BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

wiiie! :banana:

haha nä men de e kul att du skruvar på, tur att de gått så smärtfritt så du inte tappar motivationen ;)
*Fyndig text*

Henke K
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Fint! Då har du antagligen lite marginal på spridarna också!
Funkar carsoft bra på e32? Jag har krånglat med INPA, men det funkar inte bra på äldre BMW, men går fint på E38, E39 o nyare..
Tänkte försöka krångla lite med DIS också, ifall det skulle funka bättre med samma interface. Är inte så sugen på att köpa ännu ett interface, får krångla lite till med detta först.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jag hoppas det blir liten marginal på spridarna :D

Jag har faktiskt inte använt carsoft så mycket på e32, men jag vill minnas att det dög bra att kolla upp trasiga givare och dylikt med. -Funkar suveränt på e38 och e39 iaf. Finns ju en isländsk fåne här på forumet som brukar skriva i den här tråden, han har mer erfarenhet med carsoft på M70. Jag ska be honom svara på det.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Carsoft fungerar "ganska" bra på m70'n
jag använder det mest till att rensa felkoder med faktiskt.
Tyvär så har jag inte fått det att detektera dme box 2 på min 750 och jag hoppas att det är en programbugg iaf annars så blir det stökigt att felsöka :hihi:

men på e32 735'an jag hade så fungerade det klockrent så 4 svettiga korvar av 5 är betyget
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Det är utan tvekan mera sås i de nya spridarna! Men vad hjälper det när man är en totalt senil idiot. Skulle synka in laddtrycket idag så jag spände den wastegate som laddade för lite och släppte av lite på den som laddade för mycket, -eller gjorde jag det?

-Nä det gjorde jag inte, för den turbo som sitter på höger sida laddar ju i insugsröret som sitter på vänster sida eftersom insugsrören är korsade... Klantigt men det uppdagades ju snabbt iaf.

Värre är att det inte gick att få upp något vettigt laddtryck på ena sidan. Hemska tankar börjar jag få nu, det är knappast något läckage, bilen går rent och fint och har bra vakuum på bägge sidor. Kan det vara så illa att ena turbon är skrot? De var ju inte det när jag skruvade i dom iaf. Skall kolla lite mera i morgon när motorn svalnat.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Fascinerande med två motorer som har samma vevaxel :wink:

Kul att viljan hos er finns kvar i alla fall :thumbright:
Och jag hoppas att den goda viljan vinner över den alltjämt starka Mr: Murphy
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Alltså, nu börjar jag väl svamla om något jag inte vet något om..
Men de där maskinerna stänger väl av ena cyl. banken under vissa förutsättningar?

Det kan inte vara något sådant som bråkar?
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Det kan inte vara wg som kärvar eller tätar dåligt? Jag vet känslan när man har något fel, och dom flesta felorsakerna innebär att motorn ska ur för att kunna kolla/rätta till... :doh:
Då är det bara att kolla dom grejer man kommer åt, och hoppas felet finns där..

j björk: Förutsättningen för avstägning är limp home. om tex ett spjäll havererar så tar den sig frampå ena halvan av motorn. Aldrig under normal drift.
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Hur går det?
Du har väl reserverat helgen för att mappa, filma och uppdatera tråden? ;)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tänkte höra om det är nån här som kanske vet vad som är fel på min 750. Automatlådan rasade och efter byte till en annan 750 låda så gasar inte Egas spjällen längre. Den går om man gasar för hand men startar bara till och dör annars. Jag har provat flera gaspedals potentiometrar så den är det inte. Erland.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Rallyfinnen skrev:Hur går det?
Du har väl reserverat helgen för att mappa, filma och uppdatera tråden? ;)
Ja, men det gick så där, kameran var med hela tiden men man behöver ju inte ladda batteriet än om man säger så...
Erland Cox skrev:Tänkte höra om det är nån här som kanske vet vad som är fel på min 750. Automatlådan rasade och efter byte till en annan 750 låda så gasar inte Egas spjällen längre. Den går om man gasar för hand men startar bara till och dör annars. Jag har provat flera gaspedals potentiometrar så den är det inte. Erland.
Jag tror Hjörleifson här på forumet kan hjälpa dej en del där, han har en 750 med liknande problem (bl.a.)

Varit tyst ett tag i tråden från min sida, men för en gångs skull har jag inte legat på latsidan. Men utvecklingen är bekymrande. Började med att justera (rätt) wastegates för att få laddtrycket lika, men det var som att det inte tog något. :evil:

Den sida som laddar vill ladda utav bara h-e -hur mycket jag än släpper upp den wastegaten. Den sida som inte laddar svarar inte på mera spänd wg-stång alls. Laddtrycket förblir i princip noll, eller kanske 0,1bar, inom mätar/avläsningstoleransen med andra ord.

Wastegatesen rör sej vid tryck som dom ska. Flappern i avgashuset sluter tätt, hela systemet tryck och vakuumtestat. Dumpventilerna är täta och rör sej som dom ska. Trycktestade från turbons insugssida till gasspjället, -helt tätt. Har till och med kört in en kamera med belysning av den typ som används vid rektoskopi, -allt ser perfekt ut.

Har känt på turboaxeln och inget glapp och den är inte stum, har filmat med minikameran och alla bladen på trycksidans kompressorhjul samt turbinens är som nya.

Jag har i princip filmat allt som inte går att kolla med blotta ögat med denna utrustning. Väldigt bra grejer att ha på en sån här sjukt trång installation! Jag måste tacka Hjörleifson för lånet av hans ”intima” utrustning. Ingen vill nog veta vad han tänkt använda den till…

Tryckmätarna är ju kollade också så klart, dom är okej och anslutningarna till mätarna är i bakre gaveln i plenumet. När det nu väl är konstaterat att allt i rör och intercooler-väg är perfekt så blir det ju lurigt. –Vad är det som händer egentligen?
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

För att bekräfta att turbon verkligen var okej så monterade jag en laddtrycksmätare direkt efter turbons trycksida, -OJ, var visst 1 bar laddtryck där! Vart tar det vägen då? Är det ett hamsterbo i intercoolern som klarar ett tryck/vakuum –test men inte klarar flöde? Monterade tryckmätaren framför spjället, jo då, runt 1 bar där också. Ingenting i plenumet dock.

I tidigt stadium av detta projekt så vart jag varnad av en norrman att spjällen inte klarar laddtryck och de kommer att balla ur. Jag valde att förneka det då, och jag vill gärna göra det nu också för jag vill inte ha ett eftermarknads styrsystem och bygga nytt mekaniskt gasspjällsystem med vanliga tps-signaler, jag ska f-n få detta att funka. Som det är nu funkar det ju på en sida! –Hur svårt kan det vara att få den andra sidan att funka?....

Spjället på ena sidan är nu i allra högsta grad misstänkt, men varför funkar det på andra sidan? Varför går den som ett skott? Om spjället inte skulle orka med luftströmmen eller trycket skulle den direkt gå i limpläge. Styrsignalen till spjällen kollas med en signal som går tillbaka till styrboxarna och går inte spjället dit styrsignalen vill så går den i limp direkt. Men i limp går den inte. Jag hade accepterat om den felande sidan hade slagit igen spjället och gått i limp, men den ligger på 0bar, dvs WOT på en sugmotor, +/- 0,1bar och bilen går ju bättre än original, så den sida som laddar skjuter på lite. Vakuumet är jämnt vid låglast, lambda och avgastemp normal.

Då den sida som funkar laddar lite för mycket så har jag sänkt spänningen på WGn där och även dragit ner den på den sidan det inte funkar då 1 bar var lite mycket att börja med. Ska se över spjällen lite, skruva isär och sätta ihop kan göra underverk ibland. Intressant är också att jag som mest kört med halvgas, laddet maxar vid lägsta varvtal det går att köra på med tomatlådan, dvs runt 2000rpm. Den sida som funkar laddar som en modern dieselmotor, går knappt att köra med vakuum ens på dellast :D
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Borde funka med dom spjällen.. Dinan körde dubbelturbo med originalspjällen kvar om jag inte minns helt fel.
Har du testat växla spjällen 'bara för att' ?
Lite rengöring och infettning brukar dom iofs må bra av, skadar inte att ta isär och serva dom lite!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket märkliga fenomen :scratch:

Speciellt eftersom det varken är Under eller övertryck utan "atmosfär" ?
Hårda wastegate fjädrar ni verkar ha eftersom det laddar 1 bar :twisted:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Plockade isär spjället på den sida det inte ville ladda. Var ju rätt geggigt.
Bild
Bild
Rengjorde kolen och kopparbanorna smorde upp skräpet också.
Bild

Monterade dit spjället igen och släppte lite på WGn på den andra sidan, den ville ju ladda för mycket. Märkliga saker händer nu! Sidan som laddat för mycket laddade lika mycket (för mycket). Den sida som tidigare inte velat ladda har plötsligt 0,3 bar stabilt. Bättre men inte bra. Bytte plats på spjällhusen för att se vad som händer, då vart laddtrycket exakt likadant. Det vill säga för mycket på ena sida och för lite på den andra. Felet följde inte spjällen alltså. Här började jag få lite ont i huvudet...

La mej under bilen på det kalla cementgolvet för att den pulserande venen i pannan skulle gå ner. Fick då iden att jag skulle mäta trycket före spjället igen på den sida det inte ville ladda bra. AHHHH! -var ju bara runt 0,3 bar där också, det renoverade spjället funkar alltså, men jag har vinglat så mycket med WG-spänningen att det inte vart mer helt enkelt!


Sen på sidan där det laddade för mycket så bytte jag ut styrslangen till WGn. Ut och gasa :) Vad är det man ser då? -Jo ett stabilt laddtryck på bägge sidorna :thumbright: Ligger lågt än men man får väl spänna lite till på WG-stängerna då den svarar på det nu. Man kan ju faktiskt säga att allt fungerar som det ska, nu och det är bara finjustering kvar, tror jag ska köpa en trisslott...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Skriv svar