Bygga hastighetsmätare av varvräknare?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bygga hastighetsmätare av varvräknare?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Är i behov av hastighetsmätare på bilen till besiktningen.

Jag har Volvobakaxel med 96 tänders ABS hjul. Om jag förstår det rätt så producerar givaren i bakaxeln en sinussignal och inte en fyrkantspuls.

Jag har inte lyckats hitta en eftermarknadshastighetsmätare som verkar gå att koppla in direkt mot den givaren (men om det finns upplys mig!)
Så nu till lite olika alternativ, är på jakt efter tips och råd om vad som är genomförbart / bra eller dåligt / billigt eller dyrt

1. Hitta en eftermarknads h-mätare som klarar av att kopplas direkt mot 96 tänders hjul.

2. Bygga / köpa en pulsomvandlare (finns det att köpa och var?) och sen köpa en eftermarknads h-mätare.

3. Bygga om en varvräknare (som bör klara av pulsmängden?) och, om det behövs, bygga / köpa en signalkomverterare så att det funkar. Shmitt-trigger har nån sagt?

4. Hitta en laser / radar pistol i billigare utförande (i KM/H) utförande och göra som den här killen.
http://www.instructables.com/id/NonTrad ... ebuilt-Ca/

5. Valfri kombination av ovanstående :)

Jag är inte intresserad av någon lösning som innebär cykeldator eller GPS.
Men nästan allt annat är intresseant.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Denna kanske funkar?

http://www.summitracing.com/parts/ATM-4489-M/

Bild

bruksanvisning:
http://www.autometer.com/productPDF/1140.pdf
Speedometer Senders
The speedometer is designed to operate with an electrical speed sender. The speed sender signal range must be between 500 and 400,000
pulses/mile (310 and 248,500 pulses/km). Any speed sender or electronic module that meets the following two conditions can be used:
1. Pulse rate generated is proportional to vehicle speed.
2. Output voltage within the ranges listed below:
• 4 to 16V (Hall effect sender, 3-wire)
• 4 to 120V peak to peak into a 10K ohm load (Sine wave generator, 2-wire)
• 5V Square wave (TTL)
Recommended – Auto Meter Hall effect sender, 3-wire 16 pulses/revolution.
5291 Standard 7/8 – 18 thread
5292 Ford, plug in
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

:headbang:

yes! den funkar ju perfekt! inga ursäkter för mitt dåliga summit-sökande, jag och den sidan kommer inte riktigt överens. ska kolla upp med min släkting over-there om han kan ta med en över eller ev skicka en.

bara av ren nyfikenhet är jag ändå intresserad av eventuella möjligheter av varvräknarombyggnation, då det känns som att det borde gå?
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En elektrisk hastighetsmätare och en varvräknare funkar ju i princip på samma sätt. Båda mäter en elektrisk frekvens och flyttar en mätarnål.

Du har ju ungefär 50 tänder per meter.
100 km/h är 36m/s vilket ger 1800 pulser per sekund.

En encylindrig 4-taktare som varvar 3600 varv ger också 1800 pulser per sekund så det borde gå att hitta en varvräknare med lämpligt frekvensområde.

Skalan på mätaren måste naturligtvis ritas om.

Men du har fortfarande kvar samma problem att ingången på mätaren måste matcha den signal som givaren producerar.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

yup, det var exakt så mina ideér såg ut!

med någon form av elektronik mellan givare och varvräknare som multiplicerar frekvensen med 2 skulle en "vanlig" varvräknare (0-10k) räcka till ~270 km/h som hastighetsmätare. är det möjligt att löda ihop den elektroniken av en glad amatör till en ringa kostnad? vad behöver man isf för komponenter?

fortfarande nyfiken då jag ägnat en he del funderande och surfande kring detta, men inte riktigt hittat nåt konkret svar.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

För att modifiera signalen från givaren behöver du omvandla signalen till fyrkantvåg. Du använder lämligen en "schmitt trigger".

http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger

Att sedan halvera frekvensen är ganska enkelt. Att dubbla den går också men är lite svårare. Det du behöver göra då är att generera en kort puls för varje flank på fyrkantvågen.

http://www.seekic.com/forum/22_Circuit_ ... UBLER.html
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

tjena Joby

Inlägg av calle Bengtsson »

Jaa dig skulle man behöva låna :) du kan det där med elektronik!!

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Nu är den beställd.

Joby: Det där verkar ju inte helt omöjligt att knåpa ihop.
Köra oscilloskåpet på givaren för att se vad man får för typ av sinusvåg.

Anpassa schmitttriggerns motstånd förhållande för att få rätt hysteresis. vad är lämpliga motståndsvärden att utgå ifrån 100 ohm 1kohm 1mohm? jag tolkar det som att det är förhållandet som är viktigt för funktionen.

Bygga en frekvensdubblare, ic-kretsen ska väl då matas med 5V, vilket kräver några fler komponenter? om jag tolkar den här specen rätt.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... _CNV_2.pdf
The width of the output pulses is determined by the time constant of the RC network,and the maximum input frequency cannot exceed 1/2RC
Detta är jag inte helt med på, jag förstår att det är motståndet och kondingen som styr pulsvidden på den "nya" pulserna men hur räknar jag fram rimliga värden?
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, det är förhållandet mellan motstånden som bestämmer hysteresen.
Lämpliga värden ... inte för lågt motstånd för det ökar strömmen i kretsen. Inte för högt motstånd för då blir kretsen känslig för störningar.

1 kohm till 100 kohm är ofta lämpligt område att hålla sig inom.

Runt kretsarna som gör 'nytta' behövs helt rätt mer elektronoik för att ge rätt förutsättningar. Om kretsen kräver 5V matning så behövs elektronik för det. Eftesom det finns 12V är det inte svårt.

Annat som kan behövas är filter på in och utsignal. Om givaren ger en växelpänning relativt jord kanske signalen behöver lyftas för att undvika negativa spänningar. Signalemn kan även behöva spänningsbegränsas för att skydda komparatorn i schmitt triggern.

Efter frekvensdubblaren har pulserna en fast längd som bestäms av ett motstånd (R) och en kondensator (C). Pulsen genereras medan kondensatorn laddas till ett tröskelvärde. Med ett större motstånd tar det längde tid att ladda kondensatorn. Med en större kondensator tar det också längre tid för den att ladda upp.

1kohm = 1000 ohm.
100nF = 0.0000001.

1000 * 0.0000001 = 0.0001 = 0.1mS

Med en pulslängd på 0.1mS blir maximala frekvensen ungefär 5000 Hz
Jonas Bylund
Bild
lovepow
För mycket laddtryck

Inlägg av lovepow »

varför inte ta en original mätarenhet? borde gå att lösa på ngt sätt eller?
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Acewell funkar ju annars med. Billigare än Autometer dyrare än varvräknare.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

lovepow: det är en möjlighet, jag har kikat en hel del på elscheman och min slutsats är att jag behöver leta rätt på ABS-elektroniken och koppla in den då sensorn i bakaxeln verkar vara seriekopplad med ABS styrenheten. där finns en hel del oklarhetet kring vad som krävs för att ABS-datorn ska funka, +12V, jord och sensor? och då har jag ändå ett fult volvoinstrument som jag inte riktigt vet hur jag ska fästa på instrumentbrädan.

lappen: Acewell såg intressant ut, om jag inte redan hade nästan alla andra funktioner i min instrumentbräda skulle det ju vara riktigt intressant. däremot hittade jag inte någon info om vilket impulsområde de klarade av.

om allt går som det ska så landar min autometer idag :)
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Kan inte svara på det heller.
Vet bara att den funkar som en cykeldator gör, dvs en givare som läser varje varv en magnet snurrar förbi och sedan får man lägga in diameter på hjul i datorn.

Jag är ju i behov av vissa av de övriga funktionerna (tankmätare bl a) så därför la jag de extra slantarna upp från en cykeldator.
Om man sedan kopplar in det, ja det är väl en senare fråga.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

lappen: jag ville undvika hjulmonterade givare när jag har en tillförlitligt monterad givare i bakaxeln redan. känns dumt att inte utnyttja den.
däremot så är det ju helt klart en prisvärd lösning med tanke på att man får "allt" man behöver.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Jag tänkte ju montera min på kardanen eller i en bromsskiva fram.
Får se vad det slutar med... :D
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Skriv svar