bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:denna matrix log måste va underbar då man mappar haltec, hestec och förgasare då man ser exakt vad det är för lamda på olika rpm, laddtryck.
Bild
Helt klar en underbar matrix att använda när man loggar :thumbright:
Kör man ett antal svep som loggas så får man fram en rätt så exakt matrix, och har man ställt MAP/TPS och RPM värdena i den på samma som man har i sprutet går det ganska så fort att mappa till en motor.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Skummade igenom tråden lite snabbt. Ser väldigt vettigt ut Jens, blir nog fin bänk det där. Synd bara att du bor så högt upp. Annars kunde du fått äran att slå ihjäl mina våta drömmar om fantasihästar med den bänken framöver. :wink:
Men i vart fall så har jag en liten undran som jag ej hittat svar på i tråden. Hur mycket RPM är de beräknat att de trummorna skall klara att varvas som max? Något specat om de någonstans?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

9000rpm är max och lite drygt 2000hk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej en liten uppdaterig är att vi byggt ett 3.5 tums dyno avgasrör med dubbla svenska Apple racing products "Big Apple 3½" ljuddämpare i helgen och genomförigen genom väggen.

mer info http://www.nitroz.se/apple/

blir kul att höra hur mycket det kommer låta, ska bygga en ljuddänpare till utanför om det behövs då snön smälter.
Rutan
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av Rutan »

Sweet med motor bromsbänk :thumbright:

Har letat efter någon som har apple ljuddämpare :)
Tackar :thumbright:
Och lycka till med brombänken :)

Mvh/
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Any update on the bench?

Jens; what was the price tag for the brake, and controller, etc. that you had to buy for this project?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska uppdatera snart då vi har hunnit en del facktiska men jag har ingen dator (eric w har en på gång efter semestern)

priset på grejorna har jag förträngt :hihi: men lite grovt sett så kosta turbinen och lagerbockar och hävarmen ca 60000skr men sen tillkommer massor med andra grejor och vi satsar på att komma under 120000kr i första etappen men sen ska det byggas en separat byggnad med avanseras ventilation mm då drar det iväg en bit till :(

B20 ska snart lågtrycks bromsas men det är väldigt dåligt med garage tid just nu, men jag ska ta nå ricktiga natt pass framöver så det blir uppstart snart.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Ska bli kul o se! :thumbright:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

120k, kan man inte köpa en färdig bänk för någonstans runt de pengarna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:120k, kan man inte köpa en färdig bänk för någonstans runt de pengarna?
en ny komplett sån bänk som vi bygger kostar ca 45000$ och då ingår inte lokalen och många små grejor ändå :wink:

men du kan hitta en -80 tals superflow hyfsat komplett för 120000skr i usa men de klarar inte vridmomenten som jag behöver i framtiden (turbo v8 )
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

reglering

Inlägg av nkro »

Hej

Ingen specialist på bänkar men reglering kan jag en del om.

Tidigare har nog en stor tre vägs ventil varit standarden.

Men det kanske går lika bra att reglera pumpen.

Sen förstod jag inte pdf:en på regleringen.
Är det ne pumpstyrning för en given effekt. DVS ingen reglering.
Pumpen beter sig lika för varje svep.

Vad är viktigast att reglera. Temperaturn på returen till turbinen ?
Då är väll en 3 vägs ventil med reglering på returen bäst.

Pumpen kan öka flödet om man vet att större effekter ska bromsas.

Jag skulle inte kört PID utan bara PI. Är det bara temeon som ska regleras kanske en varmvatten regulator med stor ventil snabb givare och ställdon kan användes.

Ska det vara mer avancerat är det nog PLC som gäller.

Styrning av pumpen sker ju med frekvensaren. En mer avancerad kan styras på alla möjliga sätt. 0 - 10. violt, 4 -20 ma, eller programerade kurvor, öka /minska.

Jag kanske har ngt liggandes från fastighets styr. Äldre enklare grejer.

Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sikko skrev:Vad är det för pump ni behöver vilken sort? Jag har många olika pumpar ligger vissa nya endel begade och renoverade.

Flöde tryckhöjd??? Placering??
tack men vi har pump redan (650L/min vid 7bar)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Reglering

Inlägg av nkro »

Kollade precis på svarta masken filmen från ultramotors.

Det var som jag kom ihåg. Ngn form av gammal TA reglering med en Rött ställdon på en 3 vägs ventil.

Troligtvis håller den returtempen.

Sen visade han mig ngn form av servo motor som hade koll på varvtalet.
Kom inte ihåg vad den var till.

Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kopierar mattias inlägg med bilder från garage tråden hit.......

vatten och pumpar är nu provkört och motorn startad utan mellan axel och nu i veckan ska det snyggas till lite detaljer sen ska det köras lite test på hur turbinen jobbar.

jag återkommer med info då det börjar testas med motor.

mvh jens






Motorn är i stort sett redo för start imorrn, ikväll testades vatten-flödet i bänken först
Bild


En KL-wastegate går att använda till många saker, här reglerar den vattentrycket till bänken
Bild


"Conny kompa" tar skydd ifall vattentrycket skulle skena när det skruvades på KL-wastegaten ;)
(OBS! Pumpen tömmer hela tanken på drygt 1 och en halv minut!)
Bild


Men det gick bra, här är returflödet ur turbinerna
Bild


Alla hämtar lite inspiration med en folköl efter ett lyckat test av pump-systemet i bänken
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressant, men jag funderar på varför du har ett gasspjäll på intercoolern :)
Skriv svar