nkro skrev:Hallå
Varför inte snika ihop en motor för att se potentialen.
Samt lösa evetuellea problem.
Stumma tryckare, ventilfjädrar, slipade kammar, grenrör, insug, lättat svänghjul. Bör ge en motor som går att varva 8500. med 190, 200 hästar.
Niklas
Jag har redan en "gammal" oanvänd enemportad rallytopp med mektryckare, dubbla ventilfjädrar, 42/37 ventiler, enem P2 kam (302 graders dur.) samt carillostakar med gamla högkomps kolvar ur en annan rallymotor och lite annat småplock, ett 4-2-1 extraktor kom idag, weberinsug ligger nånstans för 45or också så en sån motor är redan på väg

Den hoppas jag ska ge 180-200hk ur 2 liter vid 8000 varv. De som saknas är spjällhus+sprut eller webrar samt en vipparmsbrygga/förstärkning, lite lager, balansering av vev, koppling och lättat svänghjul förståss
Att bygga en riktig highrev maskin eller ett effektmonster var väl mer tänkt som en framtids grej som kanske kommer igång först om flera år! Dock om man ska satsa på en 16v topp så kan de vara läge att hålla ögonen öppna redan nu

Skadar ju inte att ha alla delar i garaget, då är de bara bearbetningen som ska göras sen!
Har kikat runt lite och då planen var att köra torrsump och just att få ut oljan verkar vara de största bekymret då 6an inte är byggd som 4+2 utan 1+4+1 jämfört med den 4 cylindriga CIH'n ska de nog lösa sig! En flerstegspump kan man suga direkt ur toppen med ju! (oljekanalerna hamnar annars mellan 3e och 4e cylindern mot mellan 2a och 3e som på en 4cyl) Så hittar man en topp får man väl se...

Ett bakstycke går köpa löst på risse om de är nått special med de för att kammarna ska ha nån form av stöd eller liknande, annars bör de gå tillverka själv med! Vad som blir av och inte kan ju dock bara framtiden svara på!