Motor till isbil ( Bmw E30 )
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Motor till isbil ( Bmw E30 )
Tjena!
Jag tänker bygga isbil snart av en BMW E30 men jag undrar vilken motor ska jag satsa på?
Jag behöver inte ha så jättemycket effekt eftersom jag är en nybörjare på att köra så då vill jag hellre ha hållbarhet så jag kan träna mycket.
Samt så ska jag renovera motorn innan jag stoppar den i bilen och då undrar jag vad ska jag passa på att byta? olja, filter, packningar, lager hade jag tänkte byta men är det något mer jag ska passa på att byta?
mvh Peete
Jag tänker bygga isbil snart av en BMW E30 men jag undrar vilken motor ska jag satsa på?
Jag behöver inte ha så jättemycket effekt eftersom jag är en nybörjare på att köra så då vill jag hellre ha hållbarhet så jag kan träna mycket.
Samt så ska jag renovera motorn innan jag stoppar den i bilen och då undrar jag vad ska jag passa på att byta? olja, filter, packningar, lager hade jag tänkte byta men är det något mer jag ska passa på att byta?
mvh Peete
Det som inte dödar det härdar.
200 hästkrafter i bilen är så ofantligt mycket mer än 300 hästkrafter på internet.
200 hästkrafter i bilen är så ofantligt mycket mer än 300 hästkrafter på internet.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Hur mycket får det kosta?
enklast och billigast är väll bara att hänga i en m20b25 som passar rakt i så slipper du massa jobb.
Får det kosta lite pengar så hade jag hängt i en s/m50 mer effekt men fortfarande en enkel operation.
lättare lternativet (4a) är ju att du slänger i en m42 fortfarande inga stora pengar och en relativt lätt operation
Kanske är lite partisk då det bara är bmw motorer där uppe
enklast och billigast är väll bara att hänga i en m20b25 som passar rakt i så slipper du massa jobb.
Får det kosta lite pengar så hade jag hängt i en s/m50 mer effekt men fortfarande en enkel operation.
lättare lternativet (4a) är ju att du slänger i en m42 fortfarande inga stora pengar och en relativt lätt operation
Kanske är lite partisk då det bara är bmw motorer där uppe

-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ersviken skrev:Jag är inte den som är mest insatt på bmw men går det inte att sätta in en lite roligare kam samt nån snurra från en orginalbil och ladda lite lagom, 200hk med bra respons är ju inte att förakta in en E30 som är så pass lätt ?
Jodå, men de där 200 turbo hästarna du får när du turbokonverterar m20b20n känns både dyrare och mindre driftsäkra än de 190hästarna du har i en m50b25 som du kan hänga i mycket enkelt!

-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Jo visst finns det många alternativ -.- .... Men skillnaden mellan M20 och M50 är väl kamdrivningen? Kamrem på M20 och Kamkedja på M50? Vilken motor jag än tänker köra på (BMW kommer det bli iallafall) så tänkte jag renovera den motor så den håller ett tag (projektarbete) men jag vet inte vilka saker som är viktiga att byta? Tänkte göra en riktig service på den, inte bara olje och filter byte. Någon som kan komma med några förslag?
Mvh Peete
Mvh Peete
M20 betyder vippor och mer slitage i toppen också. M50 är närmast odödlig även om man missköter det mesta i servicen..
Jag skulle nog hinka på en turbo på M20B20in som sitter i, och inte fundera så mycket. Den håller, det har mest med tuning (att ha koll på bitarna) att göra.
Jag skulle nog hinka på en turbo på M20B20in som sitter i, och inte fundera så mycket. Den håller, det har mest med tuning (att ha koll på bitarna) att göra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Det är bara det att mata på med turbo känns lite overkill för mig då jag aldrig har hållit på med överladdning (knappt bilar heller!) utan skulle hellre vilja ha en lite enklare sugsetup.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Tycker det säger ganska mycket om varför jag tänker renovera denPeete skrev: så tänkte jag renovera den motor så den håller ett tag (projektarbete) men jag vet inte vilka saker som är viktiga att byta?
Mvh Peete