Potential i denna topp?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Få den att varva 10k är väl inget problem, att det inte är någon större vits på en gatmotor är ju en annan femma :)

16v topp är ju bättre än en 8v i 99% av fallen, dock är ju frågan om det är värt pengarna att bygga om. Enklast är naturligtvis att köpa från Risse.

280hk i en 2.2+ liters är väl ingen omöjlighet med 16v topp, men då blir den ju allt annat än snäll att köra på gata med.

Ljudmässigt är högvarvig 16v riktigt nice, men dyrt ljud :)

400 toppen och kortad 6:a topp går inte att jämföra, 400toppen är typ en volvo evo topp fast 16v med ALLT special som nållagrade kammar osv
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

super7 skrev:
Cassius skrev:Effektmål och register: Får man drömma så 150hk per liter kanske :)
Då får du drömma länge... :wink:
Är inte poängen med en dröm att den ska vara svår att uppnå? ;) Är de för lätt är de ju ingen sport! ;)
The skrev:16v topp är ju bättre än en 8v i 99% av fallen, dock är ju frågan om det är värt pengarna att bygga om. Enklast är naturligtvis att köpa från Risse.

280hk i en 2.2+ liters är väl ingen omöjlighet med 16v topp, men då blir den ju allt annat än snäll att köra på gata med.

Ljudmässigt är högvarvig 16v riktigt nice, men dyrt ljud :)
De är ju just hur stor skillnad det kan göra jag funderar över.... Låt oss säga att du når 230hk med en 2 liters 8v, vad når du då med en 16v? En nästan omöjlig fråga att svara på men är de bara säg 15hk vet jag inte om de känns så värt... är de däremot säg 30-40hk är de ju en helt annan sak! De är ju inte bara toppen som kostar, allt annat kostar ju dubbelt också! Ventiler, kammar, ventilfjädrar osv osv...


Sen har jag ju en 2.4a också... klart de skulle gå sätta ihop en 2.65 liters motor med 16v topp, risse har ju en 2.4a med 321 rätt ur lådan så då bör ju 300 gränsen gå bräcka åtminstone ;) Som sagt drömma går ju ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Klart det går men du får nog räkna med ca 100k för det motorbygget
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

The skrev:Klart det går men du får nog räkna med ca 100k för det motorbygget
Allt kostar! ;) De var inte frågan om hur dyrt de skulle bli, slår du ut de på 10-15 år är de inte speciellt farligt! ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Sant förvisso, men risken är ju att man står där i slutänden med delar och maskinarbete utfört för massa tusen och aldrig blir klar. Den klassiska Keep It Simple Stupid gäller nog ;-) men visst vore det hållt med en 16v
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Ola T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons nov 24, 2004 2:43 pm

Inlägg av Ola T »

när jag va och hämtade min motor hos ultra motor så kom det in en kund som ville korta en sånn topp,,

vet dock inte om dom gjorde det sen,,
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

16 v topp

Inlägg av nkro »

Hallå

Varför inte snika ihop en motor för att se potentialen.
Samt lösa evetuellea problem.

Stumma tryckare, ventilfjädrar, slipade kammar, grenrör, insug, lättat svänghjul. Bör ge en motor som går att varva 8500. med 190, 200 hästar.

Niklas
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: 16 v topp

Inlägg av Cassius »

nkro skrev:Hallå

Varför inte snika ihop en motor för att se potentialen.
Samt lösa evetuellea problem.

Stumma tryckare, ventilfjädrar, slipade kammar, grenrör, insug, lättat svänghjul. Bör ge en motor som går att varva 8500. med 190, 200 hästar.

Niklas
Jag har redan en "gammal" oanvänd enemportad rallytopp med mektryckare, dubbla ventilfjädrar, 42/37 ventiler, enem P2 kam (302 graders dur.) samt carillostakar med gamla högkomps kolvar ur en annan rallymotor och lite annat småplock, ett 4-2-1 extraktor kom idag, weberinsug ligger nånstans för 45or också så en sån motor är redan på väg ;) Den hoppas jag ska ge 180-200hk ur 2 liter vid 8000 varv. De som saknas är spjällhus+sprut eller webrar samt en vipparmsbrygga/förstärkning, lite lager, balansering av vev, koppling och lättat svänghjul förståss ;)

Att bygga en riktig highrev maskin eller ett effektmonster var väl mer tänkt som en framtids grej som kanske kommer igång först om flera år! Dock om man ska satsa på en 16v topp så kan de vara läge att hålla ögonen öppna redan nu ;) Skadar ju inte att ha alla delar i garaget, då är de bara bearbetningen som ska göras sen!
Har kikat runt lite och då planen var att köra torrsump och just att få ut oljan verkar vara de största bekymret då 6an inte är byggd som 4+2 utan 1+4+1 jämfört med den 4 cylindriga CIH'n ska de nog lösa sig! En flerstegspump kan man suga direkt ur toppen med ju! (oljekanalerna hamnar annars mellan 3e och 4e cylindern mot mellan 2a och 3e som på en 4cyl) Så hittar man en topp får man väl se... :) Ett bakstycke går köpa löst på risse om de är nått special med de för att kammarna ska ha nån form av stöd eller liknande, annars bör de gå tillverka själv med! Vad som blir av och inte kan ju dock bara framtiden svara på!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
stalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: lör nov 01, 2008 6:41 pm
Ort: Bollnäs

Inlägg av stalle »

Ligger hemma och hostar&snuvar och har inget bättre för mig än
att kolla i gamla trådar :hihi:

Har själv drömt om att ha en 16v CIH sugmotor i Mantan, men undrar
om en massa jobb och en stor hög med stålar är värt besväret ?
Iaf. inte om det "bara" är effekt man är ute efter.....hittade denna
sida för ett tag sedan http://www.highspeedracing.se/OpelGrHKitcar.htm
och nog har dom fått ut rejält med kräm ur den motorn !

"Old CIH:s never die...they get stronger"

/S
Skriv svar