Guide i hur man breddar plåtfälgar

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Guide i hur man breddar plåtfälgar

Inlägg av Roslund »

Då det har blivit sånt sug efter breddade plåtisar tänkte jag visa med lite bilder hur man tillverkar sina egna.
Jag annvänder mig av en 10"svarv som precis sväljer 16"fälgar.
Är man väldigt noga och stadig på hand kan man epasvarva fälgarna, då spänner man upp fälgen på en bil som är upphissad och sticker av med vinkelslipen, detta är inte att rekomendera :thumbdown:

Jag annvänder mig av en svarv :thumbright:

Bild[
Jag annvänder mig av en gammal axel till en 740 som jag svarvat plan för att få bra annläggnings yta mot fälgen
Bild
Här ska jag skära av fälgen, det går också skära av fälgen på mitten det blir mindre arbete än om man skär av fälgen där jag skär
problemet är att jag inte har någon klocka att nolla fälgen med, det kan bli fruktansvärda obalanser, så jag håller mig till kanterna.
Breddar man här räcker det med ockulär balansering :thumbright:
Bild
Använd kort utstick på skäret annars vill skiten börja vibrera, matningen på svarven är ca 150rpm
Bild
För att få bra yta att dra fast mot när jag vänder fälgen (ska vända centrumet) har jag en snajdig spacer (gammal bromsskiva)
Bild
Svetsfogarna på centrumet svarvas loss med små tag och och samma varv som förut
Bild
Får man inte loss centrumet fast svetsarna är borta kan man annvända en liten pinne :hihi: att slå loss centrumet med
Bild
Lägg något rakt över fälgen när du ska måtta in centrumet igen
Bild
Måttar och punktar fast
Bild
Sen ockulärbesiktigas fälgen för att kolla om någon obalans finns, här kan man varva upp svarven lite till ca 4-500rpm det är okej om fälgen slår 2-3mm ute i kanten, det gör fälgar orginal oftast
Bild
Helsvetsning
Bild
Sedan klipps och rullas en en remsa, jag ska bredda 50mm, skäret tog 3mm så remsan är 53mm
För att räkna ut remsans längd mäter jag diametern där den ska sitta
Tar diametern*3.14 sen lägger jag på yttliggare 100mm en rullmaskin rullar aldrig radie på första biten av remsan, våran missar 40mm
Bild
Remsan punktas fast och lite våld med tvingar och svetsklämmor annvänds
Bild
Förberedelser
Bild
Slutresultat, svetsarna på innsidan jämnas till så dom inte är vassa, har ingen bild men har svetsat på andra sidan också.
Sen får man också svetsa igen hålet för ventilen och borra ett på andra sidan.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
LarC

Inlägg av LarC »

:thumbright: Mycket bra! :thumbright:
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Problemet är att det kan vara ett rent helvete att få på däcken sen när man breddar så som du gjort. lågprofil kan man nog glömma..När jag breddar använder Tig för minsta lilla kant så åker inte däcken över kanten .du får slipa rätt mkt på svetsen när du använder mag för att det inte ska bli kant, sen brukar jag bara göra en helsvetsning på insidan av fälgen utan tillsatsmaterial för att vara säker att det blir helt tätt! sen är det svårt att få ner däcken för det finns ingen kant!

Men blir ABSOLUT snyggast när man bara har en bred kant utåt men däcksnubben blir vansinig o låser portare innan man hunnit in!!
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Roslund »

Jo jag vet att man får slipa mycket men som jag skrev är det lättare att bredda så här än å bredda i centrumet (klockan å nolla med är trasig). Har breddat ett 20-tal fälgar så här.
Tycker det funkar fint å kränga på däck ända ner till 50profil men som du skriver är det ju svårare å kränga på.
Setsfogen längst ut rundas till och agerar kant som motverkar kalvning innåt på däcket.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

vad skulle du vilja ha för att bredda 2st 240 14" plåtfälgar, 3" utåt bara?

om du tar åt dig jobb vill säga?
MVH henrik
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

ingen som kan klistra den här???
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

är det möjligt att kränga på 345/35vr15 på fälgar breddade med denna metod?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .

Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Roslund »

ogge skrev:Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .

Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Jag brukar sticka av fälgen precis efter "orginal" kanten, så kanten flyttas i princip 5mm utåt ca.
Innre fogen bör slipas nästan helt plan, det kan va ett helvete å kränga på om den fogen motar däcket.
Jag har aldrig haft några problem att kränga på mina däck iaf.
På dom fälgarna i guiden har jag 245/50 16" däck :thumbright:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
MarcusR
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:46 pm

Inlägg av MarcusR »

Vad ska man ha för tjocklek på plåten man lägger in? :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

MarcusR skrev:Vad ska man ha för tjocklek på plåten man lägger in? :)
Förslagsvis använder du samma plåttjocklek som fälgen är gjord av.
3mm kanske?
Gustav Sundberg
MarcusR
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:46 pm

Inlägg av MarcusR »

Jo det är klart.. men har varken införskaffat eller kapat fälgen än.. så tänkte vara lite förberedd bara ! :D
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Okok..
Vad är det för fälgar du ska bredda då?
Det är ju säkert inte samma tjocklek i alla fälgar...

Bor du i Umeå?
Jag har fyra st 35mm remsor över sen jag smalnade ner fälgar till rallydäcken :)
Gustav Sundberg
MarcusR
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:46 pm

Inlägg av MarcusR »

Bor faktiskt bara 20mil därifrån.. :D

men jag skulle haft lite bredare tror jag :lol:

vad får man på för däck på 7",8" och 9"?
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Kjelle »

Som före detta gummigubbe säger jag :evil: -Bredda inte där ute på största diametern, gör det i "midjan" på fälgen. Det är utan tvekan snyggare att göra breddningen längst ut men problemen vid monteringen och risken att förstöra däckfoten är stora :( Ska man ändå bredda mycket kan ju vända centrumet, då blir ju däcken lätta att montera från baksidan :)
Skriv svar