Hjälp! Nya motorn går dåligt

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
NysoO
Lite mer laddtryck

Hjälp! Nya motorn går dåligt

Inlägg av NysoO »

Hejsan! Har bytt motor nu i 142an men får inte nya motorn att gå något bra alls.

Specifikationer på nya motorn:
Weber 36/36
D-kam
Planad och portad topp
085-fördelare.

Om det är nått mer som är väsentligt så fråga.

Hur som helst. Motorn startar, men har ingen tomgång över huvudtaget.
För att hålla igång motorn måste jag pumpa på gasen och hålla motorn över 2000 varv.
Försöker jag hålla jämn gas på 2000 varv så går den väldigt ojämnt.

Har kollat bestyckningen enligt misabs tabell och den ska stämma överrens med min motor.
Har provat ställa tändningen lite för hand men det hjälper inte för att få någon tomgång överhuvudtaget.

Vore väldigt tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Inlägg av Amazon_Sleper »

Å ventilerna står rätt?? tänkte så dom inte ligger på? Å 2 å 3 ans tändkabel sitter rätt? Lätt å skifta dom om man e lite stressad å de e sena timmen i garaget :P Flotörnivå?
Ja e int bitter!!
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Gick igenom ventilerna så alla står precis rätt (0,4mm spel)
Tändkablarna ska stå rätt så vitt jag vet, ska titta på det. Flottörnivån är ställd enligt instruktioner.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Brytare å Konding e frech?Har du pröva sjustera luftskruven? Låter ju väldig mycke som tänd fel. Å de blir ingen skillnad om du vrider fördelaren? Fördelar drevet e kuggat rätt? Ska stå typ 10i 4a..
Ja e int bitter!!
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Brytare, konding, rotor, lock, kablar etc är nytt. La ner drevet så att det fick en 35 eller 30 gradig vinkel (enligt verkstadshandbok). Så det borde vara rätt. Ska prova justera mer på förgasaren och kolla efter kyvluft i bromsservo etc. Har provat vrida fördelaren men det ger ingen större skillnad.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Kom bara å tänka på när du skrev sådär om drevet de är ju oliksidigt där klackarna från fördelaren ska sitta så även om de står som du säger 30grader kan de sitta ett halvt varv fel :wink: Men de kanske de stod i boken med? Hoppas inte för annars har du felet där :thumbright:
Ja e int bitter!!
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Jag satte "klackarna" som dom var i boken. Men frågan är om motorn skulle gå överhuvud taget om det stod så fel?
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Jo då de gör dom :hihi: Men tänder på fel å går inte sjustera tändningen därför jag tänkte de kunde å vara de.. Du har tage upp stiften å kolla så dom tänder även nya stift kan ju vara felande. Men om allt e rätt så ska den ju gå :?
Men som sagt låter ju lite som tändnings fel. Å du har kolla så de är nollat riktigt att 1ans cylinder e i topp när rotorn står jäms för de lilla hacket på fördelar kanten?
Ja e int bitter!!
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Skit i förgasaren! När du pumpar på gasen får den bränsle via accpumpen och då går den. När du håller jämn gas ska den få bränsle via lågfartsdelen i förgasaren och uppenbarligen fungerar inte den som det ska.

Ta isär förgasaren och gör rent alla munstycken! Glöm inte att kolla flottörnivån också.
B20 for life
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av B20 for life »

Jag hade precis samma problem, det var lågfartsmunstycket som var tilltäppt. Bara att ta den o kolla, tas ju bort utifrån. Kolla sprängskiss på kg eller misabs hemsida om du är osäker på vilket det är. Det skall gå att blåsa igenom.
Robban
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Har provat allt möjligt idag. Gick igenom alla munstycken på webern och blåste osv. Gick fortfarande skit. Bytte till orginalförgasaren, strombergaren, som jag vet fungerat på andra motorn. Nu har jag "tomgång", men motorn går hur dåligt som helst, upp å ner, den skakar i sitt fäste. Har kollat ventilspelet. Har bytt till tändfördelaren som satt på orginalmotorn. Hur man än rör på fördelaren så går den fortfarande skit.
Tändföljden är 1342, detta ska stämma?
När jag tar ur 1ans tändkabel när motorn är igång så blir det inte mycket skillnad. Däremot om man tar ur 2,3 eller 4 så börjar motorn "skaka/gunga" ännu mer.
Motorn låter allmänt sett inte frisk när man kör med den heller. Den rycker och har sig precis som när den bara går på 3 burkar.

Om ingen har någon mirakelkur så får jag nog byta tillbaka till orginalmotorn :?
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Jamen e de inte så enkelt att de är överslag i 1ans stift då? Pröva byt de :thumbright:
Ja e int bitter!!
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Har provat mellan olika stift och kablar. Hehe, inget verkar göra någon större förändring.

Film på gången:
http://www.youtube.com/watch?v=7Eu0SnAH2Cc

Skrammlar gör den med av någon anledning.
DruTTeN
Forumsberoende

Inlägg av DruTTeN »

motorn går ju garaterat bara på 3.. hörs ju väldigt tydligt.. har du tagit komp prov på den ?
Inget slår skön sången från Webrar!
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Japp, har tagit komp på alla cylindrar och dom är väldigt lika. Alla ligger på runt 9,5 där i krokarna.
Skriv svar