Prisbild/budget på motorsport

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Prisbild/budget på motorsport

Inlägg av Lappen »

Har många gånger funderat och varit/är sugen på att hitta på något tävlingsinriktat inom ens intresse. Förutom Blackrace med leksaken då... Man hamnade ju på en hedrande 225plats eller nåt det året man körde... :lol:

Det finns ju några här som håller på och har hållt på med olika grenar inom motorsport som det går att få kunskap ifrån.

Men jag tycker det har varit svårt att bilda sig en uppfattning om vad det faktiskt kostar. Allt beror ju givetvis på. Om man skjuter motorer stup i kvart eller kultar ut i skogen så blir det ju dyrare. Så långt fattar jag med.
Vad jag är ute efter är mer en generell siffra. Ett "tummen-pekfingret" mer eller mindre. Och jag skulle nog även tycka det vore intressant att lägga spannet mellan "man-e-med-för-det-är-roligt" till "vill-kämpa-om-segern". Utan att för den sakens skull ha en alldeles för risig bil i det förstnämnda alternativet.
På det viset får man en ganska rättvisande bild. (Tror jag... :doh: )

Måste ju vara fler än jag som är intresserade av detta?

Staplar upp det och hugade får gärna svara.

Rally
Grupp E
Grupp H

VOC Rally
Min, en 240 för runt 40k i inköp.
Max, så handlar det ju om en bil för ca 100k.
Min normal säsong 40 + ?
Max normal säsong 100 + ?

VOC Bana

Rallycross
Kan inga klasser så här rakt på så någon får gärna fylla på.

5000-cupen
Bil kring 5000 + anmälningsavgift och frakt.
En säsong för 15-20k? Låter det rimligt?

GTR
4 tillfällen i år. runt 20k om man hittar rätt bil till rätt pris är nog minimi nivå.

Folkrace
Om man håller sig till att köra i "närområdet" inte mer än... 30 mil kanske...?

Vad har jag mer glömt?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

jag kan lägga in lite om folkrace som jag kört i 5 år, det är en billig folk sport säjer dom
men till att börja med
6500kr för en bil
ca 20 000kr för en vettig biltrailer
stol-bälte 4000kr
klubb och licensavgift 1500kr per säsong.
bensin ca 1000kr per tävling har jag avrunda till

och alla reservbilar och däck som går åt kan ja inte räkna på :doh:

har själv funderat i samma banor som dig, kollar efter en VOC 240 fast för 20000kr men det finnes inte :thumbdown:
uppsättning grus och isdäck går ju på ca 16 tusen och det är förbrukningsvara

mycket pengar som försvinner obemärkt på bensin och reservdelar
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Jag åker VOC 240 nu som kartläsare men är med och betalar tävlingar och delar. Och vi köpte bilen för 35000kr, men sen kommer slitaget osv.
Svårt att föreställa sig vad det kan kosta i bara reservdelar på ett år men kanske 10000, det innefattar oljebyten, tändstift, bussningar. Slitdelar helt enkelt.
Sen så nöter det däck ganska bra även fast man inte har någon otrolig effekt, och däcken ligger väll runt 1000kr stycket för någorlunda däck. Och vi har iår kört upp 2 par änsålänge på 7 tävlingar. Kommer det en asfaltstävling så är de ju r-däck som gäller och dom ligger väll oxå på runt 1000kr styck.

Sen anmälningsavgifter på tävlingar brukar ligga på runt 1500kr per tävling.
Bensin till bilen och får ungefär räkna med ca 40liter 98okt på en tävling som är totalt 12mil varav ca 4mil SS.
Bensin till dragbilen, eventuell hyra på släp.
Licens 790kr per år om man inte klassar upp något.
hjälm Peltor G6 ca 2500
Godkänd overall ca 2000-2500
Intercom 500kr

Är väll ett humm om hur det kan ligga till i prisklass.
Men många av sakerna är ju engångsgrejjer som man bara köper en gång, men man behöver ju ett ganska stort kapital om man ska börja och köpa in allt som behövs om man inte har något från början.

mvh
Johan Posth, Laxå
070-2390054
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

jimzon skrev:jag kan lägga in lite om folkrace som jag kört i 5 år, det är en billig folk sport säjer dom
men till att börja med
6500kr för en bil
ca 20 000kr för en vettig biltrailer
stol-bälte 4000kr
klubb och licensavgift 1500kr per säsong.
bensin ca 1000kr per tävling har jag avrunda till

och alla reservbilar och däck som går åt kan ja inte räkna på :doh:
Är mekaniker åt ett gäng kompisar som kör folkrace, dom som började först är väl inne på sin tredje säsong nu. Håller med om att det inte är en billig sport, men man behöver inte gräva SÅ djupt i plånboken som dina siffror antyder. Att köpa en biltrailer tycker jag är överkurs för en nybörjare, vi har klarat oss utmärkt med hyrsläp till tävlingarna - går på några hundralappar per tävling.

Reservdelar, visst går det åt lite såna. Men några enorma summor behöver det knappast röra sig om, om man kör 240 så klarar man sig långt med ett par länkarmar i reserv (och förstärk dom!), en kylare, ett plaststycke (för att ersätta trasiga fönster) och lite blandade buntband, bult, ståltråd, silvertejp och liknande. 2-3 tusenlappar så kan man ha med sig de delar som brukar gå sönder & som man hinner byta mellan heaten. Förutom det har det gått åt några topplock, motorer och växellådor också, men de motorrasen hade mestadels gått undvika om luftfilter hade funnits och föraren hade stängt av istället för att fortsätta köra ett par varv utan vatten... :roll:

För alla som är intresserade av folkrace så rekommenderar jag Semesterracet 8-12 juli här i Vimmerby (centralt beläget ett 30-tal mil från Stockholm, Göteborg och Malmö :lol: ). Så stora tävlingar drar till sig åtskilliga påkostade bilar och bra förare (och mekaniker), så fart på banan garanteras och den som är intresserad av det mekaniska kan säkerligen få se ett och annat motor/växellådsbyte på rekordtid också.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Kul med svar. :thumbright:
Jag skrev det första inlägget lite opersonligt då jag tror att fler kan ha intresse av informationen som kommer fram.

Mina egna reflektioner och vart jag lutat mest är ju rally.
Men det är som jag ser det svårt att hitta någon att sätta i högerstolen.
Och jag kan ju känna att en kartläsare som dig (Johan Posth) som är med och betalar hade jag hållt hårt i.
Men anmälningsavgiften lät lite låg(1500)? Är det fördelat på två personer då?

En del av anledningen att jag svänger mer åt rally är väl mitt temprament. Det funkar liksom inte att gå och dänga hjälmen i huven på den som puttat till en så man går av banan. Vore väl bra mental träning iofs. :hihi: I folkrace så är det mer förtreten. Men har man en RC bil som det är lite mer tid och pengar blåst i så ja...
Bägge ser dock ut att vara grymt jävla roligt.
Och med brist på kartis så ramlar man ju tillbaka till folkrace och RC.

Vore kul om någon av de som kör/kört RC kan säga. Om man håller sig i lite lägre klass, vart hamnar man då?
Något av det enda man vet är ju att motorerna i regel springer iväg över 150k... :shock:

Jag vet att många tänker, ring den klubb som ligger närmast så får du svar på det mesta. Jo om ingen fler svarar så måste jag ju. Men det är bra att få den bild som de som har hållt på men slutat kan ge också.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

En gammal tumregel inom rallyvärlden säger att det kostar lika mycket att hålla igång bilen som bilens inköps/byggpris.

Ganska grovt förenklat, men inte SÅ långt från sanningen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Per år räknat då antar jag?

Det skulle då om vi spekulerar lite innebära drygt 40 för en säsong med en 240. Delar man det på 7 tävlingar så snittar man drygt 6000:- per tävling.
Nu vet inte jag om 7 tävlingar är rimligt eller om man skall räkna fler (knappst mer för en nybörjare misstänker jag...).

Kanonbra. Mer info! :thumbright:

Kuriosa, enl en 911 räv jag jobbar med så är tumregeln med sådana bilar att de kostar 200k. Hittar man en billigare så kommer resterande summa som ett brev på posten inom de närmsta året/åren. Han har fått det att stämma bra med sina bilar.

The skrev:En gammal tumregel inom rallyvärlden säger att det kostar lika mycket att hålla igång bilen som bilens inköps/byggpris.

Ganska grovt förenklat, men inte SÅ långt från sanningen.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Om du bott här uppe hade du kunnat köpa nått så kul som en Porsche 924 och kört klass ekonomi, tror dock inte sydliga delarna av landet har det ekonomireglementet, tyvärr.. Där är det några sunk Golf cl whatever skitbilar man måste köra med..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Skall förtydliga mitt svammel om 911. Han kör ju på bana och gata och bara för skojs skull.

Ja det är väl värt att kolla upp klasserna noggrannt. Skall titta på det också.
The skrev:Om du bott här uppe hade du kunnat köpa nått så kul som en Porsche 924 och kört klass ekonomi, tror dock inte sydliga delarna av landet har det ekonomireglementet, tyvärr.. Där är det några sunk Golf cl whatever skitbilar man måste köra med..
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Pelle Persson
För lite laddtryck

Inlägg av Pelle Persson »

Jag vill slå ett slag för klubb racing.
titta bla närmare på bmw-cup. Det är en väldigt billig sprint serie. Spec std eller modifierad. Du kan komma undan med 25k för en säsongs körning. Alt är ssk eller mscc klubb serie.

Gtr för 20000?? då menar du bara bränsle kostnader misstänker jag. Det tillkommer mkt mkt mer pengar för att driva något i den klassen.
Sen kostar en konkurens kraftig bil en rejäl slant.
(tex en 993 gt2 landrar runt 500000:- utan reservdelar)
ny uppsättning däck inför vart rejs, skador osv osv
Mvh Pelle
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det är ju på sjön du ska vara om du vill rejsa, nästan aldrig få pris pengar eller vinna något utav ekonomiskt värde, mao kasta pengarna i sjön och ändå kunna skratta dagarna i ända.

Men jag ser, att det är på land du vill vara :)
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

GTR: Gasa till det rasar, körs endast på Anderstorp.
http://www.mamut.com/gtr
Jag får allt hålla mig till budgetklasserna i motorsport. Inga halvmiljonbilar... :hihi:

Har du någon lämplig länk till BMW-cup?
Intressant att läsa vad man får/inte får göra med bilarna.
Pelle Persson skrev:Jag vill slå ett slag för klubb racing.
titta bla närmare på bmw-cup. Det är en väldigt billig sprint serie. Spec std eller modifierad. Du kan komma undan med 25k för en säsongs körning. Alt är ssk eller mscc klubb serie.

Gtr för 20000?? då menar du bara bränsle kostnader misstänker jag. Det tillkommer mkt mkt mer pengar för att driva något i den klassen.

Jag följer allt dina framgångar och motgångar så helt ointresserad är jag inte av sjön heller. Bor ju rätt nära vatten (Göta Älv mindre än 80 meter bort + att jag har alla möjligheter att kunna fixa isättningsplats för mindre båtar, havet 20 min bort med bil).
Några prispengar lär jag inte få se vilken gren jag än tar mig an.
Båt känns jäkligt dyrt bara. Där går det inte att komma undan "billigt" hur man än gör.
peppe skrev:Det är ju på sjön du ska vara om du vill rejsa, nästan aldrig få pris pengar eller vinna något utav ekonomiskt värde, mao kasta pengarna i sjön och ändå kunna skratta dagarna i ända.

Men jag ser, att det är på land du vill vara
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Drifting är ju ganska billigt om man vill. Inte så stort, men det blir ju knappast fler om ingen börjar.
Johan Högström
Användarvisningsbild
Pelle Persson
För lite laddtryck

Inlägg av Pelle Persson »

Lappen skrev:GTR: Gasa till det rasar, körs endast på Anderstorp.
http://www.mamut.com/gtr
Jag får allt hålla mig till budgetklasserna i motorsport. Inga halvmiljonbilar... :hihi:

Har du någon lämplig länk till BMW-cup?
Intressant att läsa vad man får/inte får göra med bilarna.
Pelle Persson skrev:Jag vill slå ett slag för klubb racing.

Jag följer allt dina framgångar och motgångar så helt ointresserad är jag inte av sjön heller. Bor ju rätt nära vatten (Göta Älv mindre än 80 meter bort + att jag har alla möjligheter att kunna fixa isättningsplats för mindre båtar, havet 20 min bort med bil).
Några prispengar lär jag inte få se vilken gren jag än tar mig an.
Båt känns jäkligt dyrt bara. Där går det inte att komma undan "billigt" hur man än gör.
peppe skrev:Det är ju på sjön du ska vara om du vill rejsa, nästan aldrig få pris pengar eller vinna något utav ekonomiskt värde, mao kasta pengarna i sjön och ändå kunna skratta dagarna i ända.

Men jag ser, att det är på land du vill vara
Kolla lite på dom här länkarna
http://www.bmwsc.com http://www.mscc.se/ http://www.sskracing.com/ http://www.pcsracing.nu/
Ett tips är kolla vad start avgifterna innebär, i vissa serier drar det iväg rätt rejält
För lite snällare racing då har du roadsport och för lite mer avancerade bilar modsport klassen. Bmw cup är en hyffsat ekonomisk klass med riktig racing.
Porsche klubben har likvärdig serie som bmw cup.

Sen finns det långlopp, iofs där gäller det att hitta fler som är seriöst intresserad och även kan pynta in för bil samt driften och att skruva. Men det är ett annat vettigt alt.
Jag tycker du ska skita i 5papp och folkrace,visst det kan vara kul men.. njae.
Mvh Pelle
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vill man börja åka offshore, så är nog V-150 en ganska kul klass att börja i.

Ett "mellan" snabbt ekipage där med potential kan man få lös kring 100-150k, och sedan är det bara att gasa.

Men ja, det är dyrt med båt, men jag kan inte påstå att jag tycker att det är någe dyrare än då jag höll på med bilen, och då var det bara en gatbil som aldrig funkade heller :)
Skriv svar