Bakaxel Cheva Van?

Modifieringar och tips
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Bakaxel Cheva Van?

Inlägg av Turbokoftan »

Någon som vet om denna lämpar sig till en personbil, hur pass tungdriven den är mot en låt säga volvo 1031:a som exempel?

Något att satsa på i ett fulbygge? =)

Hur mycket "klarar" en sån i effektväg?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om det är en med 8 hjulbultar så håller dom för allt. Tror kronhjulet är 11.5 tum, lite stadigare än dom pyttiga Ford 9-tum-axlarna.

Sedan finns det axlar med 6-bult och även 5-bult beroende på hur stadig vanen är.

Bild
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

G20 med 5-bult:
Bild

G20 med 6-bult:
Bild

G30 med 8-bult
Bild
Jonas Bylund
Bild
nord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 07, 2009 4:02 pm
Ort: Överhörnäs

Inlägg av nord »

Det är en G20 med 5-bult som sitter på den aktuella Vanen.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag tror inte det är någon fantastisk skillnad, varken i styrka eller tungdrivenhet, jämfört med en vanlig volvoaxel.
Jonas Bylund
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Tack för svar bra svar!

Betyder det att den håller för ungefär lika mycket som en vanlig volvo axel? Att man lika gärna kan använda en sån alltså?

Drivaxlar de måste väl vara mycket grövre (bättre?) på chevan, eller?
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

har för mig att vovlos drivaxlar är grövre än chevas..
Hörde om någon som stoppade volvo axlar i sin cheva axel..
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

G30 axlarna är betydligt mer tungdrivna än G20
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Blom142, nu när du säger det så känner jag igen att jag läst det, tror det faktiskt var här på sävar till och med.

Men tack för svar allihopa, jättebra.

Nova Jörgen, En liten fundering bara för en som inte kan något om jänkeaxlar.. 8,5tum och 10-bult, vad innebär det o vars ser man det på axeln?
Är det möjligt att det sitter en sån på en g20 van?

Detta är främst spekulationer från min sida då jag ev funderar på att bygga något snikbygge, har ev fått tag i en van som man kunde ta axel och en del av kardanet ifrån o kanske flytta över till en vanlig bil.. MEN, vet inte om det är bättre o bara satsa på en volvo axel direkt som är lätt o få tag i lite varstans.. Svetsdiff lär det bli hursomhelst, för bromsad diff lär de väl inte sitta i t.ex. g20:in?

Mvh
Cristofer
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

8.5tum är storleken på kronhjulet.

10-bult är antalet bultar på locket.

Bild
Jonas Bylund
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

I norgje så sejer dom som driver med chevy axlarna at 10-bult er antal bultar som höl kronhjulet. (allså man måste öpna för at se om det er en 10-bult axel)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Tack för bilden den var bra!

Mvh
Cristofer
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.

Mvh.
Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Turbokoftan skrev:
Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.

Mvh.
Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?

Mvh
Cristofer
Ja på dragracingtävlingar. Men där får du heller inte använda svetsdiff som du ska använda så det är nog inget du behöver bry dig om, Och eftersom det blir ett snikbygge så lär du knappast vara med i någon dragracetävlingar. På vanliga gatbilstävlingar så säger dom inget om det, står heller inget om det i EDPS-reglementet.
Chevelle SS -65
Skriv svar