Spal kylfläkt ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Spal kylfläkt ?

Inlägg av Driddler »

Någon annan som kör med dessa. Jag tycker den känns lite mesig.

Den skulle tydligen vara bra :wink:

Nu har det provats under extrema förhållanden. i Garaget på tomgång +40 celsius.

Kände när Volvo 850 fläkten sparkade igång. Vilken skillnad. !

Erfarenheter?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
jol
Forumsberoende

Re: Spal kylfläkt ?

Inlägg av jol »

biltemas kostar hälften och skottar mer luft, 1200 lit/min (eller vad det var för mått) mot 1100 motsvarande SPAL. Och då har du för samma peng 2år garanterad livslängd även om du måste byta varje månad
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Tror jag ska försöka hitta en 850 fläkt. Förmodligen drar den mer ström?Men å andra sidan lär den gå hälften så länge.

Men bara jag backade ur garaget och fick en omgivningstemp på ungefär 25c så blev det ganska stor skillnad.

Men helt klart känns den här fläkten på gränsen.Jag har en jäkligt tjock kylare så det krävs lite för att blåsa igenom.
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Volvofläkten är ju byggd för att kyla volvon i alla möjliga lägen, tex dra husvagn i en bilkö i spanska bergen, om man säger så :)

. Om spalfläkten funkar att hålla din motor kall i 40c garage på tomgång skulle jag var nöjd med det.
Peter Strandberg
Alfa kombi
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Driddler skrev:Tror jag ska försöka hitta en 850 fläkt. Förmodligen drar den mer ström?Men å andra sidan lär den gå hälften så länge.
Mätte upp att den 850 fläkt jag monterade i min RX-7 drog ungefär 15 Ampere på den höga hastigheten. Tror det var ca 9 Ampere på den låga.
Det är en riktigt kraftig fläkt!! :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Hur fungerar de olika effektstegen?

Är det på värme eller tid?
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Vet ej hur det är kopplat i Volvon, jag hade bara själva fläkten utan någon styrelektronik. Det gick tre kablar från fläkten, en jord och sen en pluskabel för vardera steget. Kopplade helt enkelt in den med reläer via en vippströmbrytare med tre lägen. Sen slog jag på olika stegen vid behov (i min bil enbart vid kökörning samt på bana). Använde då mest "full fart" läget...

Som jag ser det är det bara att koppla via en thermoswitch med lämplig temperaturinställning om man vill ha det automatiskt. På min bil fanns dock inget lämpligt uttag för någon sån. Vill lyxa till det det kan man givetvis ha två thermoswitchar med olika temperaturer men det känns nästan som overkill.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

jol skrev:biltemas kostar hälften och skottar mer luft, 1200 lit/min (eller vad det var för mått) mot 1100 motsvarande SPAL. Och då har du för samma peng 2år garanterad livslängd även om du måste byta varje månad
Sen kanske SPAL fläkten faktiskt levererar det som den är specad för medan biltemafläkten kanske levererar hälften.
Sen är det ju inte så kul att få reda på att fläkten inte funkade genom att motorn kokar ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

kolla så fläkten verkligen ska blåsa också och inte suga
jag vet det låter skumt men dom är olika
en annan grej som är viktig är att motorn ska vara helt rätt ställd
polarens mustang gick skitbra både på tomgång och när man tryckte på men den kokade lätt i köer - typ power meet
- han skruvade isär förgaseran och mätte upp allt!
det visade sig att det mesta var slitet så det blev en ny förgasare
när han ändå höll på så blev det även ny fördelare
sen bokade han in sig på en verkstad och bytte munstycken efter avgastester och tändkurvan med en - äh vad heter det - sun - med grafkurva

då försvann problemen med kokning utan att behöva montera en extra fläkt
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Jag kör med 850 fläkt också på min Åpel och tycker den är kanon, skottar ordentligt på steg 2 som jag har inkopplat. När bilen står på grus/sand brukar fläkten blåsa iväg delar av underlaget :hihi:
JJG
Lite mer laddtryck

Inlägg av JJG »

Jag kör med spalfläkt,,funkar kanon för mig iaf.
Fördelen med spal fläktarna är ju att dom är så jättetunna, är väl inte mer än ca 5cm på monteringshöjden vilket är bra i trånga motorrum..
GASA TILLS DET RASAR
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

The skrev:
jol skrev:biltemas kostar hälften och skottar mer luft, 1200 lit/min (eller vad det var för mått) mot 1100 motsvarande SPAL. Och då har du för samma peng 2år garanterad livslängd även om du måste byta varje månad
Sen kanske SPAL fläkten faktiskt levererar det som den är specad för medan biltemafläkten kanske levererar hälften.
Sen är det ju inte så kul att få reda på att fläkten inte funkade genom att motorn kokar ;)
Många kanske i ditt inlägg, och kanske ev. har bilen i fråga en tempmätare så man slipper koka motorn :hihi:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Skriv svar