Bakaxel Cheva Van?
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Bakaxel Cheva Van?
Någon som vet om denna lämpar sig till en personbil, hur pass tungdriven den är mot en låt säga volvo 1031:a som exempel?
Något att satsa på i ett fulbygge? =)
Hur mycket "klarar" en sån i effektväg?
Något att satsa på i ett fulbygge? =)
Hur mycket "klarar" en sån i effektväg?
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
G30 axlarna är betydligt mer tungdrivna än G20
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Blom142, nu när du säger det så känner jag igen att jag läst det, tror det faktiskt var här på sävar till och med.
Men tack för svar allihopa, jättebra.
Nova Jörgen, En liten fundering bara för en som inte kan något om jänkeaxlar.. 8,5tum och 10-bult, vad innebär det o vars ser man det på axeln?
Är det möjligt att det sitter en sån på en g20 van?
Detta är främst spekulationer från min sida då jag ev funderar på att bygga något snikbygge, har ev fått tag i en van som man kunde ta axel och en del av kardanet ifrån o kanske flytta över till en vanlig bil.. MEN, vet inte om det är bättre o bara satsa på en volvo axel direkt som är lätt o få tag i lite varstans.. Svetsdiff lär det bli hursomhelst, för bromsad diff lär de väl inte sitta i t.ex. g20:in?
Mvh
Cristofer
Men tack för svar allihopa, jättebra.
Nova Jörgen, En liten fundering bara för en som inte kan något om jänkeaxlar.. 8,5tum och 10-bult, vad innebär det o vars ser man det på axeln?
Är det möjligt att det sitter en sån på en g20 van?
Detta är främst spekulationer från min sida då jag ev funderar på att bygga något snikbygge, har ev fått tag i en van som man kunde ta axel och en del av kardanet ifrån o kanske flytta över till en vanlig bil.. MEN, vet inte om det är bättre o bara satsa på en volvo axel direkt som är lätt o få tag i lite varstans.. Svetsdiff lär det bli hursomhelst, för bromsad diff lär de väl inte sitta i t.ex. g20:in?
Mvh
Cristofer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Mvh
Cristofer
Ja på dragracingtävlingar. Men där får du heller inte använda svetsdiff som du ska använda så det är nog inget du behöver bry dig om, Och eftersom det blir ett snikbygge så lär du knappast vara med i någon dragracetävlingar. På vanliga gatbilstävlingar så säger dom inget om det, står heller inget om det i EDPS-reglementet.Turbokoftan skrev:Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Mvh
Cristofer
Chevelle SS -65