Förbränningsrum B20 turbotrim
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Förbränningsrum B20 turbotrim
Eftersom ingen svarat på om min fråga om cadfil på en trimtopp till B20 så tänkte jag fråga om någon har ett proffsportat topplock med bearbetade förbränningsrum som jag kan låna/hyra under en dag, nära Göteborg.
Jag tänkte göra en cadfil av förbränningsrummet tills den dagen det är dags för mig att bearbeta.
Jag kan isåfall även lägga ut cadmodellen på forumet så fler kan ta del av filen om så önskas.
Jag tänkte göra en cadfil av förbränningsrummet tills den dagen det är dags för mig att bearbeta.
Jag kan isåfall även lägga ut cadmodellen på forumet så fler kan ta del av filen om så önskas.
Göteborgarn med en st några hundra hästars Firebird och en trött Amazon.
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Nu är jag snart klar med en cadmodell på en orginaltopp, scannat in hela förbränningsrummet med hundratals punkter, ska bara göra den solid.
När man bearbetar ett sådant här förbränningsrum, ska man bara gröpa ur det lite och få så mjuka och fina kanter som möjligt?
Eller finns det någon regel man ska följa?
Och hur mycket ska det gröpas ur om det ska bli en turbotopp?
T.e.x hur mycket vatten ska jag få i eller mm2, någon som har något jag kan gå på?
När man bearbetar ett sådant här förbränningsrum, ska man bara gröpa ur det lite och få så mjuka och fina kanter som möjligt?
Eller finns det någon regel man ska följa?
Och hur mycket ska det gröpas ur om det ska bli en turbotopp?
T.e.x hur mycket vatten ska jag få i eller mm2, någon som har något jag kan gå på?
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Jo det går att scanna hela toppen men jag har inte gjort det.Kristoffer skrev:När du gjort en step fil eller ipt eller nåt annat format så får du gärna skicka den till mig, så kan jag cfd:a lite. Går det att scanna in porten också?
Det som jag tog med var förbränningsrum, ventilstyrningar och avgas och insug hålen men inte själva kanalerna, de ska ändå göras om.
Kanske lägger till det senare, hade varit kul att ha en hel modell av en b20 topp.
Med tanke på att jag tagit med ventilstyrningarna så kan jag lägga till sida för sida senare om så är fallet.
Påminn mig om filen senare så kan du få den i önskat format.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Här har du bilder på mina förbränningsrum: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=45 .
Till turbo ska du gärna ha 3mm klämspalt och det fixar du lättast genom att ha kolvarna en bit under blockkanten. Erland.
Till turbo ska du gärna ha 3mm klämspalt och det fixar du lättast genom att ha kolvarna en bit under blockkanten. Erland.
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Bra bilder, nu vet jag lite mer vad jag ska gå på.Erland Cox skrev:Här har du bilder på mina förbränningsrum: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=45 .
Men nu fick jag en ytterligare fråga, klämspalt?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
avståndet mellan kolv och topp.
kan jag hjälpa till med nått så pm eller ring.
men tyvär är varge förbräningsrum lite olikt de andra beroende på vad man ska ha det till.
men tyvär är varge förbräningsrum lite olikt de andra beroende på vad man ska ha det till.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Ja alltså, jag tänker inte pressa ur 4-500hk ur denna motor.Jens Gustavsson skrev:avståndet mellan kolv och topp.
Kommer jag över 200 så kommer jag vara väldigt nöjd, detta ska som sagt bara vara en busbil.
En liten IC har jag redan svetsat ihop så den är bara och trycktesta och montera då jag väl kommit så långt.
Men angående toppen så ska jag bara gröpa ur förbränningsrummen samt plugga igen de befintliga insugen.
Jag har fixat fram speciellt tillsatsmatreal (för tig-svets) för just gjutjärn som jag kommer använda, pluggarna kommer bestå av 2172.
Sen gå ner och borra nya kanaler samt gröpa lite i avgaskanalen.
Då borde iallafall toppen vara god för 200hk.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
200 turbo hk? det får du ju utan att röra toppen
va inte så blyg!
500+hk får man ut ur skrot trimat i vebon
folk trimmar ju b20 anorlunda nuförtiden, CNC programm mm

va inte så blyg!

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Jo toppen kommer att gå i en sprillans ny styrd cnc-fräs så alla förbränningsrum kommer ju bli identiska, eller ja vissa spegelvända.Jens Gustavsson skrev:200 turbo hk? det får du ju utan att röra toppen![]()
va inte så blyg!500+hk får man ut ur skrot trimat i vebon
![]()
De nya kanalerna kommer jag köra i en manuell fräs, bäörja med en bra hårdmetallsfräs så man kan mata på lite sedan gå över till en radiefräs så alla kanalböjjar blir identiska.
Men mitt mål är iallafall att försöka dra ifrån kompisens porsche 931 turbo som kommer att generera i ca 250hk. Det som gjorts på den är monterad intercooler, mahlekolvar och vems-sprut.
Men sen vad jag hört så ska lådan hålla för runt 300nm och det är väl sådär 200-250hk. Men jag vet hur man är, efter en vecka i en nytrimmad bil så säger man till sig själv "lite hk till hade nog inte skadat".
Förresten, är det någon vits att polera insugskanalen eller ska man hålla en någesånär skrovlig yta? Jag har hört så himla olika om just polering.
Vissa säger att man inte ska polera för då kan man få bensinen att samla sig på låga varv och bilen går svindåligt medans andra säger att man ska polera för att få upp flödet.
Polera förbränningsrummen ska göras iallafall, det ska bli spegelblankt samt avgasporten. (har maskiner och trissor för det gratis så varför inte).
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Du behöver inte svetsa dit pluggarna. Fräs hålen, svarva pluggar och tryck dit med loctite. Man brukar använda 2st stoppskruvar per plugg också. Här är lite bilder: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... erland+cox . I garage tråden finns det massor av fler bilder på B20 med resta kanaler. Klämspalt är avståndet mellan kolven och toppen när kolven är högst uppe. En turbomotor har mer luft-bränsle blandning i förbränningsrummet så förbränningen går snabbare. Klämspalten ger gasvirvlar som ökar förbränningshastigheten. Förbränningshastigheten kan bli för hög med spikningar som följd pga. för tidig tryckstegring. Så ju mer man laddar desto mer får man försöka lugna ner förbränningshastigheten.
Polering behövs inte i insug, köra med sten räcker. förbränningsrum och avgas kan man polera.
Erland.
Polering behövs inte i insug, köra med sten räcker. förbränningsrum och avgas kan man polera.
Erland.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
här är en tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17536 .
Erland.
Erland.
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
Väldigt bra bilder på förbränningsrummen samt läsvärt.Erland Cox skrev:här är en tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17536 .
Erland.
Tror jag vet nu ungefär hur förbränningsrummen kommer att se ut.