Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror minsann att motorn vill ha tändning! :)

Sen behöver du inte köra mer "safe" än 12.0:1 AFR, lite över lambda 0.80 alltså. Sänker du mer än så tappar du effekt, eldar för kråkorna.
När du bytte turbo borde den inte velat ha mindre soppa = gå fett. Å andra sidan så blev det inte mycket till höglast-mappning när jag var förbi dig då det började regna så lägligt.. :doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, mer tändning verkar bra :-)

Jag fetade på mappen vi gjorde med 10% för att vara safe, men jag fick ändå öka mer på ett ställe. Det verkar som att soppabehovet är spetsigare med HX35:an.

Jag hade 60-for på 1,68s nånstans och jag är sugen på att testa lite mer startvarv imorgon, kanske kan man kapa nån tiondel där.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Berätta vad du åker med för tändningen
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är det 20-21 grader på fullt ladd och varv.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Nu är det 20-21 grader på fullt ladd och varv.

/Gustaf
Jag har kört 23 grader på polarens bil vid 1.5bar utan problem. Du kan ju alltid testa lägga på ett par grader till så sticker nog slutfarten upp mer
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det vågar jag nog göra. Testar det imorgon...

/Gustaf
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av pinto jonny »

grattis till 11an kör du bensin miljö bov? eller e8

e85 1.5 bar över 4000rpm 28grader safe?
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
Användarvisningsbild
anthe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av anthe »

Grattis Gustaf

MVH Anders Södermark
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag kör pumpbensin, ingen sprit här. Det skulle vara grymt opraktiskt med e85 eftersom det inte finns på macken i Kåge. Min bil är ju en gatbil ;-)

Tack Anders, skruva ihop Opeln till nästa säsong nu så vi får matchrejsa lite :-)

/Gustaf
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mitt nya svänghjul kom från England igår. Mmmmm....det är så fint att det är synd att gömma det i sprängkåpan!

Bild

Bild

Bild

Badrumsvågen i garaget säger 5 kg, visst måste det vara ganska lagom?

Det dröjer ett tag innan jag skruvar dit det, det blir ju vid kopplingsbytet och det hinner jag inte med före Action Meet på Mantorp.

/Gustaf
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av pinto jonny »

you ned a heavy flywheel to launch a heavy car :thumbdown:
once the car is rolling you want the lighter :thumbright:
det blir nog bra det där och så slipper du köra med stålskorna
det räcker med blyfot :lol:
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Hoho...! Hur går det med Caprin Gustaf? RS-bräddarna på plats, byggt om något mer, kört nå mera konbana?

Mvh//Tobbe P
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är stillestånd :-(

Efter att jag missade massor av mekardagar när jag blev fast i Helsingfors pga askmolnet så sprack tidsschemat. Det har varit grym rusch på jobbet och med SFRO-besiktningar senaste månaden så beslutet har sakta mognat fram att detta blir första sommaren bilen står sedan jag köpte den (1997).

Istället ska jag försöka hinna få den hyfsat ordentligt lackad och fixa lite andra saker. Så säsongen 2011 är vad vi får hoppas på.

Målet i sommar är att få dit breddningen och rulla ut bilen ur garaget :-)

/Gustaf
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Re:

Inlägg av MotorKnyttet »

Gustaf...!? :whistle: Vi på Sävar vill "också" se dina senaste modifieringar för RS-breddarna. :wink:

Som jag sa tidigare så ångrar jag idag att ja inte behöll min Capri, det va ju dessutom en svart MK:III 2.0S av åttioett års modell som jag tyckte (och tycker fortfarande) är/var den snyggaste.

Va även jag inne på att RS-bredda min då det begav sig, men jag vill minnas att det va nå ohyggligt dyrt (iaf i mitten på åttiotalet) så jag fick nöja mig med de modifikationer jag redan hade, så som, Revolution splittfälgar, chassi, å så turbomaskinen förstås som drog iväg som bara den vad det gäller pengar. Det var fruktansvärt dyrt att turbotrimma "seriöst" på den tiden jämfört med idag kan jag intyga.

Mvh// Tobbe P
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Va, jaha.. ;-)

Jag ser ju att jag inte uppdaterat här sedan 2009. Jag fick ju i alla fall i stålsvänghjulet och en uppgraderad Cosworth-koppling, 6-puckad fjädrad sinter och stadig tryckplatta. Det passar min körning bättre än BlackMagiclamellen. Jag avslutade säsongen med att framförallt köra konbana, med viss framgång faktiskt. Sedan blev det vinter och då började jag rota i karossen.

Anledningarna till det var flera, samverkande. Den kanske triggande faktorn var att bilens balans var lite trist - för stor spårvidd bak i förhållande till fram gjorde den ganska understyrd. Det kommer förstås av Sierrabakvagnen som är bredare än original. För lite krängmotstånd fram gör också att innerhjulet bak vill lätta i tvära kurvor.

Dessutom har jag alltid retat mig på hur fult framskärmarna monterats av tidigare ägare. Det var bara punktade raka plåtar, inga riktiga skärmfästen. Skärmarna är ju svetsade på Capri från början men inte så illa. Till råga på allt bubblade det rost i skärmarna.

Så det var bara att spotta i nävarna och börja med plastskärmarna jag hade liggande, Fords eget X-pack (fast nu köpt direkt från fabriken som tillverkade Fords prylar, Fibresports). Numera får man ett set med kompletta framskärmar, breddare bak och frontspoiler för mindre pengar än vad en (1) original plåtskärm kostar. Klar skillnad från min föregångare MotorKnyttets 1980-tal alltså ;-)

Lite gamla blandade uppdateringar då:

2009:
--------------
Veckan före jul blev jag sjuk (nej ingen baconfeber) och sedan var det julledigt. Men nu har jag kunnat få ihop några timmar till i den bistra kylan. Med runt -30 grader drar man inte gärna på golvvärmen i garaget för fullt, elmätaren snurrar fort nog ändå...

Jag hängde tillbaka dörren för att kunna passa in skärmen ordentligt.

Bild

Passformen är okej men inte mer, i nederkant fick jag såga till formen en del mot dörr och tröskel.

Bild

Till slut stämde det hyfsat även däruppe.

Bild

Nästa uppdrag blir att fixa fästanordning på A-stolpen, som går att komma åt utan att lyfta av dörren.

Bild

Tanken är att skärmarna ska kunna demonteras ganska lätt för att man ska komma åt framvagnen ordenligt.

Jag har motionerat VISA-kortet lite också, en del småsaker för motoruppgradering börjar ramla på plats. Ny kam, nya ventiler etc. verkar också vara på gång men jag har inte bestämt mig för hur jag gör med topp. Det skulle vara skönt att köpa jobbet för tiden är knapp men det pris jag fått (visserligen på en kanontopp) är kanske lite häftigt när man bara leker med bilen. Hmm....

På jullovet (eller ja, semester kanske) hämtade jag bälte och lite sånt hos Rallyimport i Eskilstuna. Men grejerna fick inte plats i väskan så de ligger hos far i Sigtuna och mognar lite :-)

/Gustaf
---------

2010:

Såja, projektet är officiellt igång igen. Nästan ett år sedan senaste uppdatering här...ojoj...

Först en recap över vad som faktiskt hände 2010:
---------
Frontspoilern hjälpligt inpassat, sedan skärmfästen och provmontera lite.

Bild

Spoilern ska inte sitta med vingmuttrar sedan...det blir nog försänkta skruvar i någon form, lite popnit och karosserikitt.

Bild

Bild

Skärmarna är inte injusterade till 100% på bilderna men det ser väl hyfsat ut tycker jag.

Ett hjul på ungefär rätt plats brukar vara bra för självförtroendet också:

Bild

Tyvärr står det bara på hjuldolly, inte fastskruvat.

Efter det fick tigersågen smaka på ny plåt. Hjulhusen bak ska upp cirka 6 centimeter.

Bild

Bild

Det blir nog bra med lite mer plåt i hålet ;-)

Grundfärg, sånt är också skoj. Gul CA-primer!

Bild

Bild

-------------

Jag mjukstartade före jul 2010 med att beställa lite julklappar. Det kom ett konstigt paket...

Bild

En riktig sittastillstol från Sparco. Jag är inget stort fan av den typen av stolar egentligen men ska det lira med sexpunktsbälten på riktigt finns inga bra alternativ.

Bild

Fina fästen, tanken är att använda ett skjutbart underrede.

Bild

En svankkudde är nog bra, det kanske behövs fler.

Det är beställt lite mer godsaker också men de ska åka från England, bildbevis kommer, när grejerna kommer.

Men bilen blir ju inte klar av att man handlar saker (trots att man kan tro det av vissa andra projekttrådar på andra sajter...). Det är kanske inte så mycket men jag har attackerat höger bakskärm.

Bild

Ju mer man kapar i den här bilen, desto tydligare blir det att det är rätt objekt att kapa sönder. Sidoplåten bakom högerdörren är bytt, skarven går precis över bakhjulet. Fords klisterlappar sitter kvar på plåten så det är väl ganska seriöst gjort, förmodligen någon gång på tidigt 1980-tal. Det har ju hållt ihop tills nu utan att spricka, ett bra betyg. Men det är ett bevis på att bilen haft ett ganska hårt liv redan innan jag tog över :)

Bild

Idag har jag svetsat i den nya plåten i hjulhuset, det är bara kvar att kitta och måla.

Bild

Det dök förstås upp någon mer rostfläck så det är nån timmes mek kvar innan jag kan börja passa in höger bakskärm på riktigt. Sedan gäller det att kolla över bakre sandplåten innan det börjar plastas fast saker - den har lite battle scars och behöver kanske bytas. Ny ekonomiplåt väntar men det vore skönt att slippa byta...

Jo, i ett svagt (?) ögonblick gav jag ett nyårslöfte. 2011 SKA jag köra rejs-Capri. Den kommer knappast ha färdig lack, den kommer inte ha alla uppdateringar som är planerade. Men det spelar ingen roll. Rulla ska den!

/Gustaf