Hjälp mig välja dieselmotor till en 142
Hjälp mig välja dieselmotor till en 142
Har en 142a -74 som jag har planer på att stoppa ner en dieselmotor i för att få en rolig/billig bil att harva runt med.
Jag vill ha 3 saker, det är effekt, bränsleekonomi och hållbarhet (obs, inge elektronik). Hjälp mig hitta en motor som uppfyller dessa saker. En bonus vore ju om motorn var en 5 eller 6 cyl just för den fina motorgången.
Jag har själv tänkt på en AAZ 1,9 från golf GTD då dessa har bra rykte och det sitter en mekanisk pump från början, går att få effekt (tillräckligt för att leka med i en 142?) och dom går billigt.
Eller nån MB motor, det finns ju så herrejösses många olika och jag har ingen koll på dom för 5 öre så då får nån hjälpa mig att reda ut vilken som passar mina önskemål.
Nu vill jag höra tips, notera att motorn i orginalutförande måste hålla sig inom effekt/vrid gränserna för 140 karossen så det inte blir några problem i bes. Fast den ska givetvis gå att ställa på för att få effekt så det blir lite skjut.
Jag vill ha 3 saker, det är effekt, bränsleekonomi och hållbarhet (obs, inge elektronik). Hjälp mig hitta en motor som uppfyller dessa saker. En bonus vore ju om motorn var en 5 eller 6 cyl just för den fina motorgången.
Jag har själv tänkt på en AAZ 1,9 från golf GTD då dessa har bra rykte och det sitter en mekanisk pump från början, går att få effekt (tillräckligt för att leka med i en 142?) och dom går billigt.
Eller nån MB motor, det finns ju så herrejösses många olika och jag har ingen koll på dom för 5 öre så då får nån hjälpa mig att reda ut vilken som passar mina önskemål.
Nu vill jag höra tips, notera att motorn i orginalutförande måste hålla sig inom effekt/vrid gränserna för 140 karossen så det inte blir några problem i bes. Fast den ska givetvis gå att ställa på för att få effekt så det blir lite skjut.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
jag lägger min röst på en 250d / dt fårn mercedes
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 63
- Blev medlem: mån jul 20, 2009 10:26 am
- Ort: Bjurholm, Västerbotten
1.9an passar inte på d24 kåpan, de gör däremot femman och tar man en sån fast med pump från en äldre femma (2liter) så har man en utan elektronik. Hade (har) en sån i en gammal 200quattro å den gick fintladdtryck skrev:Har läst på andra ställen att VAGs 4 cyl diesel inte passar D24 kåpan? kan det stämma?caterpillar skrev:m45/ m46/47/ getrag + dieselklutchkåpan til 240/740+ 4 syl/5syl/v6/v8 diesel fra vw /audi...........
![]()
![]()
![]()
![]()
5syl tdi fra audi a6 fxmed eltronikk
![]()
!!!!!
ifall du undrar så har OM603 med turbo 147hk och strax över 300nm i vrid, OM603 utan har 109hk och 185nm, så du ska nog klara dig, börja med att regbesikta med en std 250D 20V, sen efter bes sätter du dit turboprylar, du får ju köra 2 år med den innan nästa bes såladdtryck skrev:Har börjat snegla på dom, frågan är om dom håller sig under 140 Hk och 216Nm. Hästkrafterna tror jag inte är nån fara, men snarare vridet med dom motorernaMB 4 ME skrev:jag lägger min röst på en 250d / dt fårn mercedes
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
Vad ska motorn heta? OM602.***?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå