Motor till isbil ( Bmw E30 )

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Motor till isbil ( Bmw E30 )

Inlägg av Peete »

Tjena!
Jag tänker bygga isbil snart av en BMW E30 men jag undrar vilken motor ska jag satsa på?
Jag behöver inte ha så jättemycket effekt eftersom jag är en nybörjare på att köra så då vill jag hellre ha hållbarhet så jag kan träna mycket.

Samt så ska jag renovera motorn innan jag stoppar den i bilen och då undrar jag vad ska jag passa på att byta? olja, filter, packningar, lager hade jag tänkte byta men är det något mer jag ska passa på att byta?

mvh Peete
Det som inte dödar det härdar.
200 hästkrafter i bilen är så ofantligt mycket mer än 300 hästkrafter på internet.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

vad sitter det för motor i bilen nu, 4a eller 6a ?
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Naturligtvis var det något man glömde -.- Det sitter en 2liters M20B20 i den nu så en 6a är att föredra :) Men den ska inte besiktas så det är inget hinder med att byta motor :)
200 hästkrafter i bilen är så ofantligt mycket mer än 300 hästkrafter på internet.
Ludde_
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Hur mycket får det kosta?

enklast och billigast är väll bara att hänga i en m20b25 som passar rakt i så slipper du massa jobb.

Får det kosta lite pengar så hade jag hängt i en s/m50 mer effekt men fortfarande en enkel operation.

lättare lternativet (4a) är ju att du slänger i en m42 fortfarande inga stora pengar och en relativt lätt operation

Kanske är lite partisk då det bara är bmw motorer där uppe 8)
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Jag är inte den som är mest insatt på bmw men går det inte att sätta in en lite roligare kam samt nån snurra från en orginalbil och ladda lite lagom, 200hk med bra respons är ju inte att förakta in en E30 som är så pass lätt ?
Ludde_
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Ersviken skrev:Jag är inte den som är mest insatt på bmw men går det inte att sätta in en lite roligare kam samt nån snurra från en orginalbil och ladda lite lagom, 200hk med bra respons är ju inte att förakta in en E30 som är så pass lätt ?

Jodå, men de där 200 turbo hästarna du får när du turbokonverterar m20b20n känns både dyrare och mindre driftsäkra än de 190hästarna du har i en m50b25 som du kan hänga i mycket enkelt! :)
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Rikard B
Forumsberoende

Inlägg av Rikard B »

m30b35 billiga och har 211 hk räcker nog fint i en e30 själv lite sugen på d :hihi:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Jo visst finns det många alternativ -.- .... Men skillnaden mellan M20 och M50 är väl kamdrivningen? Kamrem på M20 och Kamkedja på M50? Vilken motor jag än tänker köra på (BMW kommer det bli iallafall) så tänkte jag renovera den motor så den håller ett tag (projektarbete) men jag vet inte vilka saker som är viktiga att byta? Tänkte göra en riktig service på den, inte bara olje och filter byte. Någon som kan komma med några förslag?

Mvh Peete
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

M20 betyder vippor och mer slitage i toppen också. M50 är närmast odödlig även om man missköter det mesta i servicen..

Jag skulle nog hinka på en turbo på M20B20in som sitter i, och inte fundera så mycket. Den håller, det har mest med tuning (att ha koll på bitarna) att göra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Det är bara det att mata på med turbo känns lite overkill för mig då jag aldrig har hållit på med överladdning (knappt bilar heller!) utan skulle hellre vilja ha en lite enklare sugsetup.
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Ingen som har några tips om renoveringen ? :)

// Peete
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

själv så skulle ja inte lägga nå pengar på renovera en motor i en isbil.billigare byta motor om den skulle rasa.mvh
tel 0707149931
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Peete skrev: så tänkte jag renovera den motor så den håller ett tag (projektarbete) men jag vet inte vilka saker som är viktiga att byta?
Mvh Peete
Tycker det säger ganska mycket om varför jag tänker renovera den :)
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

ok. missa det sorry.
tel 0707149931
Peete
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Peete »

Det är lugnt :) Du kanske har något tips annars? :)
Skriv svar