MSD 6A vs Vems

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

MSD 6A vs Vems

Inlägg av polarbear »

Har letat men inte hittat vad jag söker efter.

Jag har uppgraderat tändningen på min Bmw från en enkel MSD 8245 till ett MSD 6A med Blaster 2 spole.
Hur ska jag ställa in Vemset för detta nu?
Jag antar att jag inte kan köra med samma inställningar som 8245:an?

Vad ska jag ha för dwelltid?

Tack på förhand
Mvh
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

kolla här : http://www.msdignition.com/uploadedFile ... ctions.pdf
Skrolla ner en bil har du kopplingssheman :thumbright:

Du kan köra med 2ms på dwellen det funkar.
Sedan är jag lite osäker på inkopplingen men tycks minnas att det var den vita som skulle till vems boxen till ett av tändstegen,
sedan är ju inställningarna samma som att köra vanlig fördelare samt orginal tändspole.


Någon får rätta mig om det är fel.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Inlägg av polarbear »

Tack

Själva MSD boxen är inkopplad utan det var just det hur jag ska ställa in Vems:et som var den stora frågan.
Jag kommer fasiken inte ihåg.. :doh:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Evert skrev: sedan är ju inställningarna samma som att köra vanlig fördelare samt orginal tändspole.
Exakt.

Du ska inte behöva ändra något förutom dwell-tiderna..
Uppifrån och ner för ignition settings :
"00 only", Dummy, disabled, disabled, 2.0, 0.0.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Inlägg av polarbear »

Ok, tack
Jag provar så.

Den spole som jag satt förut hade inbyggt tändsteg (MSD 8245) så jag vet att Emil lödde bort något (tändsteg?) i boxen för att få spolen att INTE slå.
Den slog nämligen hela tiden så fort man vred på tändningen.

Kanske får byta till en annan tändutgång på boxen?
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Ja det går bra, bara det sitter ett tändsteg där.
Sedan ändrar du bara i Ignitions output vilken pin/tändutgång du satt den på :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Inlägg av polarbear »

Tack för hjälpen!

Det funkade skitbra, inga problems alls!

Nu går bilen som en raket igen och den såldes ikväll också
Skriv svar