Tre dagar kvar på en fyra veckor lång semester kliver man ur mjärden och dammar av verktygslådan. Var ju ett jobbigt oljeläckage som satte stopp för ambitionen ock lusten sist. Gick ju att köra bilen men när man inte visste hur illa det var så vågade man inte ladda på heller. Rann ju en liten piss-stråle från framvagnsbalken men att se vart det kom ifrån var i stort sett omöjligt. Dom mytomspunna oljetrycksslangarna var ju av hydrauliktyp nu så de var ju skottsäkra.
Titt-Olle hittade inget trots gasande:

Körde in bilen igen och hissade upp den lite, observera, den första burn out-bilden

Mitt i meckandet kom filmregissören från första filmen och hälsade på, känns skönt att veta att i hans fall ser avkomman både bättre och slugare ut!

Men åter till bil-helvetet, när jag låg med skallen under en morrande tolva med remskivor och remmar slickande kalufsen såg jag faktiskt att oljan verkade komma från undersidan på oljefilterhållaren. Hydraulslangarna var torra och fina dock.
Plockade bort en hel del slangar och rör och tömde filterhållaren på filter samt olja. Tog loss de fina slangarna, -ojsan! en oring var visst skadad, oljan hade troligen tryckt sej ut dör och runnit ut längs balken och ner på framvagnen.
Men kunde det verkligen vara så enkelt? -Nej det kunde det ju inte

Ett mycket manligt och tillika oprofessionellt trycktest senare visade det sej att en av pressningarna på hydraulikslangen var dåligt gjord.

Borde vara lätt att hitta kan ni kanske tycka, men dom här kopplingarna går inte att se med motorn i körbart skick, man måste riva bort en massa junk och göra motorn okörbar innan man ens kan se dom. Att slangarna sen var torra vilseledde ju ytterligare....
Vart krismöte:

Jag vill, lova att jag mycket snart återkommer med en vettigare uppdatering, men det ska jag kanske inte göra, -vis av erfarenhet...