B21et klipper vid ladd och varv. Väldigt tacksam för hjälp!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

B21et klipper vid ladd och varv. Väldigt tacksam för hjälp!

Inlägg av simon.s »

Tänkte höra med dom som hållit och kanske fortfarande håller på med k-jetronic.

Fel: Går fint upp till ca 4000rpm, där den rycker till, sen kommer laddet på och den drar till ca 5000rpm, där den tvärklipper och det låter som en kulspruta! Detta på 2:a växeln, så inte så mycket motstånd.

När jag sedan testa o lägga i 3:an så kommer ju laddet runt 3300rpm och då börjar den rycka o skjuta igen.

Vad som är gjort just nu:

Standard frisk b21et botten, antagligen är motorn något komphöjd (ventiler och kolvar kan slå ihop), standard (antar jag) 398 topp med k-kam, Glt insug, Rejält urgröpt 240 grenrör, t3/t4 turbo (ca 07-08 i ladd), alu ic, dump, Gnistat bränslehuvud-standard luftvåg, standard turbospridare, 3" avgas.

Stift är nya, bränslefilter/bränslepump i tanken/luftfilter har gått ca 30h totalt.

Är ytterst tacksam för svar, vi ska testa med ett standard huvud senare i veckan, men om någon varit med om samma sak så vore det väldigt hjälpsamt.

Vore rejält kul o få den och gå, för lite ork finns det när den börjar ladda innan det klipper.

// mvh Simon
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

Min första tanke är om de sitter nån laddtryck spärr på de gamla 240isarna.. Satt på de första 760 turbosarna iaf..

Annars låter de som bränslepumps problem, men de borde inte va felet om den är ny.

Tändnings problem är inte uteslutet heller, tändkablar bytt?
Fördelare å rotor? Står kam å tändning rätt?

Kan du luska ut om det är tändning eller soppan som bryter, så är de lättare å hitta felet.
Blir stiften sura eller sotiga om du kör fast han missar?
Volvovetare. Mappare.
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

brännsletrycks regulatorn .. sitter bakom tändfördelaren under insuget.. troligen membranet som är sönder på den ... så den inte ger nått tryck på brännslet .. kan vara det =)
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Inlägg av simon.s »

ska upp till bilen imrogon o kika.

Nya stift var det och tändningen står rätt, likaså kam.

Ska testa med orgina bränslehuvud och så sitter det en annan styrtryck på nu. Blir nog nya kablar med.

Gick bra i vintras med en helkass motor, men nu med frisk maskin så slår den ifrån.

Anar de kan va tändning, för när jag drar på innan de börjar att smälla så ryker den inte mkt, men när den smäller så skjuter de riktigt högt och ryker kolsvart. men detta var med ett rejält gnistat huvud.

Ska som sagt upp och testa imorgon igen.

Tack för svaren

*//Simon
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Uppdaterar lite åt Simon. Nu är bränslehuvudet bytt till ett original.

Nu gick den lite bättre, missar dock fortfarande när laddet kommer.

Antar att tändningen inte hänger med, vilket den borde vid så moderat laddtryck. Verkar som gnistan blåses ut vid lite tryck.

Standard tändning sitter i, d.v.s det gamla brytarlösa systemet med stoooora tändboxen ;-)

Kablar, lock, rotor och stift nytt.

0.7 i gnistgap

Idéer?
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Gnistsläckningen kanske kan lösas med lite mindre tändstiftsgap?

0,4-0,5?
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Jo, har funderat på det också, det blir nästa test.

Fick sluta provköra p.g.a bilen smäller så fint i avgasröret. Inte poppis i tättbebyggt område ;-)

Nya tag i morrn.

Har en MSD tändning liggande ifall inget annat funkar å prova med också.
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Inlägg av simon.s »

Monterade msd boxen, och nya tändkablar, med ihopknackade stift, och vred ner soppan lite.

Då gick den hyffsat, men ryckte fortfarande rätt mycket vid halvgas och runt 3500rpm.

kollade tändningen, som låg någon grad lågt, la den på 13. lite mer soppa.

Testa igen och ryckningarna var nästan borta, drog ganka fint från runt 4-6000rpm nu.

Testade och ställa tändningen på 15 grader och orginalstift 0.7 gap.

Då gick den än finare nästintill helt stilla i gången, inget ruppande.

Och som sagt, den skjuter på bra mycket bättre än den någonsin gjort.

varvar ur 4:an lätt iaf. E ju en standard motor, dock något planad topp, k-kam, sen t3/t4 turbo 3" avgas, alu ic. annars standard.

vad tror ni det fungerar någorlunda o montera det gnistade när jag har kraftigare tändsystem? eller orkar det inte med att förbränna?

Tänkte detr vare kul o testa runt 1.3 bar ladd max, laddar 0.7bar nu.

Som referens på lite fuktigt underlag med någorlunda varma r-däck spann den iaf 1-2-3:an förut fick man vara glad den orka driva sig framåt i princip.

Tackar alla för era kommentarer och tips om problemet, och Herman här på forumet för hjälp med el mm.

Nu väntar isen härnäst :lol:

//mvh Simon
Skriv svar