Helt ok värden isf. Hur stora ventiler och vad för borr är det?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
43,5mm ventil och en minsta kanalarea på 36mm,, en likadan topp som norrback har portat i sin garagetråd. skall sitta på en 2 liters fiat
det går att få upp den till ca 210-212cfm med bibehållen gashastighet om man tar ut bredden i kortradien ned mot sätet den är ganska trång där.
med lite plast i golvet och en 46mm volvo ventil kommer man nog upp på en 220cfm.. minst om man ökar kanalarean något.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Det låter riktigt bra för kanalstorleken, sitter å brottas med få ungefär samma ventil att flöda lika bra på en BMW M20 då den har så kass och flack insugskanal.
Då är det bara å slänga i en vass kam då?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
en sammling med olika kanaler i olika utformingar och areor
plastad kanal.. måste börja kortradien tidigare.. flödade 198cfm vid 14mm hyffsat genomsnits flöde och gashastighet... samt lägga minsta arean tidigare
Erland snabbportning med minsta arean på 36mm längre ut = vinnaren.. oplastad... jag ska göra kortradien bredare ner mot sätet och hoppas på att komma upp i 210-215cfm utan plast vid rimligt lyft dvs 12,5-13,5mm.. återstår att se
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
mattias skrev:Det låter riktigt bra för kanalstorleken, sitter å brottas med få ungefär samma ventil att flöda lika bra på en BMW M20 då den har så kass och flack insugskanal.
Då är det bara å slänga i en vass kam då?
ja dom därninga bmw topparna är några riktiga rackare
fiaten har alldeles för stor area under ventilen.. skulle man fått det riktigt bra hade man fått dra ur sätet ,,svetsa upp henne och i med annat säte.. då tror jag att det hade blivit en riktigt bra kanal
ja 316 graders kammar med 13mm i lyft hade inte suttit helt fel
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Nu har jag helt enkelt tröttnat på inbotten i mitt garage, hade ett till i natt.
det som försvann är 2st KL intercoolers 1 wastegate 38mm.. KL Racing vattentemp,oljetryck och oljetemp.. för ett tag sedan försvann det även 2st nya 13" slicks av märket MH-Racemaster.. samt verktyg för tusentalskronor.
en hel byrå låda med slangklämmor i alla möjliga storlekar... mina tryckrör med silikonslangar är även de borta..
bögarna pajjade även Fiaten, och nu har jag tröttnat lite smått.. jag ska ha reda på vem eller vilka det är, vet DU vem det är så skickar du ett pm till mig eller ringer mig på 073-5610485.. om du vet vem det är och håller inne med informationen så kommer du att få samma behandling som de som varit inne hos mig... du får gärna vara anonym, du kan lita på mig, det hela stannar mellan dig och mig.
jag vet att det är folk som sitter och läser på dessa forumen... det är nog bäst för er att jag inte får tag i er... se det inte som ett hot,, mera ett löfte att jag ska plocka en kroppsdel av er som souvenir att ha i bokhyllan...
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Antar att det är folk med samma intresse, varför ska dom då förstöra för någon som håller på med samma saker? Hoppas ingen av dom figurerar här på forumet!
Någon vet ju vem/vilka det är, så lycka till. Polisen sliter inte ihjäl sig med detta förstås?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt