Ascona B

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Är nog lite dåligt flöde i en sån skulle jag tro. Och så mycket dimma blir det inte. Har trots allt dubbla oljefällor (original i ventilkåpan + den extra som syns på bild).
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Låter elak :thumbright:
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Körde på moholmsstrippen idag. 12.15 & 192km/h ca 1.3 bars laddtryck. Så det saknades iaf 0.5bar... Måste byta magnetventil troligtvis, den är helt mongo. Bygger om till T7 istället. Får löda lite i ECUn, men sparar 2200kr... + att den bevisat fungerar klockrent till skillnad från T5 ventilen, som går sönder hur som helst.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

gött de rör på sig.. hade kalas hemma hela dagen så kom inte iväg o kolla..
johan freiman
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Körde 11.45 / 199km/h idag. Mycket nöjd. Snabbaste 199.8km/h. Irriterande nära 200. Blir väl nästa mål! Måste fixa ny kardan oxå, ser ut som en korkskruv nu... :roll:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Grattis till den fina tiden, var där o såg dig. :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

http://www.youtube.com/watch?v=jrnvFft9ero


Klippte ihop en liten film från 2009...
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

film

Inlägg av Lidenfors »

ser och låter riktigt bra ... hoppas det går ändå fortare nästa år ...
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Bild

Byggde en liten hydraulpress. Smidigt att ha :-)



Vad tror ni om mina lager? Dessa hann jag köra 7 repor på strippen och kanske 10 mil med. Funderar på om det är normalt "start"slitage eller om jag behöver kolla över vad jag kör med för olja. Kört med 10w30. Gissar att den tål värmen lite dåligt

_24-10-09.JPG]Bild


Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Nu vet jag ju inte hur grundligt du satt ihop motorn men,
dina lager är slut. Du har ca 550hk på veven? Det är nog gränsfall för vad en original bottendel klarar. Min erfarenhet med dessa motorer är att ram och vevlager är den svagaste länken.
Kanske dags att införskaffa lättare stakar och kolvar, viktjustera och balancera?
Det här har du säkert koll på, men när man ligger på gränsen så är det ju viktigt att allt stämmer, att "ramlagertapparna" är runda och att det är rätt lagerspel samt att oljekanaler inte är blockerade med gammalt skräp.

Annars ett fint bygge, kul att någon vågar köra Saabmotor :thumbright:

Edit: såg att du räknade med en effekt på 466hk på veven. Det ska väl kanske bottendelen klara med bättre olja.
Senast redigerad av Painlake Racing den sön okt 25, 2009 4:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Den oljan hade jag aldrig kört med, jag hade kört med 20-50w eller 10-60w
som tål värmen bra mycket bättre
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Mobil 1 is the shit. har plockat isär 30000-mils saabmotorer som jag vet gått på Mobil 1 hela tiden och där har det inte varit någon antydan till vändkanter i loppen.

Däremot gjorde jag tyvärr misstaget att starta upp min v8 med Mobil 1 men det är en annan historia och OT.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Oljan har garanterat en stor del som sagt. Känns troligast eftersom alla lager ser lika slitna ut. Hade det berott på något fel, lr överbelastat känns det som det borde vara något lager som är mer slitet än ett annat.
Lättast och billigast är väl att byta oljesort och testa och se vad som händer. Lager till dessa motorer är ju nästan gratis så :)
Är inte så sugen på att börja balansera, byta stakar kolvar osv då det inte stämmer överens med mitt mål med bilen.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Upp! VM i trådlyft :hihi:

Men vad har hänt med den här grymma bilen?? Såld?? Hade gärna köpt den annars. Gillar de här motorerna, spec i kombination med drivning i rätt ände :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar