Modifiering av vanliga bränslespridare VETENSKAPLIGT TEST

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Modifiering av vanliga bränslespridare VETENSKAPLIGT TEST

Inlägg av Tommy Luhr »

Vet att en del klarar av att modifiera vanliga volvo spridare osv så att dom ger mer bränsle.
Det kan vara 4hålsspridare eller vanliga nålspridare..

Slaktade nyss en nålspridare och kan inte förstå hur dom bär sig åt för att få mer drag i dom..
Det går ju inte få ihop skiten efter man delat den :(

Vad gör man då för nått för att lyckas med det?
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons sep 09, 2009 3:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Finns en tråd på tpc av TB som skrev att han bara högg av tippen och dem flöda dubbelt så mycket efter det.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 0&t=227404

Frågan är ju hur sprutbilden blir efter det men det är ju billigt iaf.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

I nosen på spridaren är det en hål med en 'nål' i.
Aldeles ovanför nålen blir stiftet koniskt och tätar mot ett koniskt säte.
Det är hålet som avgör flödet, konan är bara ventil.
Men pyttesmå filar går det att fila upp hålet lite.

Bild

Bild

På denna typ av spridare är ytterhuset invikt där den smalnar av. I svarven går det att skära bort 'inviket' och då delar spridaren på sig.

Problemet är som sagt att få ihop den igen.
Limma är ju en möjlighet.
Senast redigerad av JoBy den ons sep 09, 2009 3:31 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

känns som om det blir sådär då...

det är ju en liten tulpan på spetsen som antagligen dimmar ut sprutbilden så den blir bredare och finare.
Vet inte om det gör så mycket.
Men kapar man den jäms med så när den är stängd så är spetsen jäms med och försvinner in så kan jag tro att det blir skillnad
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Tommy: De som grejar med sådant brukar gnista upp dem. Finns ju gnist maskiner med grym precision och som kan komma åt på krångliga ställen.

/Ante
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja men tvivlar på att dom kan gnista upp dom när spridaren sitter ihop.
Dom måste antagligen i en nålspridare, gnista upp sätet och byta nål..
Det gör man inte med torra ögan hemma i garaget med vinkelharryn ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Myt avlivnig:

Har en testrigg för att köra spridare, skall lägga ut en film sen på hur den funkar!

Några siffror som gäller under testet.
freq: 90%
Duty: 80%
Soppatryck: 3bar
Testmedium: vatten
Vanliga gula b230f spridare med nål

Har kört testen i 30 sek med fullt bränsletryck alla gånger.
Har alltid kört mot en std spridare som referens.
Det blev dåligt med ström mitt under pågående forskning så dom tre sista mätningarna har lite högre värden men jag har fortfarande referensvärdet med en std spridare.
std spridarna står sist i xxg/xxg

Så här blev det:
Första försöket: std spridarna flödar i gram 66g/66g
Andra försöket: utan plastkåpa 66g/66g
Tredje försöket: utan plastkåpa med bortslipad tulpan 62g/64g
Fjärde försöket: jämnat spetsen inne vid spridaren 52g/74g (nytt batteri)
Femte försöket: hemslipad spets på spridaren 40g/72g
sjätte försöket: spetsigare hemslipad, har svårt att hålla tätt 130g/72g
kom någon droppe bara

En sammanfattning:

Det hände absolut inget med spridarbild eller mängd vid andra försöket utan kåpa, Vid tredje slipade jag bort den delen på nålen som gör "spridningen" på strålen, spridarbilden belv fruktansvärt dålig.
Sen ju mer jag slipade på spetsen så blev det bara kasst.
Provade att polera emellanåt ifall ytan blev för grov men det hjälpte inte.
Det sista försöket blev det liv i den men den hade svårt att hålla tätt och såg skit ut.
Gjorde ett försök till att rädda den men slipade för mycket och spridaren slutade fungera helt.

Mitt resultat är att det inte blev nått vidare bra.
Skall se om det går att bygga om flerhålsspridare.

Tycker ni jag skall testa nått med nålspridaren? har en kvar att leka med.
Kom med förslag
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

schwitzer här på forumet har modifierat ( typ dubblat flödet ) och flödesmatchat 8st spridare till chevan hemma i garaget.
Samtliga fungerade bra med oförändrad 'sprutbild' efter ombyggnationen.

'Nålen' ska vara kvar för att rikta strålen. Den rörliga delen skall inte förändras alls.

Det är bara hålet längst fram som ska förstoras, inget annat skall ändras.
Jonas Bylund
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Ett rör flödar inte mer än vad det trängsta stället tillåter
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Inspirerad av detta har jag nu varit ute i garaget och experimenterat.
Jag använde an standard 740 turbo spridare (-357).
Problemet är att den där nålen täpper till en stor del av hålet även då spridaren är öppen.
Jag använde en tång och vred helt enkelt låss nålen, nålen lossnade längst in mot ventil-klumpen.
Testade med vattenslang och mcbatteri med laddare. Vattentrycket varierar mellan ca 2.5-3.5 därför går det inte att mäta exakt.
Flödet ökade med ca en tredjedel.
Var tät när strömmen var av.
Bild
Bild

Notera den fula kanten där nålen satt. Spridarbilden blev som ett platt fult V.
Kanske blir bättre om man vickar nålen fram och tillbaks tills den lossnar.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

mer flöde, fast mindre förångning är verkligen inget man vill ha. Bara för att det flödar mer soppa så ger det inte mer hk ifall det inte blandas.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Rätt sätt är att förstora hålet och lämna nålen helt orörd.
Då behåller spridaren en bra sprutbild.
Jonas Bylund
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

nu lägger jag mej i utan några som helst vetenskapliga test :D

jag har med lyckat resultat gjort följande i snikkonverteringar.

ta tex en vanlig 337ml ljusgrön 940 tic spridare.

bryt dän plasthatten längst fram, lägg spridaren mot skruvstäd eller annat stabilt underlag be polaren hålla enklast.

ta en plattskruvmejsel slipa den hyffsat vass,

sen en hammare, ta å knacka av nålen med ett bestämmt slag , den brukar alltid gå av strax innför "metallen" längst ner.

kör man sedan med en brebandlsambda å kolla mot före/ efter så brukar man få sänka reqfuel i MS med ca 40-50% för å hålla samma lambda på samma soppamapp.

sen går det alltid höjja laddet ganska många hekto extra innan man kommer upp till samma dutycycle igen..

detta bör ju mao betyda att den faktiskt ger mer flöde??

samma har jag gjort vid ett antal e85 konvereringar

har man tex en 740/940 tic som orginal har 3 kilos sopatryck, så tankar man e85 å bryter bort nålen så brukar den gå för fett med 3 kilos soppatryck, med en btr från tex bmw som ligger på 2.5 kilo så brukar det bli väldigt lagom...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag skall testa det ni säger på ett par spridare..

Här kommer en film om hur testanläggningen ser ut
http://www.youtube.com/watch?v=JKF0qsUjcMA
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Testade det du gjorde Knotan.

Och jag trodde väll att det egentligen inte skulle hända nått direkt!!!
Men!!

Den blev avsevärt större och den fick en finare spridarbild än den har std.
Mer dimma..

Helt otroligt egentligen.

Men så här mätte en std spridare på 30s 74g
Den om byggda spridaren med avslagen spets 112g

Så betydligt större skillnad

Räknade lite på hur mycket den flödar vid 4 bar en vanlig std b230f spridare.
Enligt en sida på nätet skall den ombyggda spridaren flöda bränsle för 347ml
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar