Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Ett tips: Gå INTE ut i garaget och skruva om du redan är på dåligt humör...... En skitdag för mig idag och mitt försök att rädda styrningen ( dubbelvajer ) var inte så enkelt. ALLT sitter fastrostat eller fastärjat. VARFÖR inte smörja upp vajern innan man ställer undan eller VARFÖR inta använda rostfria skruvar på en båt???
Bild
Såhär ser det ut på hela båten. Rostigt och äckligt. och valet av spårskruv?????Nu har jag lossat styrningen efter mkt slit och skall försöka få rostolja att rinna igenom den när jag hängt upp den i taket. Hopp hoppas, för vajrarna finns inte att köpa längre och en modern race-styrning kostar ca 10 000kr.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Här är turbomotor nr två jag köpt:
Bild
Denna är byggd av TEGE motor med Carillostakar samt customkolvar. Det sitter en topp med större ventiler och grövre kanaler mot mitt eget bygge. Även kamaxeln är snäppet vassare. Motorn hade tidigare förgasare och har fungerat både i katamaran och enskrovsbåt.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

jag står inför ett val. Det gäller kylningen av laddluften.

alternativ 1. Vattenkyld IC. Detta är effektivt och tar liten plats=lätt att placera i båten. Men den väger mer med vatten samt slangar mm. dessutom vette faan hur hållbarheten är med saltvattnet som hamnar i kylelementet??
Bild
såhär ser den vattenkylda ICn ut.

Alternativ2: Luftkyld IC. väldigt enkel och driftsäker. lägre vikt. Problemet är placeringen där det skall finnas god lufttillförsel men även se vettigt ut på båten.
Bild
såhär ser den luftkylda ICn ut
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Blir så FRUKTANSVÄRT tött!!!!!! Jag hgar smörjt, lirkat, smört och dragit, smörjt och bankat på den FÖRBANNADE styrvajern i hopp att få den att släppa och på så vis slippa köpa även en ny styrning. Men förgäves Den tjuriga SATAN var omöjlig att få ut!!!! Inte så konstigt att den satt rejält när det ser ut såhät inuti:
Bild
13 års förvarande utomhus gjorde den omöjlig att rädda, tyvärr. Bara hoppas att ngn firma har en dubbelvajer annars vette faan Enkel teleflex känns sådär.....

Man blir less då man jävlats flera timmar med skiten och ändå vinner den tjuriga satan och man får lika förbannat köpa nytt!!!!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det här ser allvarligt ut :(

Hoppas att problemen skingrar sig och att du kommer vinnande ur striden !

Är det inte värt att prova den vattenkylda intercoolern ?
Eftersom placeringen blir mer fri kanske den ökade vikten inte blir så stor ?
Den luftkylda kräver väl längre och delvis sämre (Sämre flöde,längre och tyngre) tryckrör ?

Men jag är ju landkrabba så det enda jag fattar på riktigt är att fastrostade saker ÄR SKIT :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Daniel 635: citerar "fastrostade saker ÄR SKIT". Du har så rätt min vän :wink:

Tror faktiskt jag ger den vattenkylda IC´n en chans pga dess smidighet att placera. En del båtåkare har goda erfarenheter av dessa så jag testar. 18-20 gradigt vatten är ett grymt kylmedel :thumbright:

//F.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Om du bestämmer dig för att inte använda den vattenkylda intercoolern, är jag spekulant på den. Eller vet du var man kan hitta en liknande.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag röstar också på vattenkyld intercooler, det känns bra när tillgången på kylmediat är så fin. :)
Och helt klart inte dumt att du kan slippa fundera på luftflödet genom en luft-luft intercooler, det kräver mycket plats.

Eftersom det ändå är en del service med båten efter körning, så kan du väl spola genom lite färskvatten i systemet för att förhindra att det ligger kvar lite saltvatten och bidrar till korrosion.
Det går inte att använda zink-anoder på väl uttänkta ställen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Har slitit med styrningen till båten men det slutade med katastrof=fastrostad och trasig.

Lägger ner den för ett tag och fokuserar på annat.

Kapade lite 4-kantsjärn till långa och korta bitar:
Bild

Borrade hål i dessa och svetsade ihop dem:
Bild

Vips så har jag sex likadana..... vadå????? Kan säga att detta är början på nästa projekt, hehe.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Antar att du inte vet vilken legering intercoolern är gjord i?

Finns alu legeringar som trivs rätt bra i saltvatten! :thumbright:

Mvh Ante
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

jaha då var det dags då :) Imorgon bär det iväg till Stockholm för en riktig båthelg. Det bästa är att resan innefattar även "the new thing".

Senaste veckan har det fixats grejer för att planen med "the new thing", dvs mitt nya projekt, skall kunna genomöras. Det kommer bli ett visst spektakel på Söndag när "händer". Utförlig historia och bilder kring detta kommer på söndag kväll eller måndag.

På lördag är det även race i dyvik, tyvärr en del avhopp i min klass men håller tummarna att de som kör tar sig i mål.

Nu skall jag sluta tänka på nya projektet och somna in ( försöka iaf, man är som en 4 åring på julafton, hihi ).

//Freddan
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Här är början till nya projektet:
Bild

Den lilla vagnen lastat med brädor och sedan lastades den lilla på släpvagnen och vi for till sthlm:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Sedan kom denna färjan:
Bild

lite närmre, mitt objekt var lastat ombord:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Nu är det nära:
Bild

Åsså var färjan iland och lossning av Lustcatt 22 kunde börja:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Smidigt med kran på färjan. Lustcatten upp i det blå:
Bild

Lite skärrad, men stropparna satt kvar som tur var:
Bild
Skriv svar