Släcka spikningar med metanol?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dan: Låter precis som min plan på insugsrör och hur jag planerat vatteninsprutning, metanol låter som "stage 2" och verkar ju helt värt det.
Tänkte mig E85 som huvudbränsle och sen mata på vatten + metanol före kompressorn. Borde inte vara nåt problem med hög komp (10:1 eller högre) och 1.5 bar.

Tyvärr kör jag inte Microsofts MSN-klient, så att ta emot filer går jätte-trögt. Maila eller varför inte ladda upp på Photobucket eller liknande?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lennarth Zander
För lite laddtryck
Kontakt:

Busgrogg

Inlägg av Lennarth Zander »

Hej! Mitt företag BoostBusters jobbar med ett system för just de problem Du beskriver som vi kallar "busgrogg". Det använder antingen e85 i sin enklare utformning men kan köras med ren ethanol som Du köper på Biltema. Vill man gå riktigt långt kan ethanolen blandas med vatten till c:a 50%. Vi har i vår bänk kört en mc motor med 12:1 och regelbundet tryckf 1.5 men jag tror man kan gå betydligt högre. Hojmotorer med inspr kompenserar inte ord bränsletryck när man laddar så bensinen backar undan med stigande laddtryck vilket är bra. Ett massflödesbaserat bilsystem kör spridarna i botten men även där har vi bra resultat. Du kan bygga runt VEMS, CIVINCO eller vad som passar Dig. Vi projekterar just nu ett kostnadseffektivt alternativ som jobbar med vanlig venturi.

Hör gärna av Dig!

mvh Lennarth info@boostbusters.com
BoostBusters
Oxidizer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oxidizer »

http://www.ethanolboost.com/

http://www.ethanolboost.com/Technology% ... ations.htm

"
Octane Boost Additive For Enabling High Efficiency Gasoline Engine Vehicles

An immediate large market application of EBS technology is to provide octane boosting that greatly enhances the capability of gasoline engines. This is feasible with the on-demand addition of ethanol as a secondary fuel. The ethanol is stored in a separate fuel compartment from the gasoline and is used only when needed to prevent engine knock at high torque. The large evaporative cylinder charge cooling of directly injected ethanol provides a knock suppression effect that is equivalent to gasoline with an octane rating of more than 150. "

http://www.ethanolboost.com/Literature.htm

En hel del info om hur man kan använda tillsatsvätska för att öka oktan värdet. Dom har jobbat med Ford.

En del forsknings artiklar iom företaget är skapat av MIT forskare.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag prata med en kille här på byn idag , dem kyler laddningstryck på 3 bars övetryck med ren mettis, utan ic(!),
visserligen kör dem inga längre stunder på fullast, men i bänken hos VM hade dem inte haft problem med lufttemp iallafall även fast dem presssade rätt duktigt,
dem hade satt ett par 2500 spridare direkt vid turbons kompressor att kunna mata på lite extra kylning om det skulle behövas, men det hade dem plockat bort då insugtempen höll sej i schakt ändå.

mettis verkar kunna kyla luften enormt bra :thumbright:
den motorn lämnade över 2700 häst vid 2.7 bar å sen efter det mappad upp till 3 bar "om det skulle behövas" :lol:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hmm, kan det vara lillis kanske knotan?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

j björk skrev:Hmm, kan det vara lillis kanske knotan?
jepp :hihi:
jag trodfe han körde nitro i den men jag har inte pratat med honom förut, dem hade ju öppet hus idag så var uppe å snacka lite med grabbarna (gubbarna :hihi: )

passade på å hetsa hocky att skaffa slicks till 240in med så det går luite fortare på mantorp på torsdag , en kompressormatad corvettmotor i en 242a ska inte köra i amatörklassen tycker jag 8)
Skriv svar