ska man vara noga och se hur insug och sådant lirar ihop med den nya toppen så kan man ju göra ett separat test .. så får man ju svar på om inuget är något att ha :thumbright:

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Gjorde i ordning toppen till min kxf 250 i vintras, (förbränningsrum, höjde avgaskanalen osv) blev väldigt nöjd med registret efteråt då den känns mycket mer linjär och bättre botten(antagligen backcuten på insug).

Då får jag ta o fixa en sån flödning.
Insuget blev lite av en kompromiss för att få gasarna att sitta bra. 18 graders vinkel (mot flänsen) neråt så att säga, men jag tror att jag fått till kanalen mot insuget hyffsat.

Egentligen inget märkvädrigt då toppen är sliten och den ska sitta på en sliten lågfriktionsmotor, så billigt som möjligt har jag tänkt.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Börjar bli klart nu :)

Fixa rätt yta på insug och kanske lite mer epoxy runt styrningarna kvar. Avgas ska också bara snyggas till och poleras. Ska slipa alla ventilerna också, med 30 graders backcut på insug. Blocket, b230a 86 helt orört, är det någon som vet hur mycket jag ska plana för att få säg 12:1 i komp? Dyrt att plana typ 0.5 mm åt gången o räkna på kompet så man inte tar för mycket :scratch:

Ni som kan det här bra, ser ni direkt något fel jag har gjort?
Bild

Och det här kanske funkar?
Bild

Inte så mycket att göra här, höjt och rundat taket lite.
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Du kan mäta/räkna ut komp. Mäta förbränningsrum och grop i kolvar etc.

Det finns ett par trådar här om det vet jag :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Ränka ut komp vet jag hur man gör, kolvgrop, packningen och förbränningsrummet. Men vad har förbränningsrummet för cc om jag planar tex 2 mm?
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Putsat avgaskanalerna och fixat förbränningsrummet lite lätt idag.

Bild
Bild

Väl tilltaget insug, borde väl måla det så den inte ser så förjävligt ut. Fast det gör ju resten av bilen :)
Bild

Redo att leverera RYT! :headbang:
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Toppen ska monteras ihop, avgassystem ska byggas, bbl ska kopplas in och så måste jag fixa en seg laptop att logga på.

Målade insuget igår, det blev röd som föll mig i smaken just då. Så den färgen blev det :)
Bild

Fixat remmar till ventilslipen och slipat ventiler idag, fixade 30´ backcut på insugsventilerna också. Planat toppen 2 mm.
Bild
Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Skruvat ihop toppen idag, ska shimsa imorgon och skruva dit den på motorn om jag hinner.

ca 11,8:1 i kompratio blir det. förbränningsrummet är på 45cc, packningen är på 9 cc? och b230a-kolvarna, är det nå i dom? räknade som om det inte va nå.

Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

b230a kolvar har 0,6mm grop.. mät hur mycket cc de blir på kolvarna med
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Mätte inget på kolvarna, men tack för infon.

Började igår kväll med att skruva fast toppen.
Bild

Idag svetsade jag avgassystem À la sidepipe. Växellådsbalken va ivägen, löste det med lite fulsmide :hihi:

Varmt
Bild
Fritt för flexröret nu :)
Bild
Hydraulmutter fick agera lambdamutter
Bild
Fult som f.., men det va för enkelhetens skull att slippa dra över bakaxeln osv. Inbringar säkert nån placebohästkraft. ;)
Bild

Ställde in kammen och satt dit resten, förgasare mm

Filter till vevhusventilationen.
Bild
Ser bättre ut nu med extraktor och rött insug :D
Bild

Kass film från mobilen, men här är en kort snutt iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=OM7yL3zuATI

Testkörde lite på asfalt med den, släppte mer på kopplingen än på hjulen :lol:
Senast redigerad av NikkO den sön jun 28, 2009 9:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

gött att den är vid liv :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Jorå, det känns bra :)

Tog ur stiften i morse innan jobbet, dom såg inte använda ut... hm började ana att det gick snålt som fasen redan igår då grenröret va blånerat upptill.
Kopplade in bredbandslambdan idag, va blånerat även ner vid kollektorn, så det måste ha gått jävlat varmt.

Lambda på tomgång dvs 1 k rpm va upp mot 1.50 :shock: , efter lite tunande på luftskruven fick jag ner det på 1.10 vid 2 k rpm, men det är ju skitsnålt ändå... Eller är det läckage som orsakar det höga värdet, om den ens skulle gå med så snålt bestyckat?

Tur att ingen kolv smälte när jag provkörde igår :hihi:
Antar att det finns lite mer effekt att hämta med rätt bestyckat.

ca 0.88 rakt igenom hela registret, kan det vara lagom?
Senast redigerad av NikkO den tor jul 16, 2009 4:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

NikkO skrev:ca 0.88 rakt igenom hela registret, kan det vara lagom?
Skulle satsa på 0.85, du tappar inte effekt på att ligga så fet på sugmotor och röd-blocken verkar gilla lite mer, kan ju bero på hur jämna cylindrarna är också, men dessutom bra att ligga lite safe istället för att ligga lean en dag med "fel" väder (säsongen är lång).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Okej gör så, blir till att köpa stora munstycken.

Någon som vet vart man kan få tag på munstycken till mikuni cv 40? Suttit på gsxr 1100 91-92. Visst mc-handlarn här har, men dom skulle ha över hundringen per munstycke!!! Blir dyrt att köpa på sig några olika...
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

hör med några som kört cross de borde ha ligga och behöver inte ha nu när det är kehin lr insprutning :lol:
Skriv svar