Effekt kanalstorlek och flöde.
- andy_83
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
vad är skilnaden på en 160 at topp mot 530 eller 531 toppar .jag tänkte mest på insug kanalerna hur dom serut i gemom skärning som bilden visar på sida 8 .avgas sidan portade jag mäst i överkant tror att jag tog lite för mycket på avgas och insugen jag tog bort kanten som är i början på insygen så det blev raka rör kan lägga upp bilder på min topp
Andreas Mattsson
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag tror att kanalerna är likadana. Vattenkanalerna och inre förstärkningspelare skiljer dock. Avgas på Volvo 8V behöver inte tas upp vid packningsytan, kanalen är tillräckligt stor där även för större ventil. I och med att korta radien svänger så abrupt så ska man inte höja taket i kanalen under ventilen utan bara bredda den. Jag kör 87% av ventilens diameter ca 10mm ner med Miran och sen gör jag en så mjuk sväng som möjligt ut mot taket på kanalen. Höjer man taket så släpper bara ännu mer luft från den tvära svängen vid korta radien och flödet blir sämre. Sen låter jag kanalen kona ut mot packningsytan så rakt som möjligt. Erland.
-
- För mycket laddtryck
?
hmm till min b20 topp behöver ja inte mer än 38 i avgas då, men vart tusan hittar man avgasventil för 100kr till cheva ls6? nån favoritleverantör?
e sugen på å flytta 44mm insugaren excentriskt mot tändstiftet 1mm nån som vet om det finns färdiga styrningar å köpa? annars får man väl svarva egna i aluminiumbronz,, lite konfundersam fortfarande över allt man läst

e sugen på å flytta 44mm insugaren excentriskt mot tändstiftet 1mm nån som vet om det finns färdiga styrningar å köpa? annars får man väl svarva egna i aluminiumbronz,, lite konfundersam fortfarande över allt man läst

- andy_83
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
fan oxå då har jag gjort fel på avgasen jag tog bort klaken i taket och berdade förbräningrumen på avgas sidanErland Cox skrev:Jag tror att kanalerna är likadana. Vattenkanalerna och inre förstärkningspelare skiljer dock. Avgas på Volvo 8V behöver inte tas upp vid packningsytan, kanalen är tillräckligt stor där även för större ventil. I och med att korta radien svänger så abrupt så ska man inte höja taket i kanalen under ventilen utan bara bredda den. Jag kör 87% av ventilens diameter ca 10mm ner med Miran och sen gör jag en så mjuk sväng som möjligt ut mot taket på kanalen. Höjer man taket så släpper bara ännu mer luft från den tvära svängen vid korta radien och flödet blir sämre. Sen låter jag kanalen kona ut mot packningsytan så rakt som möjligt. Erland.

lite bilder
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=659219
Andreas Mattsson
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det ser fint ut så det blir nog bra ändå. Frågan är hur mycket verklighet det är med flödestest på avgas som har så mycket större tryckskillnader och därmed högre hastighet? Jag ska när jag hinner bygga en avgasflödesbänk på en tryckluftstank. Men på vanliga flödesbänken hjälper det att hålla ner avståndet mellan taket och innersvängen. Erland.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Erland Cox skrev:Höjer man taket så släpper bara ännu mer luft från den tvära svängen vid korta radien och flödet blir sämre. Sen låter jag kanalen kona ut mot packningsytan så rakt som möjligt. Erland.
Jag fick nästan en utskällning av en äldre herre om varför jag inte höjt taket i en B20 topp på avgas.
Killen som skulle ha toppen var en annan kille än den äldre 'erfarne' motorrenoveraren.
Jag ville göra så att om man hittar en 'centrumpunkt' under avgaskanalen så skulle man kunna använda samma centrum för både ytter och innerradie.
Och faktum är att den här motorn som toppen sitter på går riktigt gött.
den är milt trimmad med D-kam och dubbla SU, den går riktigt jäkla gött faktiskt.