Moggah's TurboTouring! (Film sida 2)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Moggah's TurboTouring! (Film sida 2)

Inlägg av Moggemx »

Jaha, Då har man dragit på sig en bil till! :doh:

Den här gången blev det en mer "färdig" bil som man kan utveckla rullande :thumbright:
Det hela handlar alltså om en BMW 1602 Touring -72 med lite mindre modifikationer !

Här har vi den nuvarande setupen!
*M50B25 Icke Vanos motor
*Autronic SM4 sprut
*VAG spolar
*ARP-bultad topp
*omsvetsat 328 grenrör som är uppochner vänt
*Flowpreppad Schwitcher S200 Turbo (52mm IN/65mm UT)
*Ca.20L Fuelcell i bagaget
*Dubbla Walbro 255 Lph in-line pumpar
*1680cc spridare
*E85 Drift
*Griffin Alu kylare
*5-vxl ZF-låda
*Bakaxel klump från en 2002 (om det nu är nån skillnad ?)

I övrigt orginal chassie :roll: Så den är lite smått livsfarlig att köra med som det är nu!
Dock så verkar chassiereaktionen vara mycket bra för dragracing, då den sätter sig VÄLDIGT bra ! :P

Går dock inte att svänga med i fart eller sladda på ett kontrollerat sätt då inner bakhjulet verkar trivas i luften då :roll: :thumbdown:

Är Ganska rensad i övrigt, Inredningen består av en glasfiber förar stol (svinigt oskön), orginal baksäte och passagerar stol samt en instrumentpanel!

Biler från när vi hämtade den!
Bild

Bild

Är Mappad (Dock bara på fullgas) och bromsad på PPF,
359.7 Hk på hjulen vid 0.8bar och 6000Rpm! (laddar numera 1.1bar och varvar 6800rpm:twisted: Borde väl kanske börja nosa på 400hk då?) :)
Bild


Det jag i nuläget har tänkt fixa på den är:
*Dra elsystemet lite bättre
*Fixa hårdare bussningar till hela chassiet
*Montera Krängningshämmare
*Hårdare fjädrar och bättre dämpare
*Montera i lite mätare, det enda jag har nu är en Biltema Vattentemp mätare som visar åt skogen fel! Har beställt en Autometer V-tempmätare iaf! Blir ev. Laddtryck, oljetryck, Varvräknare samt Kanske Hastighetsmätare om man nångång får överflöd med pengar :roll:

*Sätta in några bekvämare stolar, Har på G ett par Recarostolar 8)
*Montera tillbaka lite bekvämligheter som kupefläkt och Vindrutetorkare!
*Försöka förstå mig på detta sprut och mappa den lite bättre på tomgång och för lite bättre cruisingegenskaper som är värdelösa nu :?
När du ligger och glider så hamnar den lixom i motorbromsläge--> Drar --> motorbromsar, så det blir väldigt ryckigt!
Kanske bara är nån sorts Fuelcut under ett visst TPS värde?

Har redan hunnit bygga ett nytt avgassystem som går dit bak med 2 Ljuddämpare istället för "Vrålröret" i framskärmen :wink:
Måste koppla in WG:n också dit då den ännu andas ut genom framskärmen!

Färskare bilder kommer! 8) Även film förhpnningsvis!
Senast redigerad av Moggemx den lör aug 22, 2009 11:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

Hej kul att det vart en tråd på touringen.
Den ska följas med spänning.
Det där med cruisingegenskaperna kanske avhjälps
om du kollar och nollar tps:en.
Den blir nog bra mycket säkrare med lite finare chassiegrejjer :hihi:
Kör hårt nu och fortsätt uppdatera.

mvh
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Tjenare! 8) Självklart att man måste ha en projekttråd ju :wink:

Har beställt en Manual på svenska till sprutet så man kanske kan börja fippla med sprutet lite :) Har varit inne och fingrat lite men inte förstått logiken i programmet ännu :roll: Hehe, men det kommer väl !
Ska prova att nolla den! :thumbright: Kom nu på att när den står på tomgång och man kollar på TPS % i datorn så vandrar den lite mellan typ 2.8 -3.2 % kan det ha nått med det att göra måntro?

En fråga till dig som byggt bilen, Har du haft nått specialknep för att lufta ur kylsystemet? Har hållit på i flera timmar med luftning, och så fort man börjar köra lite hårdare så började den trycka ur sig Kylvatten :? Håll på att bli gråhårig så igår tömde jag systemet och kastade ut Termostaten!
Sen fyllde jag sakta upp systemet genom expantionskärlet med övre slangen till kylaren lös så luften kunde komma ut där!

Efter det har den funkat bra hittils iaf! 8) Men ifall man vill ha tillbaka termostaten nångång så hade det vart bra med nåt tips iaf :P Hehe

Edit: Kom nu på att bättre bromsar också står högt upp på att göra listan, Får knappt stopp på bilen nu och går inte att bromsa fast :roll: ( fast det kan ju bero på vikten också?)
Har en 528 E28 ståendes också som ev. kommer att få donera lite bakvagnsprylar! + på köpet få 5 bult och skivor bak 8)
Bur vore inte heller dumt :wink: !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

Hej ja tps:en ska stå på noll på tomgången,eller ialf när spjället e stängt så att säja.
Jag tror faktiskt att du ska skaffa en sån där rejstermometer från ppf,den gamla tror jag inte va riktigt kry,ialf va den riktigt seg o öpnna tyckte jag.
Och bra att du beställt en manual,jag hade själv tyvärr ingen o skicka med.

mvh
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Ska inte TPS:en stå på 0 när du har skruvat ut tomgångsskruven helt? D.v.s Helt stängt?
För man har ju en viss % öppning på Tomgång? Iofs så känns 3% öppning lite väl mycket kanske för tomgång isåfall :? Ska prova kalibrera på olika sätt !

Jaha, har dom såna prylar på PPF? 8) Blir en beställning snart då!
Men kanske kör resten av denna sommaren utan då den ändå verkar komma upp i temp när man kör, sjunker dock endel när man finglider, Men vafan :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Kul med ännu en bmw projekttråd, det kan aldrig bli för många turbotouringar :thumbright:
Det här måste följas.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Finns inte mycket roligare än små bilar med för stora motorer. Dom får sån härlig väghållning ;)

Finns föresten en film på den när Palten testkör lite olika frilägen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=2qtDOySp ... rofilepage
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Hehe, är ju inte en allt för vanlig bilmodell idag, Så många blickar får man ju även när man bara glider :) Ännu fler Mycket förvånade blickar när man drar från en korsning och växlar upp till 4:an 5:an och burnar så långt man törs hålla gasen i botten :hihi: :hihi: Hehe

ROLIGT med liten bil och stor motor? :shock: Fan man är ju livrädd efter varje provtur :)

Tack för länken till filmen :thumbright: Det var väldigt kul att se :D

Kom just från garaget, Har micklat ihop en ny gaspedal då den orginala behagade att lossna ibland och kila fast sig på nå vis med gashäng som resultat :? Men nu är det fixat!

Verkar fortfarande vara luft i kylsystemet, när man pressar den en bit så tempen kommer upp till typ 85-90 nånting (vet inte säkert då SKIT biltema mätaren visar ungefär 60 grader när det egentligen är ca.90grader) Så trycker den ur sig lite vatten, dock mycket mindre än förut!
När man glider så ligger tempen på kanske 70grader då är det inga problem. . .

Undra om det kan vara fel på locket på exp. kärlet (e34), Ser ut som att det fattas nå bitar i botten på korke där o-ringar o.s.v sitter. . .

Har som för mig att dessa motorer arbetar med ett visst övertryck i kylsystemet? Stämmer det?

Ska prova att låna korken från en annan bil nu 8)

Ska ladda upp lite bilder kommer nog om ett tag !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Aha, då va de er jag såg i stan för nån vecka eller 2 sen när ni passerade. Tycker ja känner igen dragbilen och hela ekipaget. Var de middagsstopp i Umeå månne? De va iaf runt middagstid! ;)

Fränt projekt iaf! :thumbright:
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Ang. kylar locket så kan det nog vara fel på det ja,

Alla bilar jobbar väll egentligen med ett visst övertryck för att få en högre kokpunkt på vattnet.

Så mer övertryck ju mer värme behövs för att vattnet ska koka,

MVH ANdreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jo då har du nog sett rätt! :wink: Var nog på torsdag förra veckan vi var där! Irrade runt inne i stan för att hitta en pizzeria vi blivit rekommenderade till, Var lite vilsna och hamnade tillbaka på samma ställen hela tiden :roll: haha

Ska prova byta locket och se om problemet är kvar! :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jahapp, Då har man en pissande kylare också :thumbdown:
Upptäckte idag att det fattades vatten i systemet, så jag fyllde på och åkte och körde en sväng, och när jag stannade så såg jag att det pissade nånstans ifrån kylaren :( Verkar vara nånstans mitt i cellerna!

Ska nog vara och slita lös den och tillverka nån provtrycksutrustning och förhoppningsvis lämna iväg den på lödning/svetsning i morgon!

Var och vägde bilen idag! resultatet blev 1100kg med mig (ca.80kg) och ca. 25-30l bränsle i bilen! :P

Här kommer några av dom utlovade bilderna!

En tillfällig Ljuddämparlösning :hihi:
Bild

Bild

Turbon !
Bild

Avgasbygget!
Bild

Bild

Bild

Den nya gaspedalen, Dimensionerad för tung högerfot :wink:
Bild

Monterade på frontspoilern också! Vart bra mycket finare! :)
Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har lokaliserat Vattenläckan nu! Kylfläkten har legat i kläm mellan kylaren och intercoolern, och har då pressat in en liten axelstump i centrum på fläkten i en cell och käkat hål!

Ser ut att vara hyfsat enkelt att repa iaf! :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
bmw-02
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre sep 22, 2006 8:06 am
Ort: kiruna

Grymmt!

Inlägg av bmw-02 »

F*n Vilket monsteråk!!

Hade velat titta närmare på denna .... :thumbright:
Bmw 1600-2-1974
Bmw 1600-2-1969
Bmw 1600-2-1972 reserv bil (papper säljes)
Bmw 525i-1992 (såld)
Bmw 325i-1993 Cupè(till salu)
Volvo 142-1970
Golf Gtd-1983
Vw 1303s-1975(till salu)
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Bara att komma och kika nångång! :wink: Lär ju synas i kiruna också så! :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar