123-ignition till min b20 ??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

123-ignition till min b20 ??

Inlägg av LeoWessman »

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med vilken sorts ny Tändmodul jag ska ha nu när jag vill byta till 123-ignition. Har inte så jätte stor koll på tänkutvor osv. Om det är någon som har bra koll hör gärna av er.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

du behöver ingen tändmodul..
allt sitter i fördelaren utom tändspolen.
sen har du lite olika tändkurvor du kan välja mellan beroende på motor koncept och användningsområde..
men det finns en kurva som är precis som 085 fördelaren så den kan du börja med..
LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

Inlägg av LeoWessman »

Okej för jag va inne i kollade på 123-ignition hemsida o där kommer man ju hela alltet men de behöver man alltså inte?
Ja jag har ju trimmat endel, borrad till b21, annan kam, steg3 topp, extraktor, dubbla weber osv.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

nu fattar jag inte riktigt vad du menar med "hela alltet"..
det enda du behöver är fördelaren...

Denna:
http://www.123ignition.se/product/123-V ... -V-IE.html

sen är det bara slänga den gammla och stoppa dit den nya.. i den finns det olika tändkurvor man kan välja mellan..

skit enkelt, skit bra.

börja med att testa tändkurva nr5 den är jag nöjd med iaf..
(min motor är nog ganska lik din)
LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

Inlägg av LeoWessman »

Ah de va den jag hade kollat på men sen så hade jag kollat på ett annat ställe där man köper insattsen om man säger så. Så har man kvar orginal fördelaren.

Men du rekomenderar den där då alltså?
Det är inte så att du har bänkat din eller så? För jag har hållt på rätt mycke nu men har faktiskt inte den blekaste om vad jag skulle kunna ha nu, hade vart kul i veta i alla fall mellan tummen i pekfingret vart man skulle kunna ligga. Vad märkte du för skillnad när du byte till ignition?
LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

Inlägg av LeoWessman »

Vad är de för skillnad på den och den andra till B18-B20 ? Den som är någon hundring billigare? Hörde precis att polaren hade sån.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

den som är några hundringar billigare kan man inte koppla till orginal sprut.. tex om du har en B20E eller F eller vad dom nu heter..

Det jag märkte var att jag fick bättre tomgång och mycket renare gång..
men den stora skillnaden är att man slipper ställa brytarna stup i kvarten..
Min var jävligt känslig på brytaravståndet för att den skulle sjunga ut ordentligt, men med 123 tändningen så var det aldrig några problem.. man ställer tändningen EN gång sen är den kvar där.. :thumbright: :thumbright:

jag tycker den är värd pengarna iaf..
LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

Inlägg av LeoWessman »

:thumbright: fick tipps utav fler än dig och har pratat med en polare som hade det så nu är det beställt och kommer väl imorgon hoppas jag:) tackar för tippsen. Såg du de jag fråga om din motor med hk osv hade vart kul o vetat vad du hade.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jag har ingen aningom hur många det är
men borde vara 87++
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

man får alltså en "optimal" tändning ? eller är det bättre att köra med annat som man kan justera som i mitt fall med MS ?

Läser man infon så verkar den väldigt bra.. men känns dyrt och bara testa OM den e så bra ..
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

har du ett MS så kan du ju göra kurvan hur du vill så det är nog bättre..
men detta är en enkel grej som funkar bra, betydligt mycket bättre än en vanlig brytar fördelare iaf..
LeoWessman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jul 24, 2009 7:02 pm
Ort: Visby

Inlägg av LeoWessman »

Ah okej :) tackar så mycket förr all info:)
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Så egentligen .. om jag inte jagar effekt utan vill köra ganska safe .. så är det perfekt ?
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

varför???? du har ju ett MS!!!!!!!

finns ingen anledning till att köpa en dyr fördelare om man har ett MS..
och jag skulle inte köra med 123 fördelare om jag hade turbo, blir för hög tändning..
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

En speciell modell med boost-retard för turbo eller kompressormatade motorer kommer att kunna specialbeställas.

Tänkte på att det skulle vara en enkel lösning ..

Tycker om lösningar med så få lösa delar som möjlig som kan strula .. =)
Skriv svar