b20, b21 eller b23 för och nackdelar

Tjata om vad som helst .
Austin
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 08, 2005 3:26 pm
Ort: Malmö

b20, b21 eller b23 för och nackdelar

Inlägg av Austin »

lite spekulationer runt motorval, hade först tänkt o turbo konvertera b20, men nu funderar jag mer på b21 och b23, då insug o avgas inte e på "samma sida" skillnaden på b20 och b21,b23 är väl bara cylindervolymen och att kamaxel sitter i toppen? kolvar,stakar och div andra saker verkar ju vara lika dyra till alla tre motorerna. något annat man borde tänka på ? vilken växellåda passar på vilken motor eller m45,46 funkar på alla tre om man byter sprängkåpan?
Något annat man borde tänka på?

svar mottages tacksamt
MVH Gustaf
Ford Thundebird -68 429ci
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: b20, b21 eller b23 för och nackdelar

Inlägg av peppe »

Austin skrev:lite spekulationer runt motorval, hade först tänkt o turbo konvertera b20, men nu funderar jag mer på b21 och b23, då insug o avgas inte e på "samma sida" skillnaden på b20 och b21,b23 är väl bara cylindervolymen och att kamaxel sitter i toppen? kolvar,stakar och div andra saker verkar ju vara lika dyra till alla tre motorerna. något annat man borde tänka på ? vilken växellåda passar på vilken motor eller m45,46 funkar på alla tre om man byter sprängkåpan?
Något annat man borde tänka på?

svar mottages tacksamt
MVH Gustaf
Vad som är lämpligast att bygga på beror väll lite på ditt effektmål samt idé till hur motorn ska byggas upp.

- Ska du åka med lite mera pulver så är Volvos lådor inget att föredra. Fråga Simon här på forumet, han har väll bytt ett par på sin 242:a vid detta laget.

Skillnaden är som du säger Volymerna på motorerna, mellan B20 och B21 & 23 så är det ju kamaxeln. Samtidigt finns det skillnader mellan B21 & B23 också.

Har du kikat på Jens Gustavssons 'artikel' ang. bottendelen? Har du inte gjort det så surfa in på www.savarturbo.se och kolla under artiklar där kanske du hittar något som hjälper dig.

I vissa fall så behöver du ju inte leta upp några dyra mördar stakar e.t.c., men eftersom jag inte vet vad du har för planer blir det svårt :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ju lättare att plocka effekt med de nyare motorerna, men själv bygger ja b20 för ja tycker det är fräckt.. finns fördelar/nackdelar me båda motorerna tycker jag men de nyare har nog mest fördelar
växellådorna passar med lite modifikation på båda typer men den låda som ska hålla bäst är M45 & kör du nyare block är de ju bara bulta dit den
Austin
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 08, 2005 3:26 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Austin »

hade tänkt o sikta på en 300+hk med en rätt vass topp,rätt snäll kam,bra utformat grenrör,dubbla webrar, och en turbo stor modell:D ska nog bygga på en b23 A, där det sitter M stakar i och ha ett par smidda B23ET-kolvar. jag vet inte riktigt vad man får i effekt med den setupen, men jag kan iaf säga att jag kommer troligtvis aldrig kommer ladda över 1bar.


ang M45, så borde den ju hålla ett tag då det troligtvis inte blir över 350 hk

har läst Jens bottendels avhandling, väldigt bra!

några synpunkter på bakaxlar då? hade tänkt o ha en 240 kanske 740

Mvh Gustaf
Ford Thundebird -68 429ci
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter som ett mycket bra koncept både 240 & 740 axlarna håller för den effekten, och det finns ju många att få tag i om det skulle pajja.. är inget dyrt heller.. fördelen med 740 axeln är väll att den finns med slungdiff tror jag, vad ska det sitta i för bil? vikten på fordonet är alltid viktig i sammanhanget
Austin
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 08, 2005 3:26 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Austin »

Den ska sitta i en volvo pv, hade förövrigt tänka o bygga upphängningen med "stegar"

Mvh Gustaf
Ford Thundebird -68 429ci
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bredden på en 240-axel är närapå perfekt för en PV. 240ns axel finns med lamelldiff.
brun
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons maj 11, 2005 9:37 am
Ort: fiskvik / Bergsjö

Inlägg av brun »

ja byggde om kardan å hade m45 låda på min 740tic ja hade förr, va nog inte mer än 250 kusar i den, rasa iaf tre lådor på en vecka! men då va det "aktiv" körning å andra sidan. pv'n är ju lättare så det kan gå bättre
Skriv svar